طراحی

دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی

دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی

خانه رویایی شما کجاست؟ اگر شما هم وقتی وارد خانه های سنتی و قدیمی می شود حس خاص و آرامش دارید خانه دلخواه شما فضایی سنتی و ایرانی است که می تواند حس نوستالژی بودن را در شما ایجاد کند. یکی از ترندهای دنیای امروز ترکیب دکوراسیون سنتی و مدرن با هم است ولی اگر بخواهید خانه ای ایرانی داشته باشید چطور؟ خانه ایرانی با دکوراسیون داخلی ایرانی امکان پذیر است. منزل ایرانی فضای دل انگیزی دارد که بسیاری از ما با رفتن به خانه های سنتی و قدیمی این حس زیبا، نوستالژی و منحصر به فرد را تجربه می کنیم و حال تصور کنید وارد خانه ای شوید که دکوراسیون داخلی منزل ایرانی باشد. حس نوستالژی و آرامشی که در المان های طراحی ایرانی است حس خاکی بودن و هنری بودن به خانه شما می دهد. خانه رویایی بسیاری از ما یک خانه ایرانی با وسایل سنتی است و در صورتی که مایلید بیشتر درباره این سبک طراحی داخلی بدانید با ما همراه شوید. با توجه به اینکه طراحی ایرانی برای دکوراسیون داخلی منزل در واقع همان دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی است و به صورت سنتی اجرا می شود در ابتدا می بایست برایتان درباره المانهای مربوط به این دکوراسیون داخلی بگوییم.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

المانهای دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی

المانهای دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی

المانهای دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی

دکوراسیون ایرانی برگرفته از تاثیرات هنر و معماری ایرانی است که و از الگوهایی بهره می برد که به فضای منزل شما حسی متفاوت و خاص می بخشد. منزل ایرانی از المانهایی از جمله کاشی های سفالی، آینه های منقوش، فرشهای دست بافت، تزیینات و مجسمه های چوبی و غیره بهره می برد که از جمله اجزای دکوراسیون اصیل ایرانی است. از طرفی علاوه بر وسایلی که اجزای دکوراسیون سنتی ایرانی در منزل به حساب می أیند، به کارگیری از رنگهای معماری ایرانی، سنگهای زیبا در طراحی داخلی، چلچراغ های لاله عباسی و لوسترهای برنجی، مبلمان های وینتیج و البته پرده ها و منسوجات سنتی در طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی نقش بزرگی ایفا می کنند.

رنگ آمیزی به رنگ آبی ایرانی در طراحی داخلی ایرانی

رنگ آمیزی به رنگ آبی ایرانی در طراحی داخلی ایرانی

کاشی های سفالی نه تنها در طراحی نما ایرانی به کار برده می شوند بلکه در طرح های سنتی نما داخلی ساختمان، دیزاین دیوارها، سقف ها و حتی کف خانه ایارنی به کار گرفته می شوند. آینه های منقوش با فریم های چوبی و مزین به طراحی های سنتی ایرانی، یا قاب های خاتم کاری شده و یا میناکاری برای طراحی قاب آینه ها راهی آسان جهت داشتن دکوراسیون منزل کلاسیک ایرانی است. اما آسان ترین راه برای داشتن طراحی داخلی ایرانی بی نقص کمک گرفتن از طراحان حرفه ای است که می توانند با توجه به سلیقه شما و همچنین بودجه ای که برای طراحی در نظر گرفته اید خانه رویایی شما را به واقعیت مبدل می نمایند.

فرش ایرانی در دکوراسیون داخلی ایرانی

فرش ایرانی در دکوراسیون داخلی ایرانی

از طرفی فرشهای ایرانی که زبانزد خاص و عام هستند یکی از واجبات منزل ایرانی به حساب می آیند و در رنگها و طرح های خاص قابل خریداری و استفاده هستند. طرح های سنتی فرش ایرانی شامل گل، حیوانات و الگوهای ایرانی هستند و در طراحی کلاسیک ایرانی تزیینات چوبی، مبلمان چوبی، مجسمه های و وسایل چوبی نقش بزرگی ایفا می کنند و حس قدیمی بودن و نوستالژی در فضا ایجاد می نمایند.

دکوراسیون سنتی ایرانی چیست؟

دکوراسیون سنتی ایرانی

دکوراسیون سنتی ایرانی

دکوراسیون سنتی ایرانی همان دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی است که از المانهای گفته شده بهره می برد. رنگهای منحصر به فرد طراحی داخلی ایرانی منزل شامل رنگهای طوسی، قهوه ای، سبز، آبی، نیلی، قرمز ایرانی، نارنجی و عنابی و غیره می باشد که به خانه ایرانی زیبایی و جلوه ی خاصی می بخشند. شما دکوراسیون سنتی ایرانی را می توانید به طور کلی یا جزیی ایجاد کنید. به عبارت بهتر می توانید آشپزخانه ای سنتی، دکوراسیون پذیرایی کلاسیک ایرانی در کنار اتاق خوابهایی مدرن داشته باشید. در واقع ترکیبی از دکوراسیون سنتی ایرانی خانه در کنار دکوراسیون مدرن برای خانه خود اجرا نمایید. از طرفی در دکوراسیون سنتی ایرانی منزل از انواع گلها و گلدانهای زیبا همچون شمعدانی و گیاهان آپارتمانی بهره برده می شود که به طبیعی بودن فضا می انجامد. همانطور که پیشتر گفته ایم در دکوراسیون داخلی ایرانی از سنگ های طبیعی استفاده می شود که این سنگها شامل مرمر می باشد که در کاخ های زیبایی ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند که نه تنها طرحی ایرانی است بلکه در دسته طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک نیز قرار می گیرد و در واقع از الگوی دکوراسیون خانه کلاسیک ایرانی برخوردار است.

الگوها و طراحی های کلاسیک ایرانی

الگوها و طراحی های کلاسیک ایرانی

الگوها و طراحی های کلاسیک ایرانی

یکی از نکات مهمی که به هنگام طراحی داخلی ایرانی می بایست به آن توجه کنیم تا فضایی خالصانه و چشم نواز داشته باشیم نمای بیرونی است که به طور معمول برای دوچندان شدن زیبایی ساختمان با طراحی نما داخلی و دکوراسیون داخلی هماهنگ کامل است. این هارمونی می تواند جدایی بیرون و داخل ساختمان را از بین ببرد و حس یکپارچگی زیبایی را ایجاد کند. از این رو در معماری ایرانی که برای طراحی نمای بیرونی و داخل ساختمان به کار گرفته می شود سعی می شود تا این هارمونی حفظ گردد. معمولا یک طراحی داخلی سنتی ایرانی برای ساختمانی با نمای معماری اسلامی، نمای ایرانی و آجری به کار گرفته می شود ولی همانطور که پیشتر اشاره کرده ایم به این معنی نیست که نتوانید نمای ترکیبی از مدرنیته و سنت در کنار هم داشته باشید. با این حال درباره الگوها و طراحی های کلاسیک ایرانی می توانیم به کاشی های ایرانی که دارای طرح ها و نقش های هنری و برجسته هستند و در رنگهای خاص طراحی و تعبیه می شوند اشاره کنیم. کاشی کاری در خانه های سنتی ایرانی بسیار مرسوم است و اگر نمیخواهید تمام منزل ایرانی خود را با کاشی ایرانی دکور کنید در چهارچوب ها یا بخشی از دیوار و کف از این کاشی ها به عنوان نمادها در دکوراسیون ایرانی استفاده کنید.

استفاده از آجر در طراحی دکوراسیون کلاسیک ایرانی

استفاده از آجر در طراحی دکوراسیون کلاسیک ایرانی

از طرفی آجر یکی از ده متریال پرکاربرد در طراحی نماست ولی کاربرد آنها تنها به نماسازی ختم نمی شود. آجر یکی از متریالهای زیبا در طراحی داخلی نیز به حساب می آید که زیبایی خاصی به فضا می بخشد. معمولا از آجرهای خشتی با آلگوهای هندسی یا آجرهای نسوز در طراحی کلاسیک ایرانی استفاده می شود. در معماری ایرانی همچنین نقوش و اشکال هندسی از جمله چند ضلعی ها و دایره در طراحی داخلی ایرانی پرکاربرد است و وقتی وارد منزل سنتی ایرانی می شوید در اولین قدم وارد یک هشتی خواهید شد که به بخش های مختلف منزل ایرانی راه دارد و یک چند ضلعی است. از طرفی تراشکاری های چوبی من جمله معرق کاری و منبت کاری یکی از راه های اضافه کردن المانی سنتی به طراحی داخلی ایرانی است. حتی طرح های مذهبی و اسلامی نیز با معرق کاری، منبت کاری، خاتم کاری، مینا کاری و سفالگری و غیره قابل ترسیم و استفاده است.

تراش کاری چوب در طراحی پنجره و قابلهای چوبی

تراش کاری چوب در طراحی پنجره و قابلهای چوبی

علاوه بر موارد گفته شده می بایست به این نکته اشاره کنیم یکی از ساده ترین راه های اضافه کردن المانهای سنتی ایرانی به دکوراسیون منزل بهره گیری از منسوجات سنتی است که به صورت رودوزی، سوزن دوزی، ترمه، گلیم، حصیربافی و نمد مالی طراحی و تهیه می شوند و در طراحی داخلی پر کاربرد هستند. پرده ها، رومیزی ها، کوسن و دیوار کوبها همگی دارای قابلیت بهره گیری از این عناصر دکوراتیو را دارند. اگر مایلید در پذیرایی خود آینه کاری انجام دهید می بایست اشاره نماییم که آینه کاری نیز یکی از عناصر برجسته منزل ایرانی و کاخ های ایرانی است و حتی می توانید در حرم ها، مکانهای مذهبی و سنتی نیز این آینه کاری در دکوراسیون معماری ایرانی را مشاهده کنید.

مبلمان کلاسیک ایرانی در طراحی دکوراسیون داخلی

مبلمان کلاسیک ایرانی در طراحی دکوراسیون داخلی

مبلمان کلاسیک ایرانی در طراحی دکوراسیون داخلی

در طراحی مبلمان کلاسیک ایرانی از تاریخ ایرانی، هنر و فرهنگ ایرانی الهام گرفته می شود. چوب، پارچه های زیبا، برنج کاری و طلا کاری، نقاشی های ایرانی، شکل های هندسی و طرح های هندسی، رنگهای شاد، آینه کاری و ترکیب انواع چوبها با رنگ های طبیعی در کنار سایر متریال طراحی داخلی از جمله اجزای مبلمان کلاسیک ایرانی به حساب می آید. در مبلمان ایرانی از چوب گردو، راش، سرو با تراشکاری هایی با طرح الگوهای هندسی، گل و برگ، حیوانات و حتی نمادهای مذهبی و اسلامی استفاده می شود و یکی از نمونه های بی بدیل مبلمان ایرانی مبلمانی است که از چوب درخت گیلاس با پارچه های مخملی بورگوندی در کاخ سفید در سعد آباد است که چشم را به خود خیره می نماید. پارچه های لوکس ایرانی برای روکش مبلمان، کوسن ها و البته پاف ها و پا مبلی ها بسیار پرکاربرد هستند و راحتی و لطافت خاصی را به مبلمان ارائه می نمایند. اگر وارد کاخ سبز در سعدآباد شده باشید به جای استفاده از کاغذ دیواری، دیوارها و فضای داخلی با پارچه هایی زبیا و حتی آینه کاری پوشانده شده اند و حس لوکس بودن را در بیننده ایجاد می نمایند.

رنگ آمیزی دیوار و سقف یک خانه ایرانی

رنگ آمیزی دیوار و سقف یک خانه ایرانی

طلاکاری و برنج کاری از جمله المانهایی است که در طراحی مبلمان و حتی رنگ آمیزی دیوار و سقف یک خانه ایرانی پرکاربرد هستند و نه تنها زیبایی خیره کننده ای به فضا می بخشند بلکه به منزل ایرانی جلال و شکوه خاصی می بخشند به خصوص اگر ارتفاع سقف ها زیاد باشد به خیره کنندگی منزل شما می افزاید.

مزایا و چالش های دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی

مزایا دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی

مزایا دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی

از مزایای طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی می توان به الگوها و نقش های زیبا و طرح های دقیق و منحصر به فرد و همچنین استفاده از مواد با کیفیت و زیبا برای ایجاد منزل ایرانی شیک و لاکچری اشاره کرد. از طرفی برای کسانی که دلشان می خواهد از نماهای مذهبی و فرهنگی در طراحی داخلی فضای خانه خود استفاده نمایند بهره گیری از دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی یک مزیت است چرا که هارمون موزونی بین اجزا و وسایل مختلف در طراحی داخلی در کنار این المان ها فضایی معنوی و خالص ایجاد می کند. همچنین دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی از تراشکاری، کاشی کاری و الگوهای هندسی بهره می برد که زیبایی هنر ایرانی را به نمایش می گذارد و البته اصالت منحصر به فردی به فضا می بخشد.

چالش های دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی

چالش های دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی

در کنار مزایای استفاده از این سبک طراحی داخلی می بایست به چالشهای آن نیز اشاره نماییم که شامل هزینه بالا به دلیل استفاده از مواد و مصالح طراحی داخلی با کیفیت و البته بهره گیری از صنایع دستی که کار دست است و زمانبر به این هزینه ها می افزاید. از طرفی تراشکاری ها و کاشی کاری ها و به طور کلی مبلمان ایرانی ظرافت بالایی دارند و می بایست به نگهداری مستمر آنها بپردازید تا آسیب نبینند و همواره زیبا و بدون ایران جلوه نمایند. درست است که می توانید از المان های طراحی سنتی ایرانی در ترکیب با مدرنیته استفاده نمایید ولی ایجاد هارمونی بین هر دو سبک سلیقه طراحی داخلی کمی دشوار است چرا که سادگی در مدرنیته و توجه به جزییات در سبک کلاسیک می بایست در کنار هم قرار گیرند. برای بهره گیری از طراحی دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی توصیه می نماییم به متراژ خانه خود نیز توجه نمایید. اگر مساحت خانه و فضایی که می خواهید از طراحی ایرانی استفاده کنید کوچک باشد به دلیل جزییات و مبلمان این سبک فضا محدودتر و کوچکتر می شود.

پرسشهای متداول پیرامون دکوراسیون داخلی کلاسیک ایرانی

  1. چرا دکوراسیون سنتی ایرانی محبوب است؟ دکوراسیون سنتی ایرانی به عنوان ترکیبی از المان های هنری و معماری ایرانی شناخته می شود که حس نوستالژی، زیبایی، و خاصیت خاکی و هنری را به فضای منزل می آورد.
  2. المانهای اصیل دکوراسیون سنتی ایرانی چیستند؟ المانهای دکوراسیون ایرانی شامل کاشی های سفالی، آینه های منقوش با فریم چوبی، فرش های دست بافت، تزیینات چوبی و مجسمه های چوبی می شوند.
  3. اجزای دکوراسیون داخلی ایرانی کدام اند؟ کاشی های سفالی در نما، آینه های منقوش و فرش های ایرانی به عنوان اجزای اصیل دکوراسیون ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین، رنگهای معماری ایرانی و چلچراغ ها و لوسترهای برنجی نیز نقش مهمی ایفا می کنند.
  4. آیا می توان دکوراسیون سنتی ایرانی را با دکوراسیون مدرن ترکیب کرد؟ بله، می توانید ترکیبی از دکوراسیون سنتی ایرانی و مدرن را اجرا کنید. به عنوان مثال، داشتن آشپزخانه ای سنتی در کنار اتاق های خواب مدرن یا استفاده از المانهای سنتی در بخش های معین از منزل.
  5. چه الگوها و طراحی های کلاسیک ایرانی وجود دارند؟ الگوها و طراحی های کلاسیک ایرانی شامل کاشی های هنری با طرح های برجسته، نمای ایرانی و آجری در نما، و استفاده از سنگهای طبیعی مانند مرمر در داخل منزل می شوند.
  6. چگونه می توان از المانهای دکوراسیون سنتی ایرانی در نمای خارجی ساختمان استفاده کرد؟ برای نمای خارجی ساختمان، می توانید از طرح های ایرانی و المان های معماری اسلامی و آجری استفاده کنید تا هارمونی با دکوراسیون داخلی ایرانی را حفظ کنید و زیبایی کلی ساختمان را افزایش دهید.

نمونه طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی صدف

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی صدف

چالش اصلی در طراحی مجتمع مسکونی صدف، سازه از پیش طراحی و ساخته شده پروژه بود. طراح باید پلان و طراحی نما را مطابق اصول طراحی خود، خواست...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *