طراحی

طراحی ویلا به سبک روستیک

طراحی ویلا به سبک روستیک

احتمالا بارها هنگام توصیف دکوراسیون منزل کلمه روستیک به گوشتان خورده است، اما سبک روستیک (rustic) یا روستایی از آن دسته سبک هایی است که تشخیص آن کمی دشوار است. تفاوتی ندارد که یک خانه شیک در مزرعه یا یک کلبه دورافتاده در جنگل باشد؛ مهم آنست که چه چیزی دکور را روستایی کرده است. چند نکته کلیدی برای فراهم کردن این سبک لازم است و بعد از آن تشخیص بسیار آسان است.

روستیک یک اصطلاح فراگیر است که بسیاری از سبک های مختلف طراحی می توانند زیرمجموعه آن واقع شوند. در یک تعریف کلی روستیک سبکی طبیعی، خشن، قدیمی و غیررسمی است و طبق این تعریف سبک هایی چون توسکانی، ساحلی، سنتی و غیره می توانند به نوعی روستیک به شمار روند.

 

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

تاکید سبک روستیک بر طبیعی بودن

یکی از ویژگی های ویلای روستیک، استفاده از مواد طبیعی است؛ یعنی به طور گسترده از چوب و سنگ هم در مبلمان و هم سقف و دیوار استفاده می شود و منسوجات عموما شامل برزنت و کرباس می شوند. طراحی به سبک روستیک در واقع طراحی با متریال های طبیعی در طبیعی ترین حالت آنهاست. همه عناصر ساده و طبیعی هستند و حسی خاکی و متواضع دارند. بنابراین به جای مشاهده چوب های براق و سنگ های ساب خورده و صیقلی، چوب های خام و سنگ های ساب نخورده خواهید یافت. در ویلای به سبک روستیک مواد و متریال مدرن مانند فلز، پلاستیک و الیاف مصنوعی جایی ندارد و اثاثیه مدرن و پرزرق و برق و نورپردازی هندسی نخواهید دید. البته روستیک معاصر در حال حاضر سعی در ترکیب سبک سنگین و تیره و تاریک روستیک با سبک تمیز و سبک مدرن دارد. ادغام این دو سبک با هم یک سبک طبیعی سبُک را پدید می آورد.

پالت رنگ طبیعی

طراحی ویلا به سبک روستیک

طراحی ویلا به سبک روستیک

پالت رنگی عناصر دکوراسیون به سبک روستیک دارای رنگ های آرامبخش و سنتی است که حس راحتی و دعوت کنندگی ایجاد می نماید. رنگ های طبیعی و خنثی مانند بژ، سفید، قهوه ای ، خاکستری و غیره با تناژ گرم رنگ های کلیدی در طراحی ویلا به سبک روستیک هستند. در این سبک رنگ ها معمولا روشن هستند و کمتر پیش می آید که از رنگ های پررنگ استفاده شود. در طراحی روستیک با این که همه چیز خام است، سبدهای بافته شده، قالیچه ها و منسوجات طبیعی به آن احساس راحتی و گرما می بخشند.

عناصر کلیدی در طراحی ویلا به سبک روستیک

استفاده زیاد از چوب و سنگ خام: هنگام طراحی ویلای روستیک، از چوب طبیعی به جای چوب مصنوعی و فراوری شده استفاده کنید. کفپوش چوبی با تخته های پهن، میزهای چوب خام و شومینه سنگی پرداخت نشده؛ طراحی روستیک استفاده از مواد خام را در خط مقدم طراحی قرار می دهد. از انتخاب قطعات فرسوده و ناقص نترسید؛ اینها عامل شکوفایی طراحی ویلای روستیک شما خواهند شد. کتابخانه ها و طاقچه های سنگی، شومینه سنگی و کمدهای چوبی المان های بسیار مناسبی برای دکور روستیک شما هستند.

تنوع بافت ها: از آنجا که طراحی روستیک از مواد خام استفاده می کند، انتظار برخورد با بافت ها و تکسچرهای گوناگونی را داشته باشید. چوب های خشن با گره های نمایان، قالیچه های ساخته شده از پوست حیوانات، منسوجات کنفی، شومینه های سنگ خام، همگی المان های رایج در سبک روستیک هستند. استفاده از هر عنصری با درخشش آشکار ممنوع است. همه چیز باید به گونه ای باشد که خود را در یک فضای روستایی مجسم کنید.

صنایع دستی: عناصر مورد استفاده در سبک روستیک معمولا منحصر به فرد هستند و هیچ چیزی شبیه دیگری نیست. این بدین معنی نیست که شما نمی توانید هیچ یک از مبلمان و اکسسوری ها را از یک فروشگاه بزرگ خریداری کنید؛ اما در قسمت های مرکزی و مهم ویلا سعی کنید از المان های دارای هویت و خاص استفاده نمایید. لوازم حصیری، آویزهای بافت، کوزه های سفالی، هاون های قدیمی سنگی و سایر اقلام وسایل دکوری بسیار مناسبی جهت تکمیل این سبک هستند.

سنگینی: برخلاف سبک هایی چون مدرن، مینیمال و مدرن میانه، طراحی روستیک اغلب به عنوان یک سبک سنگین توصیف می شود. میزهای چوبی با پایه های مربعی بزرگ در آشپزخانه و کاناپه هایی بزرگ با چرم های تیره و زمخت می توانند بخشی از مبلمان یک ویلای روستیک باشند.

سادگی: از آنجا که تمرکز طراحی روستیک روی مواد و متریال است، معمولا قطعات به شکل ساده طراحی می شوند. طراحی مبلمان و عناصر ساده این امکان را به چشم بیننده می دهند تا به جای توجه به فرم و شکل نهایی، روی مواد تمرکز نماید. در این سبک معمولا مبلمان دست ساز است و طراحی و فرم ساده ای دارد؛ چرا که تاکید بیشتر روی متریال است. همچنین مبلمان سبک روستیک بزرگ و سنگین هستند و طوری طراحی می شوند که احساس راحتی و دنج بودن به فضا بدهند.

منسوجات طبیعی، خاص و قدیمی: پرده ها بهتر است رنگ روشن باشند و جلوی عبور نور آفتاب را نگیرند و بلند باشند تا پایین آنها روی زمین کشیده شود و قدیمی به نظر بیایند. بیشتر پارچه های به کار رفته در سبک روستیک قدیمی و ضخیم هستند و گاهی چند پارچه قدیمی به هم دوخته می شوند تا رومیزی یا کوسنی جهت نشیمن را بیافرینند.

تیر و ستون های اکسپوز: اگر تیرها و ستون های اکسپوز و بدون پوشش در ویلای خود دارید آنها را پوشش نکنید. هیچ چیز به اندازه تیرهای چوبی نمایان یک طراحی روستیک را نشان نمی دهد.

متریال های رایج در طراحی ویلا به سبک روستیک

طراحی داخلی ویلا به سبک روستیک

طراحی داخلی ویلا به سبک روستیک

موادی که از دل زمین به دست آمده اند، اصلی ترین عناصر تشکیل دهنده طراحی ویلای روستیک شما هستند. چوب های تراش نخورده و فراوری نشده، سنگ های خام و تراش نخورده، آجر و دیگر موارد متریال های دکور روستیک هستند و همه سطوح کمی خشن هستند. برای منسوجات نیز هرگز اجناس براق کاربردی ندارند و از کنف، الیاف گیاهی و پوست حیوانات استفاده می شود. ملافه ها در اتاق های خواب از کتان و پنبه ارگانیک با رنگ های روشن خنثی و فاقد نقش و نگار می باشند.

نور در طراحی روستیک

حضور نور آفتاب در ویلای روستیک یک امر ضروری است. پس بهتر است پنجره های بزرگی طراحی شود. در طول شب هم برای روشنایی اتاق ها از ریسه های کم نور زرد رنگ استفاده می شود. منابع نوری پرقدرت و مدرن در نورپردازی ویلای روستیک جایی ندارند. معمولا نورهای ملایم و آباژورهایی با پایه چوبی روشنایی نشیمن و پذیرایی را برای روشنایی فضا و آرامش ساکنین در طول شب تامین می نمایند.

سوالات پرتکرار پیرامون طراحی ویلا به سبک روستیک

  1. سبک روستیک در طراحی داخلی چیست؟ کانسپت اصلی دکوراسیون داخلی سبک روستیک یا روستایی الهام از طبیعت و استفاده از متریال های طبیعی با حداقل دستکاری است. دکوراسیون به این سبک در عین سادگی و عدمم رعایت قاعده و قانونی خاص، فضایی گرم و صمیمی را برای ساکنین فراهم می نماید.
  2. خصوصیات سبک روستیک کدامند؟ مبلمان دست ساز و سنگین، استفاده زیاد از چوب و سنگ خام، منسوجات طبیعی، پالت رنگی طبیعی و خنثی، استفاده از صنایع دستی و روستایی، بهره گیری از نور طبیعی

نمونه های طراحی ویلا گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی ویلا آزالیا دهکده توریستی سامان شهرکرد

طراحی ویلا آزالیا دهکده توریستی سامان شهرکرد به همراه 11 رندر داخلی

طراحی داخلی به سبک مدرن صورت گرفته و از رنگ های کرم و نود روشن در انتخاب مبلمان و رنگ دیوار و کف و غیره استفاده شده است.طراحی دکوراسیون...

ادامه مطلب

طراحی ویلا پروژه کردان 3

طراحی ویلا کردان شماره 3

ویلای کردان در زمینی به مساحت حدود 1000 متر مربع در کردان واقع شده است. ورودی اصلی زمین از سمت شمال است و ضلع غربی زمین، مجاور ملک همسا...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *