طراحی

طراحی نما کامپوزیت

نما کامپوزیت

احتمالا تا به حال نمای کامپوزیت به گوشتان خورده باشد؛ اما آیا می دانید نمای کامپوزیت چیست و چه خصوصیاتی دارد؟ با ما همراه باشید تا شما را بیشتر و بهتر با این نوع نما آشنا کنیم؛ چه بسا که شما تصمیم به انتخاب این نما برای ساختمان خود شوید. در این مقاله ما شما را با مزایا، معایب، قیمت و سایر ویژگی های نمای کامپوزیت آشنا می کنیم. این نماها امروزه ظاهری مدرن و امروزی به بنای شما می دهند. پس اگر پروژه ای اداری، صنعتی، تجاری یا غیره دارید، چند دقیقه از وقت خود را اختصاص به مطالعه ویژگی های نمای کامپوزیت دهید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

انواع مختلفی از نمای خشک وجود دارد که یکی از محبوب ترین آنها نمای کامپوزیت است. ورق کامپوزیت آلومینیومی از چند لایه تشکیل شده و در بخش های مختلفی از ساختمان کاربرد دارد. طراحی نمای کامپوزیت اگر خلاقانه و منحصر به پروژه شما صورت پذیرد، بنای شما را به بنایی مدرن و پرمخاطب تبدیل خواهد کرد.

در ادامه به صورت تخصصی به بررسی خصوصیات نمای کامپوزیت خواهیم پرداخت:

نما کامپوزیت

نما کامپوزیت

نمای کامپوزیت چیست؟

متریال کامپوزیت اولین بار در کشور آلمان مورد استفاده قرار گرفت و با توجه به کیفیت و کارایی بالای آنها به تدریج در سایر کشورها نیز رواج یافت. این روزها پانل های کامپوزیت در طرح ها، رنگ ها و ابعاد متفاوتی تولید و اجرا می شوند. علاوه بر موارد ذکر شده، انعطاف پذیری بالای این پانل ها، آنها را در بین سازندگان و کارفرماها بسیار محبوب نموده است.

مزایای ورق های کامپوزیت

  1. سبکی: سبک بودن ویژگی بارز پانل های آلومینیومی است و این خصوصیت در بین سایر متریال ها کمتر دیده می شود. به طور کلی در طراحی این نما نیازی به محاسبات پیچیده جهت وزن نما نداریم.
  2. سرعت اجرای بالا: اجرای نماهای کامپوزیتی با سرعت بالایی پیش می رود و این موضوع یکی از محاسن اصلی آن به شمار می رود.
  3. عایق و اکوستیک: در نمای کامپوزیت به علت وجود فضای خالی پشت تایل ها، انتقال صوت و حرارت به شدت کاهش می یابد و بنابراین مناسب بناهای کنار اتوبون ها و گذرهای پر رفت و آمد هستند.
  4. انعطاف پذیری: اگر طرح نمای شما انحنا دارد، پانل های کامپوزیت یکی از بهترین گزینه ها جهت اجرای آن هستند؛ چرا که این پانل ها قابلیت خم شدن و فرم پذیری تا 135 درجه را دارند. همچنین برشکاری و سراخ کاری آنها بسیار آسان است.
  5. تنوع رنگ: کامپوزیت یکی از رنگ پذیرترین متریال ها به شمار می رود و نتیجه نهایی از نظر کیفیت و ماندگاری کاملا قابل قبول است. طرح چوب، 20 رنگ متالیک، 30 رنگ سالید، هفت رنگ و … تنها بخشی از تنوع رنگ این پانل ها هستند.
  6. نظافت نما آسان: آلودگی روی نمای کامپوزیت به سختی خود را نشان می دهد و در صورت نیاز به نظافت، تمیز کردن آن بسیار آسان است؛ چرا که در آن از رنگ رزینی استفاده شده است و امکان شستشوی چندین باره با مواد شوینده معمولی را دارد.
  7. مقاومت در برابر آتش: نمای کامپوزیت در کشورهای مختلف به عنوان نمای ضد آتش شناخته می شود؛ بنابراین امنیت بناهای با نمای کامپوزیت بالاست و هنگام آتش سوزی، نما به عنوان یک پوسته ضد آتش از بنای شما محافظت می کند.
  8. خسارات کم در زلزله: همان طور که ذکر شد، پانل های کامپوزیت از وزن کمی برخوردارند؛ بنابراین از آنجا که وزن اضافه ای به بنا وارد نمی شود، در صورت وقوع زلزله نیروی وارد به ساختمان کاهش می یابد و احتمال خرابی بنا کاهش می یابد . در صورت خرابی نیز خسارت وارده چندان نخواهد بود.
  9. دوام بالا: از آنجایی که نمای کامپوزیت مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی دارد، ماندگاری و طول عمر زیادی خواهد داشت. همچنین به علت دارا بودن پوشش رنگ PVC پایداری خوبی در برابر نور خورشید، اشعات مضر و مواد اسیدی و قلیایی دارند.
  10. قابلیت تعویض و جابجایی پانل ها: اگر هر یک از پانل ها به دلایل مختلف آسیب ببینند، نیاز به تخریب کل بنا نیست و می توان تایل آسیب دیده را تعویض نمود.
  11. کامپوزیت پانل، از متریال های طراحی نمای مدرن است و اخذ تاییدیه کمیته نما برای نماهای کامپوزیت به مراتب آسانتر از کسب تاییدیه برای نمای رومی است.
نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت

معایب نمای کامپوزیت

  1. پانل های کامپوزیت به علت سبک و انعطاف پذیر بودن به راحتی تغییر شکل می دهند و در برابر طوفان و تندباد ممکن است شکل خود را از دست بدهند.
  2. به علت خالی بودن فضای زیر تایل ها، ممکن است حشرات و پرندگان در این فضای خالی لانه کنند.
  3. اگر در آب بندی و نصب صفحات دقت نشود، به دلیل وجود فضای خالی بین بنا و تایل ها، امکان نشتی از پانل ها و جود دارد و ممکن است این عامل به مرور زمان سبب تخریب بنا شود.
  4. آلایندگی محیط زیست علی الخصوص در مورد کامپوزیت هایی که زمینه پلیمری دارند.
  5. هزینه نسبتا بالای پانل ها و اجرای آن، نماهای کامپوزیت را به یک نمای گران تبدیل کرده است.

لایه های تشکیل دهنده پانل کامپوزیت

  1. پوشش محافظ
  2. رنگ نانو
  3. ورق آلومینیومی
  4. چسب
  5. لایه پلی اتیلن
لایه های کامپوزیت پانل

لایه های کامپوزیت پانل

انواع پانل های کامپوزیت

پانل های کامپوزیت آلومینیومی دارای انواعی در بازار هستند که در طرح و رنگ با هم متفاوت هستند. در ادامه برخی از این انواع را با هم بررسی می کنیم:

کامپوزیت پانل طیفی (رنگی)

کامپوزیت پانل های رنگی از چند لایه رنگ و آلومینیوم و یک لایه براق تشکیل شده اند. این پانل ها بر اساس زاویه تابش نور به رنگ های متفاوتی دیده می شوند و این موضوع به زیبایی آنها می افزاید. از این پانل ها در فروشگاه ها، دکوراسیون داخلی، تبلیغات نمایشگاهی و غیره استفاده می شود.

کامپوزیت پانل رنگی

کامپوزیت پانل رنگی

 کامپوزیت پانل ضدباکتری

کامپوزیت پانل ضدباکتری از دو لایه آلومینیومی و هسته پلی اتیلن ضد آلاینده با تکنولوژی پیشرفته ساخته شده است. این پانل ها مناسب برای استفاده در محیط های آزمایشگاهی و بیمارستانی هستند؛ چرا که لایه نهایی این پانل ها مقاومت بالایی دارد.

کامپوزیت پانل مقاوم در برابر آتش

این پانل ها دارای هسته مرکزی متشکل از مواد کندسوز هستند. به دلیل ضد حریق بودن، این پانل ها به سختی آتش می گیرند و در جریان آتش سوزی گازهای مضری متصاعد نمی کنند.

کامپوزیت پانل مقاوم در برابر آتش

کامپوزیت پانل مقاوم در برابر آتش

کامپوزیت پانل نانو

این پانل ها دارای مقاومت بالایی در برابر مواد اسیدی و قلیایی هستند. به علت استفاده از مواد نانو در ساخت این پانل ها، جذب آلودگی آنها بسیار کم است و به نوعی خود راپاکسازی می کنند؛ بنابراین استفاده از آنها سبب حذف هزینه تمیزکاری نما می شود.

کامپوزیت پانل نانو

کامپوزیت پانل نانو

کامپوزیت پانل طرح چوب

در ساخت این پانل ها از یک لایه رنگ لمینت با طرح چوب استفاده شده است.

کامپوزیت پانل طرح چوب

کامپوزیت پانل طرح چوب

کامپوزیت پانل طرح سنگ

در طراحی این پانل ها از سه لایه رنگ لمینت شده استفاده شده که طرح سنگ های مختلف بر روی آنها نقش بسته است.

کامپوزیت پانل طرح سنگ

کامپوزیت پانل طرح سنگ

کامپوزیت پانل با پوشش خش دار

در طراحی و ساخت این پانل ها از یک هسته پی اتیلن و دو لایه ورق آلومینیومی که به روش آنودایز خش دار شده اند استفاده شده است. این پانل ها بسیار زیبا هستند و در دکوراسیون داخلی و نما کاربرد دارند. کامپوزیت پانل های خش دار در برابر خوردگی و سایر عوامل مقاومت بالایی دارند.

کامپوزیت پانل خش دار

کامپوزیت پانل خش دار

قیمت نمای کامپوزیت

هزینه نمای کامپوزیت بر اساس متر مربع اعلام می شود. این قیمت به عوامل متعددی بستگی دارد از قبیل:

  • کیفیت پانل ها
  • نوع رنگ پانل ها
  • ضخامت پانل ها
  • طرح پانل ها
  • متراژ نما
  • نحوه نصب پانل ها
  • برند انتخابی

جهت اطلاع از قیمت سایر نماها، به مقاله لیست قیمت طراحی نما 1403 مراجعه فرمایید.

نمای کامپوزیت مناسب چه ساختمان‌هایی است؟

از کامپوزیت می توان در داخل و خارج بناهایی با کاربری های زیر استفاده نمود:

  • نمای ساختمان های تجاری و اداری
  • پارتیشن های داخلی
  • هتل ها
  • بیمارستان ها
  • پمپ بنزین ها
  • بانک ها
  • دیوار تونل و ترمینال های مسافربری
  • سقف های کاذب
نما کامپوزیت ویلا

نما کامپوزیت ویلا

نمای کامپوزیت ویلایی

نمای کامپوزیت به علت سرعت اجرا و سایر مزایایی که پیشتر بدان اشاره شد، مورد استقبال عمومی برای طراحی و اجرای ساختمان های اداری، تجاری، بانک، بیمارستان، ویلا و غیره قرار گرفته است. در ادامه چند نمونه نمای کامپوزیت ویلایی را با هم می بینیم:

نما کامپوزیت ویلا

نما کامپوزیت ویلا

پرسش و پاسخ متداول پیرامون طراحی نما کامپوزیت

  1. هزینه طراحی و اجرای نمای کامپوزیت چقدر است؟ هزینه هر متر مربع کامپوزیت در فروردین 1401 از  100 هزار تا 500 هزار تومان متغیر است. هزینه اجرا نیز بسته به نوع کامپوزیت، روش اجرا و کیفیت کار بین متری 70 هزار تا 200 هزار تومان متغیر است.
  2. نمای کامپوزیت برای چه بناهایی استفاده می شود؟ ساختمان های اداری، تجاری، درمانی، هتل، تونل ها، سقف کاذب و طراحی داخلی.
  3. مزایای نمای کامپوزیت نسبت به سایر نماها کدامند؟ وزن کم، صرفه اقتصادی، عایق حرارت و صوت، اجرای سریع و آسان، تنوع رنگ.

نمونه های طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع اداری تجاری گلبرگ

طراحی مجتمع اداری تجاری گلبرگ

پروژه اداری تجاری گلبرگ در زمینی به مساحت حدودی 400 متر مربع در خیابان امیری طائمه نزدیک به فلکه اول تهرانپارس واقع شده است. خواسته اصل...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *