طراحی

طراحی نمای خشک

طراحی نمای خشک

از قدیم تا به امروز برای طراحی نما از ملات و دوغاب برای ایجاد نمای ساختمان استفاده می شده است ولی اگر بخواهیم روش سنتی را کنار بگذاریم و شیوه ای نوین و مدرن پیش بگیریم نیاز است با روش طراحی جدید آشنا شویم که به آن طراحی نمای خشک گفته می شود. در این روش طراحی با استفاده از سرامیک خشک، ورق کامپوزیت، نما کرتین وال، کاشی تراکوتا و غیره به اجرای نمای خشک اقدام می شود. طراحی نما به صورت خشک مزایایی دارد که می تواند برای کارفرمایان جذاب باشد. نمای خشک برای شرایط آب و هوایی سخت بسیار مناسب است و نسبت به آب غیر قابل نفوذ می باشد. از طرفی دارای پایداری و ماندگاری قابل توجه است. همچنین می بایست اشاره نماییم زیبایی یک پارچه و عدم پیچیدگی بیش از حد در استفاده از این مصالح می تواند منجر به آسایش افراد ساکن در ساختمان و یا ویلا شود و البته زیبایی ویلا را چندین برابر نماید. به طور خلاصه اگر بخواهیم برایتان از ویژگی های این نمای خشک بگوییم می بایست به حفاظت از ساختمان در برابر عوامل خارجی، آسایش ساکنین به دلیل امنیت بیشتر در مقایسه با روش سنتی، زیبایی و البته سازگاری با عملکرد ساختمان و محیط اشاره کنیم. اگر شما هم مایلید بیشتر درباره طراحی نماهای خشک بدانید با ما همراه شوید و اگر مایلید بیشتر درباره قیمت طراحی نما بدانید توصیه می نماییم به لیست قیمت طراحی نما مراجعه کنید.

 

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان به روش های مختلفی صورت می گیرد و شامل طراحی نما کلاسیک، طراحی نمای مدرن، طراحی نما سیمانی، نما سنگ، نما آجری و غیره می شود. یکی از انواع طراحی نما بهره گیری از طراحی نمای خشک است که برای طراحی نمای ساختمان پر کاربرد می باشد. اما نما خشک چیست؟ پیشتر به طور کلی برایتان درباره نمای خشک گفته ایم. نمای خشک در واقع با بهره گیری خشکه چینی بدون استفاده از ملات بلکه با بهره گیری از فریم و شاسی های فلزی اجرا می گردد. یکی از تفاوت های اصلی بین روش سنتی اجرای نما و روش نما خشک در همین مساله است. در روش سنتی از ملات و در نما خشک از فریم برای اجرای نما بهره برده می شود. نماهای خشک لایه روی اتصالات مکانیکی معمولا از جنس فلزهستند که به سازه ساختمان متصل می گردد. برای اینکه بتوانیم نمای خشک را اجرا کنیم نیاز است به اجزایی از جمله عایق حرارتی، چهار چوب یا فریم نگهدارنده، فضایی برای تهویه، متریالی که می خواهید به صورت خشک به عنوان نما کار کنیم و البته نهایتا اتصالات مکانیکی توجه کنیم.

اجرای نما خشک

اجرای نما خشک

اجرای نما خشک

سخت بودن اجرای نما به روش سنتی و مشکلات مربوط به آن منجر به تغییر روش سنتی طراحی نما و محبوب شدن طراحی نما خشک شده است. از مشکلات اجرای نمای سنتی می توان به ریزش ملات به هنگام اجرای نما اشاره کرد و با به کارگیری مصالح جدید برای طراحی نما در معماری مدرن امکان استفاده از روش سنتی برای اجرای نما را غیر ممکن می کند. اگر بخواهیم مثالی در این باره بزنیم می بایست به سرامیک پرسلان اشاره کنیم که دارای جذب آب بسیار پایین بوده و به همین خاطر به ملات ماسه سیمان نمی چسبد. به همین خاطر نیاز به روش جدیدی برای اجرای نما وجود دارد. پس از طراحی پلان، برای اجرای نما خشک بهره گیری از دو روش اجرا امکان پذیر است. سیستم نمای خشک نمایان و سیستم نمای خشک پنهان یا غیر نمایان است.

  • سیستم نمایان نمای خشک: در روش اول قطعات توسط یک کلیپس بر روی پروفیل های زیرساز قرار گرفته و توسط پیچ یا پرچ به آن متصل می گردد. کلیپس ها برای نگهداری قطعات از جمله سرامیک، تایل و غیره می باشند تا از بالا و پایین سر جای خود بدون تکان خوردن قرار بگیرند. به این روش اجرا نمای خشک، سیستم نمایان یا سیستم کلیپسی هم گفته می شود.
  • سیستم غیر نمایان نمای خشک: روش دوم سیستم نمای خشک به صورت تهویه شونده است. در واقع پروفیلهای افقی به وسیله شبکه های ریلی عمودی سر جای خود محکم می شوند و یک نوع پیچ به اسم انکر یا Anchor پس از فرو رفتن در تایل باز شده و تایل را محکم سر جای خود نگه می دارد. به عبارتی این پیچ ها برای اتصال کلمپ به این تایلها یا سرامیک تعبیه شده اند. با چسبیدن کلمپ که از جنس آلومینیوم است به تایلها و قرار گرفتن آنها در شیارهای ریل افقی نمای خشک اجرا می شود.

انواع نمای خشک

انواع نمای خشک

انواع نمای خشک

با توجه به نوع متریالی که برای نمای خشک استفاده می شود و البته سیستم اجرای این نما می توانیم به انواع نمای خشک اشاره کنیم که در جزییات می توانند با یکدیگر متفاوت باشند. نما خشک سرامیک، نما خشک سنگ، نما خشک آجر، نما خشک کامپوزیت، نما خشک شیشه ای، نمای خشک شیشه ای دو لایه، نما خشک فولادی، نمای خشک فایبرسمنت، نمای خشک کامپوزیت، نمای خشک بتنی و نمای خشک HPL (اچ پی ال) از جمله انواع نمای خشک به حساب می آیند. در ادامه بیشتر با این نکته که انواع نمای خشک چیست آشنا می شویم، با ما همراه شوید.

نما خشک سرامیک

نما خشک سرامیک

نما خشک سرامیک

یکی از پر کاربردترین انواع مصالح در طراحی نمای خشک استفاده از تایل سرامیک خشک است. تایل پرسلان یا سرامیک خشک دارای بدنه متراکم و همانطور که پیشتر اشاره کردیم جذب آب بسیار پایین می باشد که در واقع خود عاملی برای استحکام بالای این تایلها می باشد. برای ساخت سرامیک خشک ابتدا ترکیب سرامیک به صورت خمیری در آمده و به دستگاهی پیشرفته اضافه شده و با ضخامت کم و به صورت ورقه ورقه برش زده شده و در دمای بالای 1200 درجه سانتی گراد و فشار 400 کیلوگرم بر سانتی متر مربع خشک می شوند.

نما خشک سنگ

نما خشک سنگ

نما خشک سنگ

در نمای خشک سنگ همانطور که می توان از اسم آن حدس زد از پلاک های سنگی برای نصب با کلیپس یا انکر استفاده می شود. این اتصال در پروفیل های فلزی به ترتیب به صورت عمودی و افقی بدون نیاز به ملات صورت می گیرد. برای طراحی نما ویلا کلاسیک از سنگ برای نماسازی بهره برده می شود و لازم به ذکر است که نصب سنگ نما می تواند به دو صورت خشک و تر صورت گیرد و آنچه در اینجا با توجه به طرح نمای خشک اهمیت دارد اجرا و نصب سنگ برای نما به صورت خشک است. در این نصب همانطور که بارها گفتیم بدون استفاده از ملات و به کمک ریل، پیچ و کلیپس انجام می شود. نصب نمای سنگ با شاسی کشی بر روی سازه اصلی ساختمان برای نگهداری وزن نما آغاز می گردد و لایه های عایق حرارتی قبل از آن قرار می گیرد. پس از زیرسازی با شاسی های فلزی، پروفیل و غیره، نما به عنوان لایه بیرونی اضافه می شود و بین لایه متصل به سازه و پوسته بیرونی نما فاصله ای ایجاد می شود که در واقع فضا همانند عایقی بین دو پوسته عمل می کند. در واقع در صورت استفاده از این روش در هوای سرد همانند عایق حرارتی و در شرایط گرم و مرطوب فضایی قابل تهویه می باشد.

نما خشک آجر

نما خشک آجر

نما خشک آجر

نما آجری در حالت معمول به صورت سنتی با استفاده از ملات اجرا می شود ولی می توان نمای آجر را به روش نمای خشک نیز پیاده سازی کرد. در اجرای نمای خشک آجری از هیچ گونه ملاتی استفاده نمی شود. برای نصب نما خشک آجر ابتدا یک لایه عایق حرارتی روی بدنه ساختمان قرار گرفته و سپس با استفاده از پروفیل، ریل فلزی، پیچ و قطعات فلزی که با کمی فاصله از این لایه عایقی در چهارچوب قرار گرفته اند نصب می گردد. در واقع این فاصله بین چهارچوب و عایقی که اشاره کردیم به بهبود وضعیت عایق بندی ساختمان کمک می کند. البته توجه کنید نیاز به شاقول بودن و بندکشی برای داشتن نمای آجری زیبا اهمیت زیادی دارد و رنگ ملات و بندکشی آنها باید با هم متناسب باشند. توجه داشته باشید که این نوع از طرح نمای خشک برای نمای ساختمان یک طبقه و نمای ساختمان دو طبقه بسیار پرکاربرد است.

نما خشک کامپوزیت

نما خشک کامپوزیت

نما خشک کامپوزیت

یکی از انواع نماهای خشک شامل نما خشک کامپوزیت می شود که امروزه در جای جای شهرهای کوچک و بزرگ می توانیم آنها را مشاهده کنیم. همانطور که می توانید حدس بزنید مهم ترین بخش یک نمای خشک کامپوزیت اجرا صحیح و نوع ورق کامپوزیت با کیفیت است که به کار برده می شود.طراحی نما کامپوزیت به عنوان نما تجاری، نما اداری، نمای کسکونی و حتی در برخی از مواقع دکوراسیون داخلی منازل مسکونی، فروشگاه ها و غیره به کار برده می شوند. برای ساخت نما کامپوزیت از دو ورق آلومینیومی با مواد عایقی بین این دو بهره برده می شود و از این رو در برابر زلزله و البته باد و طوفان مقاوم می باشند. همچنین ورقهای کامپوزیت دارای مقاومت عایقی بالایی می باشند. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید به مقاله طراحی نما کامپوزیت مراجعه فرمایید.

نما خشک شیشه ای

نما خشک شیشه ای

نما خشک شیشه ای

نمای شیشه ای یکی از انواع رایج نماهای خشک می باشد که امروزه می توانید به آسانی با نظر کردن به هر برج به خصوص ساختمان های اداری و تجاری و بانک ها این نمای شیشه ای را مشاهده کنید. نمای شیشه ای که به نظر هیچ وزنی ندارد و همان شکنندگی و ظرافت زیبایی آن را چندین برابر می نماید. نماهای شیشه ای به دلیل نوع اجرای آنها به عنوان نمای خشک به کار برده می شوند. در واقع این نماها با استفاده از پروفیل و نگهدارنده هایی با سیستم کرتین وال، اسپایدر و غیره اجرا می شوند.

نمای خشک شیشه ای دو لایه

نمای خشک شیشه ای دو لایه

نمای خشک شیشه ای دو لایه

زمانی که از نمای خشک شیشه ای دو لایه یا نمای خشک دو پوست شیشه ای صحبت می کنیم منظورمان دو دیوار شیشه ای که با فاصله از یکدیگر قرار دارند و برای کاهش مصرف انرژی بسیار مناسب می باشند. این نما شیشه ای دو لایه که توسط یک حفره در ارتفاعات از هم جدا می شوند با توجه به عرض این حفره از راه رویی برای تمیز کاری و نظافت نما بهره می برند و در این حفره ها دستگاه های سایه زن قرار می گیرند. همانطور که می توانید تصور کنید بین دو شیشه فضای خالی وجود دارد که مانند عایق دما عمل می کند و در نتیجه تلفات انرژی کمتری در زمستان و تابستان ایجاد می شود. با به کارگیری تهویه حفره با تهویه ساختمان به راحتی می توان از تهویه طبیعی ناشی از گرمای خورشید بهره برد.

نما خشک فولادی

از متریال ساخت نما خشک می توان به انواع فلزات علی الخصوص فولاد اشاره نماییم که نمودی از مدرنیته و البته فضای صنعتی می باشند. برای نصب نمای فلزی از پروفیل و گیره های مکانیکی بهره برده می شود. فلزات مقاومت و پایداری زیادی دارند و از این رو در ساخت ساختمان های صنعتی پرکاربرد هستند. در واقع انواع فلزات به صورت ورقهایی ساده یا طراح دار به صورت پانل تهیه شده و در ساختمانهای تجاری، اداری و صنعتی نصب می گردد.

نمای خشک متال

نمای خشک متال یا استرچ متال نوعی نمای خشک دو لایه یا دو پوسته است می باشد که در واقع به عنوان پوسته دوم روی نمای اصلی ساختمان اپلیکه می شود. نمای خشک که نوعی از نما فلزی است در واقع از ورق های فلزی که با بهره گیری از دستگاه CNC برش داده شده اند ساخته می شوند. تنها راه نصب برای این ورقه های استرچ متال نصب به صورت خشک می باشد.

نمای خشک فایبرسمنت

نمای خشک فایبرسمنت

نمای خشک فایبرسمنت

سیمان دارای الیاف که با نام فایبرسمنت شناخته می شوند یکی دیگر از انواع متریال نمای خشک هستند و در صورتی که اسکلت ساختمان به صورت بتنی و یا فلزی ساخته شده باشد جهت ایجاد پارتیشن، دیوار داخلی، سقف کاذب و یا نما داخلی از نمای خشک فایبرسمنت بهره برده می شود. این نوع از سیمان دارای مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی دارد و الیاف به کار گرفته شده در این متریال از نوع سلول بوده و نه تنها در برابر شرایط جوی بله در برابر شکستگی و پیچ خوردگی نیز مقاومند. همچنین نما خشک فایبرسمنت دارای خاصیت عایقی رطوبتی، صوتی و حرارتی مناسب و مقاومت در برابر آتش سوزی می باشد.

نمای خشک بتنی

نمای خشک بتنی

نمای خشک بتنی

درست است که می توان از بتن به صورت تر نیز استفاده کرد ولی روش دیگری نیز وجود دارد که به ما اجازه می دهد از بتن به عنوان متریال نمای خشک برای طراحی نما خشک نیز بهره ببریم. این نما بیشتر در ویلاهای پیش ساخته مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع پانلهای بتنی هستند که از پیش ساخته شده و برای روکش برخی از قسمت های نمای ساختمان یا حتی تمام نما، در بعضی از مواقع برای طراحی محوطه ویلا به کار برده می شوند. بتن به طور کلی عایق مناسبی برای صدا می باشد و جنس آن به گونه ای است که از لحاظ امنیتی بسیار محبوب می باشد.

نمای خشک HPL (اچ پی ال)

نمای خشک HPL (اچ پی ال)

نمای خشک HPL (اچ پی ال)

در ابتدا بهتر است برایتان درباره این که HPL چیست بگوییم. HPL یا اچ پی ال روشی برای ساخت ورق های لمینت می باشد که در واقع ورقه هایی از جنس مختلف یا فلزی را روی هم با فشار زیاد قرار داده و لمینیت می نماید. امروزه از ورق ها یا پانل اچ پی ال با روکش چوب به طور گستره در نمای ساختمان و ویلا استفاده می شود. برای تهیه این ورق های HPL در نمای ساختمان می توان از لایه های سلولوزی و رزین فنولیک بهره برد که در دمای بیش از 180 درجه سانتی گراد که در کنار هم به صورت یکپارچه محکم می شوند و سپس روی این لایه با روکش نهایی پوشانده شده و جهت استفاده در نما به کار گرفته می شوند. توجه کنید که این نما تنها به صورت خشک قابلیت نصب دارد.

مزایای نمای خشک

مزایای نمای خشک

مزایای نمای خشک

روش نصب نما به صورت خشک از شیوه های نوین در امر نماسازی است و مزایایی نیز در استفاده از این سبک طراحی نما وجود دارد. از مزایای آن می توان به سازه ای با اجرای دقیق مهندسی و کاهش پرتی مصالح، قابلیت بازیافت و استفاده دوباره از متریال نما خشک، کیفیت بالا، صرفه جویی در مصرف انرژی، تعمیر و نگهداری آسان، ایمنی بالا و کاهش تلفات ناشی از سقوط مصالح و همانطور که بارها اشاره کردیم مقاومت بالا در برابر شرایط و تغییرات آب و هوایی و دمای محیط اشاره نماییم.

معایب نمای خشک

معایب نمای خشک

معایب نمای خشک

نمای خشک با استفاده از قاب یا چهارچوب های فلزی در ساختمان به عنوان نما نصب می شوند و با استفاده از هر دو روش نمایان و غیر نمایان برای نصب، فاصله ای بین قطعات متریال مختلف برای نمای خشک وجود دارد که بدون عایق کاری قرار گرفته اند و در نتیجه بخشی از انرژی به این صورت اتلاف می گردد. حتی اگر پانل های نمای خشک به درستی روی هم سوار نشوند امکان ورود هوا، آلودگی و حتی صوت نیز وجود دارد.

پرسش های متداول طراحی نمای خشک

  1. طراحی نمای خشک چیست؟ نمای خشک در واقع بر خلاف حالت سنتی نیاز به استفاده از ملات برای نصب متریال، با بهره گیری خشکه چینی بدون استفاده از ملات بلکه با بهره گیری از فریم و شاسی های فلزی اجرا می گردد.
  2. طراحی نمای خشک چه انواعی دارد؟ طراحی نما خشک بر اساس متریال مورد استفاده شامل نما خشک سرامیک، نما خشک سنگ، نما خشک آجر، نما خشک کامپوزیت، نما خشک شیشه ای، نمای خشک شیشه ای دو لایه، نما خشک فولادی، نمای خشک فایبرسمنت، نمای خشک کامپوزیت، نمای خشک بتنی و نمای خشک HPL (اچ پی ال) می گردد.
  3. مزایا طراحی نمای خشک چیست؟ مزایای طراحی نما به صورت نما خشک شامل سازه ای با اجرای دقیق مهندسی و کاهش پرتی مصالح، قابلیت بازیافت و استفاده دوباره از متریال نما خشک، کیفیت بالا، صرفه جویی در مصرف انرژی، تعمیر و نگهداری آسان، ایمنی بالا و کاهش تلفات ناشی از سقوط مصالح و مقاومت بالا در برابر شرایط و تغییرات آب و هوایی و دمای محیط می شود.
  4. طراحی نما خشک به چند روش اجرا می شود؟ پس از طراحی پلان، برای اجرای نما خشک بهره گیری از دو روش اجرا امکان پذیر است. سیستم نمای خشک نمایان یا سیستم کلیپسی و سیستم نمای خشک پنهان یا غیر نمایان یا سیستم کیل ( پیچ و انکر) می باشد.
  5. بهترین متریال برای طراحی نمای خشک چیست؟ یکی از پر کاربردترین انواع مصالح در طراحی نمای خشک استفاده از تایل سرامیک خشک است. تایل پرسلان یا سرامیک خشک دارای بدنه متراکم و همانطور که پیشتر اشاره کردیم جذب آب بسیار پایین می باشد که در واقع خود عاملی برای استحکام بالای این تایلها می باشد.

نمونه طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی آقای شیرافکن

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی آقای شیرافکن

ساختمان مسکونی آقای شیر افکن واقع در شهر همدان در منطقه استادان در زمینی به مساحت 503 متر مربع، با موقعیت شمالی در شش طبقه روی همکف طرا...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی آقای میثاقیان

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی آقای میثاقیان

پروژه مسکونی جناب آقای میثاقیان در زمینی به متراژ 545 متر مربع (ابعاد21*25 متر)، با موقعیت جنوبی در شمال شهر تهران در منطقه ولنجک واقع ...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *