طراحی

طراحی نما به سبک معماری معاصر

طراحی نما به سبک معماری معاصر

معماری معاصر بر خلاف تصور بسیاری از افراد که فکر می کنند معماری معاصر و معماری مدرن یکی است، می تواند دو شاخه جدا از هم باشند. در واقع زمانی که از معماری معاصر صحبت می نماییم روش طراحی داخلی و طراحی نما و به عبارت بهتر طراحی ساختمان با المانها و نیازهای دوران معاصر می باشد. منظور از معماری معاصر طراحی به سبکی است که در قرن بیست و یکم رایج و محبوب بوده است. معماری معاصر همچنین بیانگر گرایش و تمایلات معماران در زمان طراحی ساختمان و یا سازه در قرن معاصر می باشد. سبک معاصر بسته به سلیقه معمارن هر زمان متقاوت است و تاریخ معماری هر کشور می تواند روی نحوه طراحی نما به سبک معماری معاصر موثر و الهام بخش باشد. این سبک از طراحی مملو از عناصر و المان های مربوط به سبک های معماری پیش از خود می باشد. در ادامه بیشتر درباره اینکه سبک های معماری معاصر چیست و طراحی نما به سبک معاصر به چه صورت انجام می شود خواهیم گفت.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

معماری معاصر چیست؟

معماری معاصر چیست؟

معماری معاصر چیست؟

در بین معماران قانونی نانوشته وجود دارد و پذیرفته شده است که از ویژگی های بارز طراحی ساختمان به سبک معاصر متشکل از سازه هایی بدون تزیینات، ساده و البته طراحی غیر خطی می باشد. البته می بایست اشاره نماییم که تعریف جامع و کلی برای معماری معاصر وجود ندارد چرا که تحت تاثیر تمایلات و گرایشات تاریخی می تواند تغییر کند ولی با این حال می توانیم به شما اطمینان دهیم معماری معاصر چه سبک های معماری معاصر ایران و یا معماری معاصر غرب همگی در برگیرنده ساختمانهای امروزی است که گاهی اوقات نه تنها نسبت به هم طراحی متفاوتی دارند بلکه شبیه به گذشته نیز طراحی نمی شوند. در به کارگیری متریال به هنگام طراحی نما به سبک معماری معاصر خلاقیت و نوآوری به فراوانی یافت می شود و تکنیک اجرا نیز به معمار اجازه تکرارهای بی نهایت را می دهد. از طرفی می توان گفت معماری معاصر از عناصری همچون فرم های نامتعارف، مصاح و متریال نو و به روز، ساخت سازه به روشهای پایدار بهره می برد. از معماران مشهور در معماری معاصر می توانیم به فرانک گری، ژان نوول و البته زاها حدید اشاره کنیم که ساختمانهایی با اشکال متنوع و نامتعارف و حتی مخالف گرانش را طراحی نمونده اند. اما به این معنی نیست که تنها بزرگان معماری جهت توانسه اند آثار خارق العاده ای از خود به جای گذارند و جزو معماران معاصر به حساب آیند. بلکه حتی اکوکپسول های کوچک کروی شکل نیز در اسلواکی و همچنین خانه های مسکونی پیش ساخته، هتل بوتیک یا خانه درختی و ساختمان های مشرف به یک رودخانه یا جنگل نیز همگی از آثار معاری معاصر به حساب می آیند.

طراحی نما معاصر

طراحی نما معاصر

طراحی نما معاصر

در طراحی نما به سبک معماری معاصر، همانطور که پیشتر اشاره شد طراحان به هیچ وجه محدودیتی در طراحی فرمها و اشکال خطی ندارند. معماران با بهره گیری از مصالحی خلاقانه همچون شیشه، چوب، سیمان، آجر، فلزات همچون آلومینیوم یا فولاد، پلاستیک، سنگ، فیبرهای کربنی و غیره اقدام به طراحی نمای شیشه ای، نمای چوبی، نما سیمان، نما آجری، نمای فلزی، نما سنگ و غیره می نمایند و جهت اجرا از روش طراحی نمای خشک که یکی از روشهای اجرای نما به صورت روز و بدون بهری گیری از روش های سنتی است بهره می برند. حتی در برخی مواقع طراحان معاصر اقدام به طراحی منحنی هایی به وسیله کامپیوتر می نمایند که با فناوری برش لیزی و حتی چاپ سه بعدی جهت بهره گیری در نما تعبیه می شود که ظاهری چالش برانگیز، بی سابقه و منحصر به فرد به نما می بخشد.

طراحی ساختمان به سبک معاصر

طراحی ساختمان به سبک معاصر

طراحان معاصر برای ارائه محصول نهایی از رندرهایی واقع گرایانه استفاده می نماید که شاید در گذشته غیرممکن و دور از دسترس به نظر می رسید. در واقع با این کار معماری معاصر قادر است مرزهای منطق و گرایشات طراح را به چالش بکشد و نهایتا بنایی چشم گیر به جهانیان عرضه نماید. از طرفی در دنیای امروز پایداری یکی از مفاهم بسیار مهم در بحص طراحی و اجرای ساختمان های معاصر به حساب می آید. از این رو نه تنها از مصالح طبیعی بلکه از مواد بازیافتی نیز برای طراحی نما بهره برد می شود. همچنین کنترل دما و رطوبت و جلوگیری از بروز آسیب های محیط زیستی نیز امروزه به هنگام طراحی ساختمان اهمیت دارد چرا که می تواند درصد انتشار گاز کربن دی اکسید را کاهش دهد.

ویژگی طراحی نما به سبک معماری معاصر

ویژگی طراحی نما به سبک معماری معاصر

ویژگی طراحی نما به سبک معماری معاصر

  • عدم وجود تقارن و متفاوت به نظر رسیدن نما ساختمان از هر جهت
  • طراحی فرم های آزاد از جمله فرم دایره ی و کروی شکل، اشکال نامتعارف و خطوط منحنی و همچنین دیوارها و سقفهای مایل
  • پلان طبقه باز
  • پنجره ها و نورگیرهای بزرگ و به تعداد زیاد
  • بام و دیوارهای سبز و زنده
  • ادغام با محیط و چشم انداز اطراف به گونه ای شبیه به معماری ارگانیک
  • خانه ای هوشمند با بهره گیری از فناوری مدرن و یکپارچه
  • نورپردازی نما LED و نورپردازی داخلی
  • خلاقیت و نوآوری و طراحی خلاف هنجارهای دنیای معماری و تکامل با زمان
  • پایداری و منفعل بودن ساختمان و نما معاصر به دلیل بهره گیری از نور و انرژی خورشید جهت نورانی کردن فضا و بهره گیری از پانلهای خورشیدی، متریالهای سازگار با محیط زیست و طراحی سبز و ارگانیک
  • ترکیب متریال های مختلف از جمله بتن، چوب بازیافتی، سنگ مصنوعی یا طبیعی، فلزات مختلف یا ترکیبی از همه این متریال ها و استفاده از نتیجه خروجی

مینیمالیسم و معماری معاصر

مینیمالیسم و معماری معاصر

مینیمالیسم و معماری معاصر

همانطور که پیشتر اشاره کردیم سادگی و بدون زینت بودن یکی از ویژگیهای اصلی معماری معاصر است و از این رو طراحی نما به سبک مینیمال یا طراحی ویلا مینیمال بسیار رایج می باشد. نه تنها سعی می شود از تعداد کمی از متریالهای مختلف برای طراحی نما استفاده شود ت از پیچیدگی نما جلوگیری شود بلکه در طراحی دکوراسیون داخلی نیز سعی می شود اتاق ها بدون در هم ریختگی باشند و خطوط تمیز و هارمونی در طراحی و وسایل منزل حفظ شود.

پرسشهای متداول پیرامون طراحی نما به سبک معماری معاصر

  1. معماری معاصر چیست؟ منظور از معماری معاصر طراحی به سبکی است که در قرن بیست و یکم رایج و محبوب بوده است. معماری معاصر همچنین بیانگر گرایش و تمایلات معماران در زمان طراحی ساختمان و یا سازه در قرن معاصر می باشد. سبک معاصر بسته به سلیقه معمارن هر زمان متقاوت است و تاریخ معماری هر کشور می تواند روی نحوه طراحی نما به سبک معماری معاصر موثر و الهام بخش باشد.
  2. آیا معماری معاصر تنها منحصر به غرب است؟ سبک معاصر بسته به سلیقه معمارن هر زمان متقاوت است و تاریخ معماری هر کشور می تواند روی نحوه طراحی نما به سبک معماری معاصر موثر و الهام بخش باشد. معماری معاصر چه سبک های معماری معاصر ایران و یا معماری معاصر غرب همگی در برگیرنده ساختمانهای امروزی است که گاهی اوقات نه تنها نسبت به هم طراحی متفاوتی دارند بلکه شبیه به گذشته نیز طراحی نمی شوند.
  3. طراحی نما به سبک معماری معاصر چه ویژگی هایی دارد؟ عدم وجود تقارن، طراحی فرم های آزاد کروی، نامتعارف و داری خطوط منحنی، پلان طبقه باز، بهره گیری زیاد از شیشه در قالب پنجره، نورگیر و بازشو، معماری ارگانیک، ادغام با محیط و چشم انداز اطراف، هوشمند، نورپردازی دقیق با LED مخصوص و البته نهایتا خلاقیت و نوآوری، پایداری و ترکیبات مختلف به عنوان متریال طراحی نما و ساختمان به سبک معماری معاصر از ویژگی های طراحی نما به سبک معاصر است.
  4. از چه متریالی برای طراحی نما به سبک معماری معاصر استفاده می شود؟ از مصالحی خلاقانه همچون شیشه، چوب، سیمان، آجر، فلزات همچون آلومینیوم یا فولاد، پلاستیک، سنگ، فیبرهای کربنی و غیره اقدام به طراحی نما شیشه ای، نما چوبی، نما سیمان، نمای آجری، نمای فلزی، نما سنگ و غیره می نمایند.
  5. آیا طراحی نما به سبک معماری معاصر همان طراحی نما به سبک مینیمال است؟ خیر، معماری معاصر می تواند ترکیبی از همه سبک ها و گرایشات معماری عصر حاضر باشد و تنها منحصر به نوعی خاصی از سبک معماری نمی شود. با این حال سادگی و بدون زینت بودن یکی از ویژگیهای اصلی معماری معاصر است و از این رو طراحی نما به سبک مینیمال یا طراحی داخلی مینیمال در معماری معاصر بسیار رایج می باشد.

نمونه طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی گلزار

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی گلزار

این مجموعه در زمینی به مساحت 630 مترمربع در غرب شهر تهران و منطقه باغ فیض، خیابان گلزار 9 واقع شده است. لوکیشن مجتمع مسکونی گلزار یکی ا...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *