طراحی

طراحی نما سیمانی

طراحی نما سیمانی

سیمان شاید ارزان ترین مصالحی باشد که برای طراحی نما و همچنین ساخت و ساز بنا به کار برده می شود. می خواهیم کمی تصورتان را درباره سیمان تغییر دهیم. شاید فکر کنیم نمای سیمانی هیچ جذابیتی ندارد در حالی که اینطور نیست. این متریال ارزان قیمت نه تنها برای طراحی ویلا کلاسیک استفاده می شود بلکه برای طراحی ویلا مدرن نیز پرکاربرد است. ویلا کلاسیک به سبک نمای رومی یا یونانی را می توان با استفاده از سیمان یا سنگ درست کرد. بیشتر در دوران نئوکلاسیک از سیمان جهت طراحی نما سیمانی ساختمان ها و ویلاهای کلاسیک استفاده می شده است. برای اینکه بیشتر درباره طراحی نما سیمانی بدانید با ما همراه شوید همچنین اگر مایلید می توانید به لیست قیمت طراحی نما برای اطلاع از قیمت طراحی نما مراجعه کنید.

طراحی ویلا به سبک مدرن

طراحی ویلا به سبک مدرن

از طرفی به دلیل پالت رنگی مونوکروم سیمان گزینه ای مناسب برای طراحی ویلا به سبک مدرن و یا طراحی ویلا فلت به سبک صنعتی است. در این جا قصد داریم شما را بیشتر با طراحی نمای سیمانی آشنا کنیم پس اگر مایلید با ما همراه شوید.

 

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

طراحی نمای سیمانی

طراحی نمای سیمانی

طراحی نمای سیمانی

از آنجایی که اولین بخش یک ساختمان که بیننده آن را خواهد دید نمای ساختمان یا ویلاست از این رو طراحی نما اهمیت زیادی دارد. می بایست این طراحی با توجه به سلیقه کارفرما و همچنین با متریال درست طراحی و تهیه شود و این طراحی با توجه به ساختمان های اطراف و بر اساس اصول و نکاتی انجام می شود که بتواند بیننده را خیره کرده و جلوه ای دلفریب به خانه شما بدهد. توجه داشته باشید که نمای بیرونی و نمای داخلی ساختمان می بایست با هم تناسب داشته باشند. هزینه طراحی نمای ساختمان با توجه به سبک طراحی نما ویلا، متریال و مصالح به کار گرفته شده و متراژ نما بیرون ساختمان بررسی و تعیین می شود. شما می توانید برای کسب اطلاع بیشتر از انواع نما و اصول طراحی آنها به مقاله طراحی نما و اصول طراحی نما مراجعه کنید.

سیمان برای طراحی نما ویلا و ساختمان

سیمان برای طراحی نما ویلا و ساختمان

زمانی که در طراحی نما از سیمان استفاده می شود می توان در انواع مختلف از سیمان برای طراحی نما ویلا و ساختمان خود استفاده کنید. انواع آن شامل نمای سیمان سفید که به تنهایی از خود سیمان برای نماسازی استفاده می شود، نمای سیمان شسته، نمای سیمانی کلاسیک و نهایتا نمای سیمانی مدرن که یکی از رایجترین کاربری برای نما سیمان می باشد. با ما همراه باشید تا هر یک را برایتان توضیح دهیم.

نما سیمان سفید

نما سیمان سفید

نما سیمان سفید

اگر بخواهیم دقیق درباره سیمان سفید برایتان بگوییم در واقع این ماده از آهک و رس تولید می شود که به هنگام پخت رنگدانه های ناشی از مواد معدنی از بین رفته و اکسید آن ها که باعث تیره شدن رنگ سیمان می شود حذف می گردد. پس از ترکیب سیمان سفید با آب ترکیبی خمیری شکل ایجاد می گردد و می توان آن را به تنهایی یا در ترکیب با پودر سنگ همانطور که پیشتر گفتیم استفاده کنیم. از مزایای نما سیمان سفید می توان به زیبایی در عین سادگی اشاره کرد و برای ساخت نما مدرن بسیار مناسب می باشد.

ویلاهای اسپانیایی

ویلاهای اسپانیایی

در طراحی نمای مدرن، نما مینیمال و ویلاهای اسپانیایی کلاسیک می توان از نمای سیمان سفید بهره برد. یکی از نمونه های بی بدیل طراحی نما سیمان سفید را می توانید در سنتورینی و در خانه های سنتی این شهر ببنید که در تضاد با دریا آبی رنگ و در کنار گلهای کاغذی صورتی رنگ فضایی بسیار چشم نواز برای ساکنین و مسافرین فراهم نموده است. برای اینکه بتوانیم نمای سیمانی داشته باشیم ابتدا می بایست به این نکته توجه کنیم که اجرای این نما نیاز به زیرسازی دارد. در وهله اول با ملات سیمانی اقدام به سیمانکاری ساختمان می شود و پس از سیمان کاری به مدت حداکثر هفت روز سطح سیمان با آب شسته شده تا سیمان ترک نخورد و مقاومت آن به خوبی کامل شود. پس از اینکه لایه زیرین و در واقع زیرسازی نما آماده شد نیاز به اجرای لایه روی نما است. سیمان سفید که در ترکیب با آب به شکل خمیری در آمده است به وسیله ماله ای پلاستیکی روی دیوار چسبانده می شود. البته لازم به ذکر است که پیش از خشک شدن با استفاده از ماله نرم یا اسفنجی تلاش می شود سطحی صاف و صیقلی داشته باشیم. البته یادمان نمی رود که نیاز به آب پاشیدن به نمای سیمانی وجود دارد تا از ترک خوردگی آن جلوگیری شود.

نما سیمان کلاسیک

نما سیمان کلاسیک

نما سیمان کلاسیک

همانطور که احتمالا در مقاله ویلا کلاسیک مطالعه کرده اید سبک طراحی نما کلاسیک از روم و یونان باستان الهام گرفته شده و نمای رومی سیمانی را می توان با استفاده از سنگ و یا سیمان اجرا کرد. احتمالا با خود فکر می کنید اجرای نمای کلاسیک با سیمان جلو و عظمتی که نما سنگ دارد را نخواهد داشت، باید بگوییم اشتباه می کنید. نمای سیمانی کلاسیک همانند نمای سنگی زیبا و خیره کننده است. برای اینکه نمای سیمان کلاسیک خیره کننده باشد نیاز به استاد کار بسیار ماهر برای اجرای آن است. در واقع استاد کار بر اساس طرحی که معمار کشیده است به اجرای نما با استفاده از سیمان می پردازد. نما سیمان به ویلا کلاسیک استحکام و طول عمر نسبتا زیاد می بخشد. در صورتی که نمای کلاسیک سیمانی به درستی انجام نشود ترک خوردگی در نما مشاهده خواهد شد.

نما سیمان مدرن

نما سیمان مدرن

نما سیمان مدرن

اگر مایل به انتخاب سیمان برای نمای ویلای مدرن خود هستید بهترین انتخاب ممکن است. سیمان جزو مصالح ارزان است و در رنگ های خنثی نیز به کار برده می شود از این رو ترکیبی بسیار پرطرفدار برای طراحی ویلا مدرن می باشد. نمای سیمانی مدرن ساده و آرامش بخش است. البته می توان به این نکته اشاره نماییم که می توان برای ویلا مدرن خود از نمای سیمانی طرح دار، نمای سیمانی طرح سنگ و حتی نمای سیمانی طرح چوب استفاده نمایید.

نمای سیمان سفید مدرن

نمای مدرن سیمان سفید

نمای مدرن سیمان سفید

اگر مایل به استفاده از سیمان سفید برای نمای مدرن خود هستید توصیه میکنیم از بهترین نوع سیمان برای نما سیمان سفید استفاده کنید. در واقع در صورتی که از سیمان نامرغوب استفاده نمایید نه تنها نما ترک می خورد بلکه متریال با جذب آلودگی محیط به رنگ سیاه در می آید و نمایی زننده ایجاد می کند که دیگر درخشش اولیه را نداشته و جذابیت خود را از دست می دهد. از طرفی می توانید برای سفید تر شدن سیمان به آن پودر سنگ اضافه کنید.

نمای سیمان رنگی

نمای سیمان رنگی

نمای سیمان رنگی

همانطور که پیشتر برایتان گفتیم سیمان را می توان با پودر رنگی و یا پودر سنگ ترکیب کرد. نمای سیمانی به طور کلی به رنگ سفید یا خاکستری روشن تهیه می شود و با اضافه کردن ترکیبات مختلف از مواد رنگی به رنگ دلخواه کارفرما خواهیم رسید. سیمان پرتلند یکی از نمونه های بی بدیل سیمان رنگی قرمز یا در مواقعی قهوه ای و سیاه است که نمای خانه های شهر پرتلند را چشم نواز نموده و جلوه خاصی به فضا داده است. توجه داشته باشید که نمای سیمان رنگی دارای قابلیت چسبندگی بالاست و از ویژگی هایی از جمله عدم تغییر رنگ در اثر تابش نور خورشید، ضد آب بودن، تنوع رنگ و قابلیت ترکیب با مواد ضد آلوگی برای جلوگیری از تغییر رنگ برخوردار است و یکی از ویژگی های دیگر این متریال که آن را بین کارفرمایان پرطرفداری نموده است قیمت مناسب آن می باشد.

انواع نما سیمان بر اساس روش اجرا

انواع نما سیمان بر اساس روش اجرا

انواع نما سیمان بر اساس روش اجرا

برای نمای ساختمان با ابزار سیمان می تواند در طرح های مختلفی برای کارفرمایان به اجرا در آید. بسته به نوع ابزار و لوازمی که در اجرای نمای سیمان استفاده می شود و نحوه اجرای آن انواع مختلف نمای سیمانی ایجاد می شود. این انواع شامل طراحی نما سیمان شسته، نمای سیمان تگرگی، نمای سیمان ماهوتی، نمای سیمان چکشی (تیشه ای)، نمای سیمان خراشی، نمای سیمان آبساب یا نمای سیمان موزائیک شسته، نمای سیمانی طرح دار و نمای سیمان تخته ماله می گردد.

طراحی نما سیمان شسته

طراحی نما سیمان شسته

طراحی نما سیمان شسته

اندود به معنی پوشش یکنواختی است که روی سفت کاری بدنه ساختمان انجام می شود و نمای سیمان شسته یا به عبارت بهتر نمای شسته یکی از انواع این نماهای اندودی می باشد که در نوع خود بسیار رایج است. نمای شسته به این دلیل با این اسم نام گذاری شده است بعد از اجرا در مرحله آخر با آب شسته می شود. نمای سیمان شسته در واقع ترکیبی است از سنگ دانه های دانه بندی شده که در رنگ های سیاه، قرمز، سفید، خاکستری و سایر رنگ ها تهیه و به فروش می رسد. برای نمای شسته از پودر سنگ و سیمان سفید استفاده می شود و نمای نهایی دارای مقاومت زیاد در برابر سرما و گرماست. همچنین با توجه به رنگی که دارد زیبایی دلفریبی به بنا می بخشد. لوازم مربوط به اجرای نمای سیمان شسته شامل کروم بندی و ژوئن گذاری است که می تواند در نهایت نمایی مستحکم و مقاوم در طرح ها و ترکیبات رنگی مختلف به کارفرما ارائه نماید. به عبارتی برای اینکه بتوانید نمای سیمان شسته را اجرا کنید باید درصد مشخصی از سیمان سفید یا سیاه بسته به نوع طراحی نما توسط معماری حرفه ای، انتخاب و سپس پودرهای رنگی طبیعی، پودر سنگ رنگی و یا حتی سنگ های نمره بندی شده و آب به آن اضافه می شود.

دیوار سیمان شسته

دیوار سیمان شسته

استاد کار پس از تهیه ملات با ماله و سایز ابزار لازم با دقت و مهارت زیاد به اجرای نمای سیمانی می پردازد و به همین دلیل انتخاب استاد کار حرفه ای و ماهر در اجرای نمای سیمانی اهمیت زیادی دارد. شاید برایتان جالب باشد چه نوع سنگ ها و پودرهای رنگی به سیمان برای این نمای شسته اضافه می شود. این آلترناتیوها شامل سنگ یا پودر کریستال، سنگ یا پودر جوشقان، سنگ جگری، قرمز، لیمویی، سبز، سیاه و در نهایت سنگ مرمر از جمله انواعی است که می توان به سیمان اضافه کرد.از مزایای به کارگیری نمای سیمان شسته می توان به استحکام، مقاومت و البته ماندگاری آن، طراحی نما به صورت کم هزینه و در انواع طرح های گوناگون، تنوع رنگ، کمتر نشان دادن خاک و آلودگی به دلیل رنگ کمتر نشان داده می شود. اما با اینکه نمای سیمان شسته مزایای زیادی دارد از معایب آن نیز نمی توان گذشت، اول اینکه سرعت اجرای آن پایین است و دوم اینکه نمای شسته در مقابل رطوبت از خاصیت عایقی بسیار کمی برخوردار است.

نمای سیمان تگرگی

نمای سیمان تگرگی

نمای سیمان تگرگی

یکی از انواع نمای سیمانی همانطور که اشاره کردیم نمای تگرگی است و در واقع از طریق ترکیب سیمان با پودر سنگ و خاک سنگ و در برخی مواقع ملات سیمان تهیه می شود. برای اجرای نمای سیمان تگرگی با ضخامتی به اندازه دو سانتی متر مواد ترکیب شده روی دیوار با دستگاه مخصوص پاشیده می شود. نام نمای سیمانی تگرگی که شاید گاهی اوقات با نام نمای سیمان تگری نیز شنیده باشید به دلیل نوع دانه های به کار رفته برای ساخت ملات می باشد. هر چقدر این ملات دارای دانه های درشت تری باشد آن سیمان تگری یا تگرگی خواهد بود.

نمای سیمان ماهوتی

نمای سیمان ماهوتی

نمای سیمان ماهوتی

سیمان ماهوتی همانند سیمان تگرگی از ترکیب سیمان، پودر سنگ و خاک سنگ ایجاد می شود و در واقع به دلیل اندازه دانه های آن با نام ماهوتی شناخته می شود. برای تهیه ملات نمای سیمان ماهوتی از متریال با دانه ریز استفاده می شود و سپس با ترکیب مصالح توسط دستگاه روی دیوار با ضخامت دو سانتی متر پاشیده می شود.

نمای سیمان چکشی

نمای سیمان چکشی

نمای سیمان چکشی

نمای سیمان چکشی که با نام نمای سیمان تیشه ای نیز شناخته می شود از اندود کردن دو لایه از مواد روی هم به وجود می آید. برای اجرای نمای سیمان در لایه اول ترکیب به کار گرفته شده از ماسه، سیمان سفید یا سیمان رنگی تهیه می شود. ملات ساخته شده با ضخامت 2 سانتی متر روی نما قرار می گیرد. در لایه دوم اما ضخامت لایه معادل 1.5 سانتی متر بوده و پس از تهیه ترکیبی که به آن ملات موزاییک گفته شده روی لایه اول با ماله کشیده می شود. در اجرای لایه دوم بندهایی وجود دارد که پس از اتمام لایه دوم با شیشه پر شده و با تیشه ای مخصوص پس از خشک شدن اندود سطح آن تیشه دار می شود.

نما سیمان خراشی

نما سیمان خراشی

نما سیمان خراشی

نمای سیمان خراشی دارای سه لایه اصلی که در واقع این لایه ها به ترتیب روی هم قرار گرفته و در نهایت برای ایجاد خراش از ماله ای مخصوص استفاده می شود. در لایه اول از نمای سیمان خراشی که به آن آستر نیز گفته می شود از ترکیب ماسه و سیمان استفاده می شود. در لایه دوم نیز که به آن لایه ماله گفته می شود ترکیبی از ماسه، سیمان، پودر سنگ و نهایتا خاک سنگ می باشد که روی لایه اول قرار می گیرد. پس از این مرحله سراغ مرحله آخر یعنی لایه سوم می رویم و لایه ای از متریال سنگی را به ضخامت 2 میلی متر روی لایه آستر و ماله اجرا می نماییم.

نمای سیمان آبساب

نمای سیمان آبساب

نمای سیمان آبساب

متریال به کار گرفته شده برای سیمان آبساب شامل لایه ای آستری از ملات سفید و یا رنگی در ترکیب با سیمان می شود و یک لایه ملات موزاییکی نیز روی آن به عنوان لایه دوم قرار می گیرد. روش اجرای آن نیز شامل دو متد می شود. در روش اول که به آن نمای سیمان موزائیک شسته نیز گفته می شود، ابتدا سطح لایه پیش از اجرای نما با آب خیس می شود و با برس تا زمانی که مصالح سنگی دیده شود سطح کار را برس می کشند. سپس لایه آخر را که ملات موزاییکی است تا زمانی که کاملا صیقلی و شبیه به موزاییک شود با سنگ سنباده می زنند. در روش دوم ما ابتدا سطح لایه با آب و اسید به طور کامل شسته می شود تا دانه های سنگی ملات به صورت برجسته در آیند و سیمان نیز به صورت دانه ریز دیده شود که راه کاری شبیه به نمای اندود سیمانی شسته شده است.

نمای سیمانی طرح دار

نمای سیمانی طرح دار

نمای سیمانی طرح دار

یکی از روش های سیمانکاری برای تزیین دیوار، سقف، کف و حتی نما سیمانکاری طرح دار است. این طرح ها شامل الگو گرد و خطی، الگوهای هندسی، الگو گل و گیاه و در آخر الگو نقاشی می شود.

نما سیمانی الگو گل و گیاه

نما سیمانی الگو گل و گیاه

برای تهیه ملات مخصوص جهت ایجاد نما سیمان طرح دار از سیمان، ماسه و آب استفاده می شود و سپس با قالبهای مخصوص هر الگو روی سطح نما اجرا می گردند. سیمان ماده ای انعطاف پذیر بوده و از این رو نمای سیمانی می تواند در طرح های مختلف همانطور که اشاره شد اجرا شود ولی سه مورد از انواع این طرح ها که در بین کارفرمایان محبوب است شامل نمای سیمانی طرح سنگ، نما سیمان طرح چوب و نما سیمان طرح چرم می شود.

نمای سیمان تخته ماله

نمای سیمان تخته ماله

نمای سیمان تخته ماله

برای اجرای نمای سیمان تخته ماله دو لایه در نظر گرفته می شود. اولین لایه آستر و دومین لایه تخته ماله است. آستری از جنس ماسه سیمان روی دیوار بلوک سیمان یا آجر گری پس از نما آجری قرار می گیرد و اجرا می شود. سپس لایه دوم با ضخامت 0.5 سانتی متر به صورت ترکیبی از ماسه، سیمان، پودر سنگ و خاک سنگ با استفاده از تخته ماله بر روی آستر کشیده می شود. توجه داشته باشید برای جلوگیری از ترک خوردگی به طور معمول با خط کشی نما به قسمت های مجزا تقسیم و سپس مواد روی نما کشیده می شوند.

پرسش های متداول پیرامون طراحی نما سیمانی

  1. طراحی نما سیمانی چیست؟ نمای سیمانی از خشک شدن سیمان روی بنای اصلی به وجود می آید. در واقع ابتدا سیمان به صورت ملات که مایع است تهیه می شود و یا با دستگاه خاص به دیوار پاشیده یا با استفاده از تخته ماله روی دیوار کشیده می شود.
  2. چرا از طراحی نما سیمانی استفاده می شود؟ دلیل استفاده از این روش طراحی نما ارزان بودن سیمان نسبت به سایر متریالها و راحتی در اجرای آن است.
  3. طراحی نمای سیمانی در چه سبکی انجام می شود؟ انواع آن شامل نمای سیمان سفید، نمای سیمانی کلاسیک و نهایتا نمای سیمانی مدرن و نمای سیمانی مدرن سفید که یکی از رایجترین کاربری برای نما سیمان می باشد.
  4. انواع طراحی نما سیمان بر اساس روش اجرا چیست؟ این انواع شامل طراحی نما سیمان شسته، نمای سیمان تگرگی، نمای سیمان ماهوتی، نمای سیمان چکشی (تیشه ای)، نمای سیمان خراشی، نمای سیمان آبساب یا نمای سیمان موزائیک شسته، نمای سیمانی طرح دار و نمای سیمان تخته ماله می گردد.
  5. آیا می توان از سیمان برای طراحی نما سیمان رنگی استفاده کرد؟ بله، برای اینکه بتوانیم سیمان رنگی داشته باشیم کافی است آلترناتیوهایی شامل سنگ یا پودر کریستال، سنگ یا پودر جوشقان، سنگ جگری، قرمز، لیمویی، سبز، سیاه و در نهایت سنگ مرمر را به سیمان اضافه نماییم.

نمونه طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی نما و دکوراسیون داخلی ویلای کردان 2

طراحی ویلا کردان شماره 2

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رشد هر چه سریع تر زندگی صنعتی، نیاز به جدایی افراد از شلوغی شهر و گذران اوقات در محیط های بکر و آرام حاشیه ...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی صدف

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی صدف

چالش اصلی در طراحی مجتمع مسکونی صدف، سازه از پیش طراحی و ساخته شده پروژه بود. طراح باید پلان و طراحی نما را مطابق اصول طراحی خود، خواست...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع اداری باغستان

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع اداری باغستان

پروژه اداری باغستان، در زمینی به ابعاد 20 در 20 در جنوب شرقی شهر تهران، بخش مرکزی شهرستان شهریار، بخش بابا سلمان واقع شده است. کارفرما،...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *