طراحی

طراحی نما نئوکلاسیک

طراحی نما نئوکلاسیک

دوره کلاسیک مملو از آثار گرانبها و پرجزئیات است و بناهای آن از خارق العاده ترین آثار معماران تاریخ می باشد. معماری نئوکلاسیک نیز همانند معماری کلاسیک آثاری حیرت انگیز از خود به جای گذاشته است و این دور از انتظار نیست. با این حال آثار مربوط به دوره نئوکلاسیک که در واقع احیای کلاسیک است به نحوی متفاوت طراحی و اجرا گردیده اند. جنبش نئوکلاسیک و در امتداد آن معماری نئوکلاسیک در قرن هجده و نوزده در ایتالیا و فرانسه به عنوان احیای کلاسیک آغاز گردید. همانطور که می توانید حدس بزنید نئوکلاسیک به معنی ایجاد روند تازه ای در مفاهیم کلاسیک است و در واقع این سبک معماری واکنشی به سبک های گذشته است. طراحی نما به سبک رنسانس، طراحی نما باروک و نهایتا زیاده روی در سبک باروک که منجر به پیدایش سبک روکوکو شد، دلیلی بر بازگشت به گذشته گردید. در واقع این سبک روشی برای مقابله با افراط گری در سبک روکوکو و بازگشت به خلوص معماری کلاسیک می باشد که با اهداف معماری مدرن و معماری معاصر امروز سازگارتر می باشد. در ادامه بیشتر درباره اینکه معماری نئوکلاسیک چیست و طراحی آن چطور انجام می شود خواهیم گفت.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

سبک معماری نئوکلاسیک چیست؟

سبک معماری نئوکلاسیک چیست

سبک معماری نئوکلاسیک چیست

برای اینکه برایمان روشن شود سبک نئوکلاسیک چیست، نیاز است در ابتدا این سبک معماری را بشناسیم و با ویژگی های مربوط به آن آشنا شویم. سبک معماری نئوکلاسیک که به طور جدی در مقابل سبک معماری پیش از خود یعنی معماری باروک و معماری باروک پسین یعنی سبک معماری روکوکو قرار می گیرد، در واقع نگاه تازه ای به معماری کلاسیک با هدف سازگاری و ایجاد هارمونی با دنیای مدرن امروز است. در این سبک طراحی به جای بهره گیری از روش سایه روشن یا کیاروسکورو به معنی ایجاد تضاد شدید برای ایجاد عمق و سایه روشن جهت طراحی نما خیره کننده، بر دیوار و بخش بندی آن برای ایجاد شخصیت و هویت های جداگانه برای هر قسمت تاکید دارد. در طراحی نما نئوکلاسیک به قوانین و ضوابط طراحی نما کلاسیک توجه می شود و سعی می نماید به صورت ساده و بدون آلایش، خلوص و پاکی معماری کلاسیک را برای بینندگان به نمایش بگذارد. در معماری کلاسیک همواره به تقارن، تعادل و هارمونی بین اجزا، ستون های بلند و سرستون ها، تزیینات مختلف و سنگی و مجسمه های زیبا تاکید می شود و در سبک نئوکلاسیک نیز سعی می شود روند طراحی در سبک پیشین رعایت شود و از این رو ساختمان های طراحی شده در این سبک نیز دارای ستون های زیاد، اشکال و فرم های هندسی ساده، ابعاد بزرگ و البته تزیینات به خصوص سنگتراشی ها و سرستون هایی به روش دوریسی رایج در یونان و روم باستان می باشد. به جای اینکه همانند سبک باروک از تزیینات نمایشی استفاده شود، تزیینات به صورت طبیعی و با بهره گیری از متریال ساده به کار گرفته می شوند.

انواع معماری نئوکلاسیک

انواع معماری نئوکلاسیک

انواع معماری نئوکلاسیک

معماری نئوکلاسیک به سه زیرمجموعه اصلی تقسیم می شود که شامل طراحی به سبک پالادیان، طراحی به سبک معبد و طراحی بلوک کلاسیک می شود. در طراحی به سبک پالادیان که تحت تاثیر پالادیو معمار مشهور می باشد، ساختمان ها به طور معمول دارای یک رواق مرکزی هستند و این رواق ها بر روی ردیفی از ستون ها قرار  می گیرند. از طرفی در نمای نئوکلاسیک پنجره ای مستطیل شکل در مرکز قرار می گیرد و با دو یا چند پنجره اضافی احاطه می شود. در طراحی نما به سبک معبد در این سبک معماری از معابد روم و یونان الهام گرفته می شود و این ساختمان معمولا در نمای خود از یک ردیف ستون با فاصله مشخص در کنار هم و سقف شیروانی ساده بهره می برد. همچنین در روش آخر در طراحی نما به سبک نئوکلاسیک، کانسپت طراحی بلوک کلاسیکی است که معمولا از ستون هایی در بیرون نما با سقف های مسطح استفاده می نماید. پلان این بلوک های ساختمان همان طور که می توانید حدس بزنید به شکل مربع یا مستطیل هستند.

ویژگی طراحی نما نئوکلاسیک

ویژگی طراحی نما نئوکلاسیک

ویژگی طراحی نما نئوکلاسیک

درست است که بسیاری ساختمان های این سبک به نظر می رسد که ساختمان یا ویلا کلاسیک باشد؛ ولی اینطور نیست و لزوما استفاده از جزییات کلاسیک به معنی این نیست که سبک طراحی ساختمان نیز کلاسیک باشد. یک طراحی نمای اصولی به سبک نئوکلاسیک نه تنها از عناصر طراحی کلاسیک بهره می برد، بلکه این عناصر را به روش معماران گذشته به کار برده و اجرا می نماید. همچنین در طراحی نما به تناسبات، تعادل بین اجزا و تقارن در طراحی به روشی ساده و بی آلایش توجه می شود. برای اینکه بتوانیم به راحتی طراحی نما به این سبک را تشخیص دهیم، می بایست ویژگی این معماری را بیشتر بشناسیم.

طراحی ساختمان نئوکلاسیک

طراحی ساختمان نئوکلاسیک

همانطور که می توانید حدس بزنید و پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، در طراحی ساختمان ستون های ردیفی به سبک دوریسی، کورینتی، ایونی رایج است. مقیاسِ پلان بزرگ و به شکل مستطیل یا مربع است، تزیینات و جزییات کم و حداقلی، رواق ها و حاشیه های تزیینی و عناصر طراحی نما یونانی و نمای رومی دیده می شود. سقف ساختمان نئوکلاسیک می تواند به شکل گنبدی، مسطح یا شیروانی باشد و بسته به دسته بندی سبک نئوکلاسیک متفاوت خواهد بود. اما جا دارد این نکته را مشخص نماییم که تفاوت معماری کلاسیک و نئوکلاسیک در چیست.

تفاوت معماری کلاسیک و نئوکلاسیک

تفاوت معماری کلاسیک و نئوکلاسیک

تفاوت معماری کلاسیک و نئوکلاسیک

متریال مورد استفاده در سبک کلاسیک، سنگ به رنگ سفید یا رنگ های روشن است، ولی در نما نئوکلاسیک از متریال های دیگری از جمله شیشه، فلزات، کامپوزیت و غیره نیز بهره برده می شود.

پرسش های متداول پیرامون طراحی نما نئوکلاسیک

  1. معماری نئوکلاسیک چیست؟ معماری نئوکلاسیک در قرن هجده و نوزده در ایتالیا و فرانسه به عنوان سبکی از معماری احیای کلاسیک توسط جنبش نئوکلاسیک آغاز گردید. روند تازه ای در مفاهیم کلاسیک است و در واقع معماری نئوکلاسیک واکنشی است به طراحی نما به سبک رنسانس، طراحی نما باروک و البته نهایتا زیاده روی در سبک باروک برای احیای معماری کلاسیک یعنی طراحی نما رومی و طراحی نما یونانی.
  2. طراحی نما نئوکلاسیک چگونه انجام می شود؟ در طراحی نما نئوکلاسیک به قوانین و ضوابط طراحی نما کلاسیک توجه می شود و سعی می نماید به صورت ساده و بدون آلایش خلوص و پاکی معماری کلاسیک را برای بینندگان به نمایش گذارد. ساختمان های طراحی شده به سبک نئوکلاسیک نیز دارای ستون های زیاد، اشکال و فرم های هندسی ساده، ابعاد بزرگ و البته تزیینات به خصوص سنگتراشی ها و سرستون هایی به روش دوریسی رایج در یونان و روم باستان می باشد.
  3. ویژگی طراحی نما نئوکلاسیک چیست؟ در طراحی ساختمان نئوکلاسیک ستون های ردیفی به سبک دوریسی، کورینتی، ایونی رایج است. مقایس پلان بزرگ و به شکل مستطیل یا مربع است، تزیینات و جزییات کم و حداقلی، رواق ها و حاشیه های تزیینی و عناصر طراحی نما یونانی و نمای رومی دیده می شود و البته سقف ساختمان نئوکلاسیک می تواند به شکل گنبدی، مسطح یا شیروانی بسته به دسته بندی سبک نئوکلاسیک متفاوت خواهد بود.
  4. طراحی نما نئوکلاسیک دارای چه اقسامی است؟ معماری نئوکلاسیک به سه زیر مجموعه اصلی تقسیم می شود که شامل طراحی به سبک پالادیان، طراحی به سبک معبد و طراحی بلوک کلاسیک می شود.
  5. تفاوت طراحی نما کلاسیک و نئوکلاسیک چیست؟ بسته به متریال به کار گرفته شده سبک طراحی نما می تواند از نما کلاسیک به نما نئوکلاسیک تغییر یابد. در طراحی کلاسیک تنها از سنگ استفاده می شود ولی در سبک نئوکلاسیک سایر متریال ها در کنار سنگ نیز به کار برده می شوند که شامل شیشه، فلزات، کامپوزیت و غیره می گردد.

نمونه طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی مریم

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی مریم

چالش اصلی پروژه این بود که زمان ارجاع کار به دفتر همستان، سازه و تاسیسات آن طراحی و اجرا شده بود. بنابراین طراح ناچار بود که مطابق با س...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی ارغوان

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی ارغوان

چالش اصلی پروژه، کشیدگی زیاد زمین در محور شمالی جنوبی بود که عملا منجر به نورگیری تنها از دوضلع ده متری شمالی و جنوبی می شد. بنابراین د...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی ویلای کردان 2

طراحی ویلا کردان شماره 2

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رشد هر چه سریع تر زندگی صنعتی، نیاز به جدایی افراد از شلوغی شهر و گذران اوقات در محیط های بکر و آرام حاشیه ...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *