طراحی

نمای رومی سیمانی

نمای رومی سیمانی

نمای رومی از محبوب ترین سبک ها در میان سازندگان و کارفرماهاست. یکی از پرکاربردترین متریال های مصرفی جهت اجرای نماهای رومی، سیمان است که به علت مقرون به صرفه بودن و سهولت کار این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است. این مزایا سبب شده تا سیمان جای سنگ را در اجرای بسیاری از نماهای رومی بگیرد. اگر علاقه مند به آشنایی با خصوصیات این متریال هستید با ما همراه باشید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

مزایای نمای سیمانی

  • صرفه اقتصادی به نسبت سایر متریال های موجود در بازار
  • مقاومت بالای سیمان در برابر ضربه و فشار
  • ماندگاری در برابر شرایط مختلف جوی
  • سهولت اجرا و انعطاف در اجرای طرح های مختلف
  • رنگ آمیزی آسان نما پس از ایجاد کثیفی بر روی آن
  • ظاهر منظم و یکپارچه
نما رومی سیمانی

نما رومی سیمانی

معایب نمای سیمانی

  • به مرور زمان آلودگی و گرد و غبار را جذب کرده و دچار تغییر رنگ می شود.
  • یکدست بودن و عدم وجود رگه ممکن است موجب خستگی چشم شود.
  • ایجاد ترک در صورت اجرای غیر حرفه ای

نمای سیمانی

نما سیمانی بر اساس نحوه اجرا به دسته های مختلفی تقسیم می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

1. نمای سیمانی شسته

این نما همان طور که از نامش مشخص است، ظاهری شسته رفته، لوکس و زیبا دارد. نمای سیمانی شسته با ترکیب سیمان سفید، سنگدانه های رنگی و پودر سنگ و به صورت پوششی بر روی سفت کاری بنا اجرا می شود و استحکام بالایی نسبت به سایر نماهای سیمانی دارد. افزودن رنگدانه به سیمان سفید، علاوه بر جلوه ای که به ساختمان می بخشد، لک شدن نما را نیز به تعویق می اندازد.

2. نمای سیمانی تخته ماله

نحوه اجرای نمای سیمانی تخته ماله بدین شیوه است که دو لایه آستر با ضخامت دو سانتی متر با ملات ماسه سیمان بر روی دیوار بلوک سیمانی یا آجری اجرا می شود و سپس لایه نهایی با ملاتی شامل ماسه، پودر سنگ و سیمان به ضخامت نیم سانتی متر و با تخته ماله روی لایه زیرین اجرا می شود. جهت زیبا شدن سطح نهایی نما و پیشگیری از ترک خوردن آن، به کمک خط کشی آن را به بخش هایی تقسیم بندی می کنند. اجرای این سیمانکاری نیازمند دقت و ظرافت است و بهتر است از تیم اجرایی کاربلد استفاده شود.

نمای سیمانی 1

نمای سیمانی 1

3. نمای تگرگی و ماهوتی

این نوع نما، پوششی متشکل از ملات سیمان، پودر سنگ و خاک سنگ است که با استفاده از دوغاب پاش روی نمای تخته ماله پاشیده می شود. اگر در ملات مصرفی از مصالح درشت دانه استفاده شود، سطح نهایی ناهموار خواهد بود و به آن تگرگی گفته می شود. اگر در ملات از مصالح دارای دانه بندی ریز استفاده شود، دارای ناهمواری کمتری خواهد بود و به آن ماهوتی گفته می شود. نماهای سیمانی تگرگی و ماهوتی به اندازه سیمان شسته و سفید لوکس به نظر نمی رسند؛ اما ترکیب خلاقانه آنها در کنار متریال های دیگر می تواند نتیجه جذاب و مدرنی به شما بدهد.

4. نمای تیشه ای یا چکشی

این نوع سیمان کاری شامل دو بخش است: لایه آستری که از ملات ماسه سیمان سفید یا رنگی و به ضخامت دو سانتی متر و بر روی آن لایه ای از ملات موزاییک به ضخامت 5/1 سانتی متر اجرا می شود. لایه نهایی دارای بندهایی است که با شیشه پر می شود و پس از خشک شدن، سطح آن را با تیشه مخصوص، تیشه داری می کنند.

5. نمای سیمانی آبساب

لایه آستری و لایه نهایی این شیوه سیمانکاری دقیقا شبیه نمای سیمانی چکشی اجرا می شود و تفاوت آن با چکشی در نحوه پرداخت سیمان است؛ بدین صورت که قبل از خشک شدن مصالح سطح آنها را با آب خیس می نمایند و تا پیدا شدن مصالح سنگی، سطح را می سابند.

6. نمای سیمانی خراشی

در این شیوه، پس از اجرای لایه آستر با ملات ماسه سیمان و سپس لایه تخته ماله با ملات ماسه، پودر سنگ و سیمان، مقدار اندکی مصالح سنگی به ضخامت دو میلی متر روی سطح کار اعمال می شود؛ سپس برای ایجاد خراش روی سطح آن از ماله مخصوص استفاده می شود.

اجرای نمای رومی سیمانی

  1. شاسی کشی: شاسی، وزن نما را تحمل می کند و سبب انعطاف بیشتر بنا در برابر زلزله می شود. جهت اجرای شاسی کشی ابتدا اندازه ها پیاده و ریسمان کشی می شود. ریسمان کشی به علت تاثیر در استحکام بنا بسیار عمل حساسی است و باید با دقت انجام شود. شاسی کشی باید از آلیاژهای مقاوم به زنگ زدگی اجرا یا از پوشش ضدزنگ روی آن استفاده شود.
  2. رابیتس کاری: روی شاسی ها از رابیتس استفاده می شود تا به راحتی بتوان سیمان را روی رابیتس ها به فرم دلخواه درآورد. در صورتی که نما حجیم باشد گاه تا چند لایه رابیتس برای زیرسازی استفاده می شود.
  3. پس از تکمیل نمودن جوشکاری و بستن رابیتس ها، روی توری ها را با استفاده از نرمه سیمانی (ملات خمیری متشکل از سیمان و پودر سنگ) می پوشانند تا بستر مناسبی جهت چسبیدن ملات ماسه سیمان روی آن ایجاد شود.
  4. کروم بندی: در این مرحله کروم بندی طولی و ارتفاعی جهت ایجاد سطحی صاف و یکدست برای ادامه مراحل اجرا می شود. کیفیت ملات در این مرحله بسیار مهم است؛ استفاده از سیمان بی کیفیت یا بزرگ بودن دانه های ماسه، احتمال کنده شدن ملات از روی دیوار را افزایش می دهند.
  5. زیرسازی اولیه: در این مرحله فاصله بین کروم ها جهت زیرسازی اندود سیمانی با ملات ماسه سیمان پر می شود.
  6. جهت چسبندگی هر چه بیشتر ملاتتان، بهتر است قبل از اجرای اندود سیمانی، سطح زیرین آن مرطوب شود.
  7. عمل آوری بتن مساله بسیار مهمی جهت اجرای یک نمای ایده آل است. به این منظور باید به مدت یک هفته هر روز دو الی سه مرتبه به آن آب بدهید.
نمای رومی سیمانی 2

نمای رومی سیمانی 2

قیمت نمای سیمانی رومی

اگر تا این جای مقاله با ما همراه بوده اید، حتما در مورد هزینه نمای سیمانی کنجکاو هستید. فاکتورهای مختلفی در تعیین قیمت نمای سیمانی موثر هستند که در ادامه به آنها اشاره می شود:

  1. روش سیمانکاری: دستمزد کار به سیمان سیاه به علت نیاز به ترازبندی دقیق سطح بیشتر از سیمان سفید اعلام می شود. همین طور هزینه اجرای سیمانکاری هایی مانند سیمان شسته در نمای رومی با درنظرگیری ابزار و مهارت لازم بیشتر از سیمانکاری آستر و رویه است.
  2. مساحت سطح سیمانکاری: دستمزد اجرای مساحت های کم و خرده کاری بعد از بازدید متخصص و به صورت کلی (نه به صورت متری) اعلام می شود.
  3. محل اجرا: هزینه اجرای سیمانکاری نما و به خصوص با ارتفاع بالای سه متر به علت سختی کار بالاتر است. همچنین سیمانکاری دیوار چون کار در سطح عمودی نیاز به کمچه و تراز دارد، به نسبت سیمانکاری کف بالاتر خواهد بود.
  4. وضعیت سطح: زیرسازی سطح مورد نظر در قیمت نهایی سیمانکاری موثر است. قیمت های اعلام شده برای زیرسازی با ضخامت سه سانتی متر سیمان سیاه هستند. طبیعتا سطوحی که نیاز به زیرسازی بیشتری دارند، قیمت تمام شده بیشتری نسبت به سطوح هموار خواهند داشت.
  5. قیمت سیمان: قیمت خرید سیمان یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت نهایی سیمانکاری هستند. قیمت سیمان سفید در بازار بالاتر از سیمان سیاه است.

در ادامه هزینه نهایی چند نوع سیمانکاری (زمستان 1400) به طور میانگین آورده شده است. در نظر داشته باشید هزینه های اعلام شده بدون در نظر گرفتن هزینه های جانبی از قبیل نصب داربست و سایر مصالح و ابزارهای جانبی و … هستند:

  • سیمانکاری آستر و رویه (سیاه و سفید) برای دیوار 50000-90000 تومان به ازای هر متر مربع است.
  • سیمانکاری آستر و رویه (سیاه و سفید) برای نما 10000-200000 تومان به ازای هر متر مربع است.
  • سیمانکاری زیرسازی جهت نصب کاشی و سرامیک کف 30000-50000 تومان به ازای هر متر مربع است.
  • سیمانکاری جهت درزگیری سطوح دیوار (سیمان سیاه) 40000-55000 تومان به ازای هر متر مربع است.
  • سیمانکاری جهت زیرسازی نما (سیمان سیاه) 55000-80000 تومان به ازای هر متر مربع است.
  • سیمانکاری جهت پوشش نهایی دیوار (سیمان سفید) 20000-50000 تومان به ازای هر متر مربع است.
  • سیمانکاری جهت پوشش نهایی نما (سیمان سفید) 30000-60000 تومان به ازای هر متر مربع است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت نما، به مقاله لیست قیمت طراحی نما 1403 مراجعه فرمایید.

  • قیمت سیمانکاری شسته

اجرای این نوع سیمانکاری، به زمان و مصالح بیشتری نیاز دارد و دارای مراحل متعدد است که سبب بالاتر رفتن قیمت آن نسبت به سایر روش ها می شود؛ علی الخصوص اگر سبک طراحی نما رومی هم باشد. معمولا روش قیمت گذاری این سیمانکاری به صورت بازدیدی و مقطوع است.

  • قیمت سیمانکاری تگرگی

این نوع سیمانکاری همانطور که پیشتر ذکر شد، با دستگاه سیمان پاش و به سرعت انجام می شود. قیمت آن از قیمت سیمان شسته پایین تر است و بر حسب متراژ اعلام می گردد. قیمت حدودی سیمانکاری تگرگی در زمستان 1400، برای ارتفاع زیر سه متر 15000-25000 تومان اعلام می شود.

نمای رومی سیمان سفید

در اجرای این نوع نما جهت پوشش نهایی از سیمان سفید استفاده می شود. نکته منفی نمای سیمان سفید این است که پس از چند سال با جذب آلودگی های محیط کم کم تیره می شود و جلوه نازیبایی به محیط اطراف می دهد. مدت زمان تیره شدن نما رابطه مستقیمی با کیفیت سیمان مصرفی و آب و هوای منطقه دارد. در بهترین حالت اگر از سیمان مرغوب و باکیفیت استفاده شود و آلودگی هوا کم باشد، حداکثر تا ده سال تمیزی آن حفظ می شود و پس از آن شروع به تیره شدن می کند.

نمای سیمانی مدرن

همان طور که پیشتر و در مقاله طراحی نمای مدرن نیز مطرح شد، از سیمان در اجرای نماهای مدرن نیز به طور گسترده استفاده می شود. نمای مدرن برخلاف نمای رومی پیچیدگی خاصی ندارد و بیشتر از ترکیب احجام و سطوح خالص بهره می گیرد که سیمان زیبایی آن را دوچندان می کند.

نمای رومی سیمانی ویلا

نمای رومی یکی از پرطرفدارترین نماها در میان کارفرماها است. جهت اجرای نمای رومی ویلا معمولا از سنگ یا سیمان استفاده می شود. اما از آنجا که اجرای نمای سیمانی بسیار آسان بوده و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر می باشد، در بسیاری موارد جایگزین نمای سنگی شده است. سیمان به علت انعطاف پذیری بالا قابلیت اجرای هر طرحی را دارد و از آن در ویلاهای مدرن نیز استفاده می شود.

نمای رومی سیمانی صفادشت

نمای رومی سیمانی صفادشت

پرسش و پاسخ متداول پیرامون طراحی نمای رومی سیمانی

  1. چرا نمای سیمانی را انتخاب کنیم؟ بزرگ ترین مزایای سیمان عبارتند از مقرون به صرفه بودن آن، مقاومت بالا در برابر ضربه و زلزله، شکل پذیری و راحتی کار با آن، و قابلیت استفاده در اکثر طرح های مدرن و رومی
  2. معایب نمای سیمانی کدامند؟ بزرگترین ویژگی منفی نمای سیمانی جذب گرد و غبار و آلودگی و تیره شدن آن بر اثر مرور زمان به خصوص در شهرهای آلوده ای مانند تهران است که البته رنگ آمیزی آسان و کم هزینه آن راه حل این مشکل است.
  3. جهت پایین آوردن هزینه نما چه کنیم؟ بهتر است در اجرای نمای طبقات یک سوم پایینی و یک سوم بالایی از سنگ و یک سوم میانی که کمتر در معرض توجه است از سیمان استفاده کنیم.
  4.  نمای سیمانی مناسب چه مناطقی است؟ نمای سیمانی مناسب مناطق با رطوبت پایین هستند. قابل ذکر است که سیمان به علت مقاومت بالا مناسب مناطق زلزله خیز نیز می باشد.

نمونه های طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی آقای میثاقیان

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی آقای میثاقیان

پروژه مسکونی جناب آقای میثاقیان در زمینی به متراژ 545 متر مربع (ابعاد21*25 متر)، با موقعیت جنوبی در شمال شهر تهران در منطقه ولنجک واقع ...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *