طراحی

طراحی نما به سبک ارت دکو

طراحی نما به سبک ارت دکو

ترکیب طراحی محصول با معماری و هنرهای تجسمی سبک نوینی برای دیزاین و طراحی برای معماران فراهم نموده است که اولین بار در فرانسه پیش از جنگ جهانی در دهه اول قرن نوزدهم پدیدار گردیده است. ارت دکو یا هنر دکوپاژ که مخفف کلمه هنر دکوراتیو یا به عبارت بهتر هنرهای تزیینی به زبان فرانسه می باشد در واقع سبکی است که از به هم پیوستن هنرهای تجسمی، معماری و طراحی محصول حاصل گردیده است و شاید دور از انتظار نباشد که به هیچ وجه مینیمال نیست. در این سبک مبالغه های بسیار در طراحی و البته از متریالهای مختلف بهره گرفته می شود تا بتواند به خوبی ظاهر لوکس و خیره کننده ای را به طرح ارائه نماید. هنر تزئینی یا آرت دکو پس از فرانسه در دهه های بعد در ایالات متحده و آمریکا نیز به کار گرفته شد و نمونه های زیبای آن در سرتاسر دنیا قابل مشاهده است. اما اگر کنجکاوید که ارت دکو یا هنر دکو چیست و طراحی نما به سبک ارت دکو چطور صورت می گیرد با ما همراه شوید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

هنر دکوپاژ چیست

هنر دکوپاژ چیست

هنر دکوپاژ چیست

همانطور که پیشتر اشاره کردیم هنر دکوپاژ یا اصطلاحا آرت دکو در طی دهه های اول قرن نوزده در فرانسه، ایالات متحده و اروپا فراگیر شده است و این سبک نه تنها معماری و طراحی ساختمان را تحت تاثیر قرار داده است بلکه تاثیر آن را می توانیم در هنر، مد، طراحی لوازم خانگی مشاهده نماییم. اما هنر دکوراتیو چیست؟ درباره هنر آرت دکو می بایست اشاره کنیم از لحاظ زیبایی شناسی سبک ارت دکو توانسته بین عملی بودن طراحی و رسیدن به شکوهی حیرت انگیز تعادل برقرار نماید. همانطور که گفتیم معماری آرت دکو سبکی شیک بدون اینکه تمایلی به مینیمال بودن داشته باشد است. معماران با به کارگیری این سبک به شیوه ای مبتکرانه اقدام به ایجاد ساختار و سازه هایی جدید، مدرن و در واقع نقطه مقابل معماری کلاسیک پیش از آن نموده اند. از نمونه های زیبای سبک دکو در نیویورک ساختمان امپایراستیت، مرکز راکفلر و ساختمان کرایسلر می باشد. سبک هنر دکو به دلیل بهره گیری از سطوح درخشان، لوازم با روکش لاکی شکل یا روکش شده از متریال لوکس و گاهی اوقات دور از انتظار، فرم های هندسی متنوع و البته تاثیراتی که از دوران مصر تا یونان باستان در طراحی آن مشخص است به سبکی مجلل و شیک در تاریخ معماری تبدیل شده است.

طراحی نما با هنر آرت دکو

طراحی نما با هنر آرت دکو

طراحی نما با هنر آرت دکو

ساختمان های طراحی شده به سبک آرت دکو شیک و مجلل بود و از فرم های هندسی متنوع و تنوع پالتهای رنگی برخوردارند. درست است که هنر دکوراتیو سبکی ساده به حساب می آید ولی در عین سادگی ساده و مینیمال نیست. همانطور که اشاره کردیم جنبه اصلی آرت دکو در معماری استفاده از شکلهای هندسی و حجم های هندسی است و ساختمانهای طراحی شده به سبک ارت دکو از متریالی همچون گچ کاری، کروم، فلزاتی از جمله آلومینیوم و فولاد، شیشه های رنگی و تزیینی و سفال بهره می برند. متریالهای گفته شده به شکل زیگزاگ، در الگوهای هندسی و یا طرح های گلدار و علی الخصوص پنجره های عمودی برای طراحی نما بهره برده می شوند. در بسیاری از آسمان خراش ها می توانید این سبک در طراحی نما را مشاهده نمایید. ظاهر نمای ساختمان آرت دکو براق و خطی است و با تزیینات و طرح های گلدار از خشک بودن آن کاسته می شود و البته در طراحی نما به سبک ارت دکو روند طراحی به شکل پلکانی است و یک سری عقب و جلو در نما دیده می شود. از طرفی با اینکه این طراحی ساده است و با این حال در صورتی که پانل های تزیینی ساده باشند می توان از آنها در ورودی ساختمان، قاب و اطراف پنجره ها، در امتداد لبه سقف بهره برد و زیبایی بصری متقارن، ساده و چشم نواز را برای بیننده فراهم کرد.

ویژگی سبک ارت دکو چیست؟

ویژگی سبک ارت دکو چیست؟

ویژگی سبک ارت دکو چیست؟

برخلاف انتظار طراحی نما به سبک آرت دکو به راحتی قابل تشخیص است، تنها کافی است به عناصر مربوط به این سبک طراحی نما توجه کنید.

  • نمای سه بعدی: برخلاف اکثر ساختمان ها که تنها از دو بعد می توانیم آنها را نظاره کنیم، طراحی نما به صورت نمای سه بعدی است. یکی از راه هایی که برای اینکه ساختمان نمای سه بعدی داشته باشد این است که آسمان خراشی طراحی شود که از ساختمان ها اطراف بلند تر باشد ولی طراحی به سبک ارت دکو فراتر از این نکته رفته و ایجاد گوشه هایی گرد برای ساختمان، عقب نشینی و برجستگی در طرح نما به آن حالتی سه بعدی می دهد.
  • متریال مدرن و سنتی: پیشتر اشاره نموده ایم که در معماری ارت دکو برای ساخت ساختمان و اجرای آن از متریالهایی از جمله گچ، سفال، شیشه، فلزات فولاد و آلومینیوم و البته کروم بهره برده می شود. طراحی نما اصولی به روشهای سنتی و یا مدرن اجرا می شود و می توان از روش اجرای طراحی نمای خشک برای اجرا نما سنگ، نما سفال، نمای فلزی و غیره استفاده کرد.
  • جزییات تزیینی و هندسی: تزیینات و جزییات مربوط به اشکال هندسی بخش مهمی از سبک طراحی نما ارت دکو به حساب می آیند. به طور کلی می توان دو طرح از تزیینات برای سبک دکوپاژ استفاده می شود که بسیار پرکاربری و پرطرفدار است. الگوهای هندسی و انتزاعی همچون زیگزاگ و یا طرح های گلدار از جمله تزییناتی است که در سبک ارت دکو استفاده می شود. البته سایر الگوهای به کار گرفته شده که ساختاری انتزاعی دارند شامل شورون، هرم، پرتو خورشید و سایر اشکال هندسی می گردد. پنجره ها همانند نما با طرح های هندسی تزیین شده طراحی می شوند. پنجره ها همچنین می توانند یا بلوک های شیشه ای باشند یا مجموعه ای از شیشه های مات که در کنار هم با خطوط عموده رو به بالا قرار می گیرند.
  • پیوستگی در جزییات: در طراحی نما و طراحی داخلی به طور معمول طراح به دنبال پیوستگی در نمای بیرونی و داخلی است و از این رو جزییاتی که به عنوان تزیینات نمای آرت دکو در نظر گرفته شده اند در نمای داخلی و بیرونی نمایان می شوند.
  • رنگهای متضاد و پر رنگ: به طور معمول در طراحی نما ساختمان از پالت های رنگی خنثی، تک رنگ و یا خاکستری بهره برده می شود ولی در معماری ارت دکو اینطور نیست. در این طراحی از رنگ های روشن و پر رنگ همچون زرد، سبز، قرمز و آبی استفاده می شود. این رنگ های روشن و با شکوه در مقایسه با رنگ های سیاه، سفید، طلایی، نقره ای و خاکستری به کار برده می شوند تا تضادی زیبا و عمق دلخواه برای نما ساختمان ایجاد نمایند.
  • اشکال خرد و قطعه قطعه شده: طراحی نمای یک ساختمان ارت دکو به دلیل طراحی عمودی که دارد همواره حس عمودی و بلند بودن را به بیننده می بخشند. به عبارت بهتر می بایست بگوییم چه ساختمان یک آسمان خراش باشد یا نه در نهایت به دلیل خطوط عمودی و زاویه این خطوط به سمت بالا و بیرون و رسیدن آن ها نهایتا به یک نقطه منجر به بلند نشان داده شدن نما می شود.

7 ساختمان برتر با طراحی نما به سبک ارت دکو

در زیر می توانید بیشتر درباره سبک ارت دکو و طراحی های برتر این ساختمان ها را مشاهده نمایید.

برج لِوِک

برج لِوِک

برج لِوِک

هاوارد کرین به طراحی برج هنری لوک به سبک آرت دکو پرداخته است و نهایتا ساختمانی در مرکز شهر با بهره گیری از کاشی های سفالی به عنوان نما سفالی طراحی و ساخته شده است. این ساختمان در زمان خود به عنوان فانوس دریایی به خلبانها کمک کرده است.

ساختمان کرایسلر

ساختمان کرایسلر

ساختمان کرایسلر

کرایسلر توسط معماری مشهور به نام ویلیان ون آلن طراحی گردیده است و گلدسته فولادی زیبا و رنگین این ساختمان با نقش های آفتابی و همچنین گارگویل یا آبپران عقاب از نماهای زیبای طراحی به سبک آرت دکو می باشد.

ساختمان کلمبیا شرقی

ساختمان کلمبیا شرقی

ساختمان کلمبیا شرقی

نمای سفالی ساختمان کلمبیا شرقی در مرکز شهر لس آنجلس به رنگ فیروزه ای می باشد و چشم هر بیننده را به خود خیره می نماید. البته آنچه طراحی این ساختمان را متفاوت کرده است خلاقیت کلود بیلمن در طراحی سازه به سبک آرت دکو است.

ساختمان ایمپایر استیت

ساختمان ایمپایر استیت

ساختمان ایمپایر استیت

از معروف ترین ساختمان هایی که به سبک آرت دکو طراحی گردیده است ساختمان ایمپایر استیت است که در زمان خود بلندترین ساختمان جهان به حساب می آمده است.

ساختمان گاردین

ساختمان گاردین

ساختمان گاردین

رولاند معماری حرفه ای و خلاق در طراحی ساختمان گاردیان که با نام مستعار کلیسای جامع مالی شناخته می شود می باشد و در طراحی دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان از جزییاتی مربوط به دوره های مختلف زمانی بهره برده و از متریالهایی همچون موزاییک، نقاشی ها و شیشه های رنگی استفاده نموده است.

هتل فیرمونت پیس

هتل فیرمونت پیس

هتل فیرمونت پیس

یکی از زیباترین انواع ساختمان های طراحی شده به سبک ارت دکو، هتل فیرمونت پیس در شانگهای است و این ساختمان توسط سر ویکتور ساسون یکی از سرمایه دارن امکلات و مستغلات راه اندازی و تکمیل گردیده است.

کاخ شایو

کاخ شایو

کاخ شایو

ژاک کارلو، لوئیس هیپولیت بویلئو و لئون آزما کاخ شایو را برای نمایشگاه بین المللی 1937 طراحی و با بهره گیری از ده ها صنعتگر آن زمان ساخته اند.

پرسشهای متدول طراحی نما به سبک ارت دکو

  1. ارت دکو چیست؟ ارت دکو یا هنر دکوپاژ که مخفف کلمه هنر دکوراتیو یا به عبارت بهتر هنرهای تزیینی به زبان فرانسه می باشد در واقع سبکی است که از به هم پیوستن هنرهای تجسمی، معماری و طراحی محصول حاصل گردیده است.
  2. طراحی نما به سبک ارت دکو به چه صورت است؟ ساختمان های طراحی شده به سبک آرت دکو شیک و مجلل بود و از فرم های هندسی متنوع و تنوع پالتهای رنگی برخوردارند. درست است که هنر دکوراتیو سبکی ساده به حساب می آید ولی در عین سادگی ساده و مینیمال نیست. جنبه اصلی آرت دکو در معماری استفاده از شکلهای هندسی و حجم های هندسی است.
  3. چه متریالی در طراحی نما به سبک ارت دکو استفاده می شود؟ ساختمانهای طراحی شده به سبک ارت دکو از متریالی همچون گچ کاری، کروم، فلزاتی از جمله آلومینیوم و فولاد، شیشه های رنگی و تزیینی و سفال بهره می برند.
  4. تزیینات در طراحی نما به سبک ارت دکو شامل چه مواردی می شوند؟ تزیینات و جزییات مربوط به اشکال هندسی بخش مهمی از سبک طراحی نما ارت دکو به حساب می آیند. به طور کلی می توان دو طرح از تزیینات برای سبک دکوپاژ استفاده می شود که بسیار پرکاربری و پرطرفدار است. الگوهای هندسی و انتزاعی همچون زیگزاگ و یا طرح های گلدار از جمله تزییناتی است که در سبک ارت دکو استفاده می شود. البته سایر الگوهای به کار گرفته شده که ساختاری انتزاعی دارند شامل شورون، هرم، پرتو خورشید و سایر اشکال هندسی می گردد.
  5. چه ساختمان هایی برای طراحی نما به سبک ارت دکو معروف شده اند؟ 7 ساختمان برتر با طراحی نما به سبک ارت دکو شامل ساختمان کرایسلر، برج لوک، ساختمان ایمپایر استیت، ساختمان کلمبیا شرقی، ساختمان گاردین، هتل فیرمونت پیس و کاخ شایو می شود.

نمونه طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی نما مجتمع مسکونی افتخاری

طراحی نما مجتمع مسکونی افتخاری

پروژه مسکونی مهندس افتخاری در زمینی به مساحت 320 مترمربع در شهر شهریار واقع شده است و شامل 5 طبقه مسکونی بر روی پیلوت بوده که در مجموع ...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی کارخانه خودچسب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی کارخانه خودچسب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی پروژه خودچسب از حساسیت ها و اهمیت های بسیاری برخوردار بود. اول این که پروژه در مجاورت اتوبان فتح( جاده قدیم...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *