طراحی

طراحی باغ ویلا

طراحی باغ ویلا

یکی از عوارض زندگی شهری، دور بودن از طبیعت و آرامش آن است. از طرفی تاثیر فضای سبز بر سلامت روان و روحیه انسان امری بدیهی و غیر قابل انکار است. پس تمایل ساکنین شهرهای بزرگ مانند تهران به ساخت ویلا در مناطقی چون کردان، رودهن، فشم، آبعلی، لواسان و سایر مناطق جنگلی و کوهستانی خارج شهر امری طبیعی است.

باغ ویلا یک نمونه از بناهایی است که در آن فضای درون و بیرون تعامل نسبتا بالایی دارند؛ اما طراحی باغ ویلا به چه صورت باید باشد و در نظر گرفتن چه نکاتی در آن ضروری است؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به این مسائل بپردازیم.

 

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

باغ ویلا چیست؟

طراحی باغ ویلا

طراحی باغ ویلا

باغ ویلا (Villa Garden) محوطه ای طراحی شده و سرسبز است که جهت سکونت دائم یا موقتی افراد استفاده می شود. عنصر مهم در این فضا باغ است که به عنوان چشم انداز اصلی و بستر قرارگیری فضای سبز، آبنماها و سایر المان ها طراحی می شود. باغ ویلاها اکثرا در روستاها و مناطق حاشیه شهرها ساخته می شوند تا بتوانند فضایی آرام و به دور از هیاهوی شهری را برای استراحت و اوقات فراغت ساکنین خود فراهم نمایند. طراحی باغ ویلا فرایندی است که به تخصص و مهارت کافی نیاز دارد. معمولا افراد چنین می پندارند که با کاشت تعدادی درخت و چمن می توانند با طراحی محوطه ویلا فضای اطراف خود را به منظره ای زیبا تبدیل کنند؛ اما این تصوری اشتباه است. جهت خلق یک فضای چشمگیر باید به مسائل زیادی از قبیل سبک ویلا، تناسب رنگ و عناصر، سیرکولاسیون مناسب و هماهنگی بین بخش های مختلف توجه شود. نکته مثبتی که در مسیر طراحی و اجرای باغ ویلا وجود دارد اینست که قوانین کمیته نما محدودیتی ایجاد نمی کند و دست طراح برای خلق طرح و ایده های مدنظرش بازتر است.

سبک های مختلف طراحی باغ ویلا

در زیر انواع سبکهای مختلف در طراحی باغ ویلا آورده شده است:

طراحی باغ ویلا مدرن

در طراحی باغ ویلا مدرن معمولا از خطوط و زوایای صاف استفاده می شود و طراح با بهره گیری از سطوح و پر و خالی کردن احجام، فرم مورد نظر خود را خلق می کند. طراحی نمای مدرن بنای باغ ویلا باید با طراحی محوطه بیرونی آن هماهنگ باشد. یک باغ ویلای مدرن مانند سایر بناهای این سبک، ساده، خالص و عاری از هرگونه پیچیدگی و تزیینات اضافی است. در محوطه بیرونی باغ ویلای مدرن، در کنار پوشش گیاهی می توان از فلاورباکس های مدرن، پرگولاهای فلزی، شومینه های گازی مدرن، مبلمان مدرن مخصوص فضای باز و سایر عناصر با متریال فلز، شیشه و ترموود استفاده کرد.

طراحی باغ ویلا کلاسیک

باغ ویلای سبک کلاسیک که از قضا بسیار هم در بین مردم ایران محبوب است و فضایی سنگین، باوقار، منظم و متقارن را ارائه می دهد که در آن هندسه، ریاضیات و تناسبات به خوبی در نظر گرفته شده است. در طراحی محوطه بیرونی باغ ویلا کلاسیک، فضای بیرونی در هماهنگی با نمای رومی ویلا طراحی می شود. در این سبک اکثر المان ها سنگی هستند و در مجموع شکوهی کاخ گونه به فضا می بخشند. شمشادها و کاج های هرس شده، آلاچیق های سنگی با ستون ها و سرستون های پر تزیینات، پل های سنگی بر روی حوض های هندسی و آبنماهای سنگی همگی عناصری هستند که یک باغ ویلای کلاسیک را شکل می دهند.

طراحی باغ ویلا روستیک

در باغ ویلای روستیک، از متریال های خام، کنده های قطور و الوارها جهت ساخت آلاچیق و مبلمان فضای باز استفاده می شود و درخت ها به صورت ارگانیک و بدون دستکاری رشد می کنند. شومینه های گازی با نمای هیزمی استفاده می شوند و در مجموع فضایی صمیمی و گرم به باغ می بخشند.

طراحی باغ ویلا سنتی

ساخت ویلا و باغسازی از دوران قدیم در ایران مورد توجه بوده و باغسازی ایرانی از دیرباز یکی از وجوه مهم معماری ایران زمین بوده است. برای طراحی ویلا سنتی معمولا از متریال آجر و شیشه های رنگی در بنا استفاده می شود. یکی از عناصر معماری باغ ویلای سنتی بهارخواب است که در واقع تراس بزرگی است که فضای دلنشینی را برای وقت گذرانی در فصل های معتدل فراهم می نماید. طرح باغ ایرانی همیشه دارای محورها و هندسه مشخص است و در محل تلاقی محورها معمولا از حوض و فواره استفاده می شود. همچنین گاهی مسیر محورها با نهرهای آب تعریف می شود. استفاده از تخت های سنتی با قالیچه های ایرانی باغ ویلای سنتی شما را صمیمانه تر و دلنشین تر خواهد کرد.

نکات مهم در طراحی باغ ویلا

باغ ویلا

باغ ویلا

  • تناسب بین نمای ویلا، دکوراسیون داخلی و طراحی باغ
  • ایجاد هارمونی مناسب بین عناصر مختلف فضا
  • توجه به اقلیم، بادهای غالب، جهت تابش خورشید، عوارض زمین و توپوگرافی، همجواری ها، قوانین ساخت و ساز در منطقه و غیره
  • به کارگیری مناسب و بهینه عناصر مناسب با طرح و سلیقه کارفرما از قبیل فضای سبز، پارکینگ، آبنما، آلاچیق و غیره
  • دقت در به حداقل رساندن هزینه های نگهداری و تعمیرات بنا پس از اتمام ساخت و در دوره مصرف
  • برآورد هزینه دقیق و تهیه نقشه ها و جزییات اجرایی

مراحل طراحی و اجرای باغ ویلا

  • نقشه برداری دقیق زمین باغ ویلا جهت تشخیص فرصت ها و تهدیدهای احتمالی بستر خاک
  • طراحی پلان ها، نقشه ها و جزییات باغ ویلا
  • تعیین سازه باغ ویلا و طراحی آن
  • طراحی لنداسکیپ و محوطه خارجی باغ ویلا
  • تسطیح، خاکبرداری و خاکریزی های لازم برای ایجاد ترازهای مختلف
  • آماده سازی زیرساخت ها شامل زهکشی، طراحی سیستم آبرسانی و آبیاری و تاسیسات برقی محوطه
  • طراحی منظر و تدارک پوشش گیاهی باغ ویلا
  • انتخاب و تهیه مبلمان فضای باز

هزینه طراحی باغ ویلا

باغ ویلا مدرن

باغ ویلا مدرن

هزینه طراحی و اجرای باغ ویلا به فاکتورهای متعددی از جمله متراژ، اقلیم، عناصر و جزییات درخواستی کارفرما، کیفیت مصالح مصرفی و موارد دیگر دارد. هر چقدر طراحی باغ ویلا با جزییات بیشتری صورت پذیرد، هزینه آن نیز بالاتر خواهد رفت. بدیهی است که استفاده از مصالح و المان های باکیفیت تر اگرچه هزینه را بالا می برد؛ اما در دراز مدت هزینه های تعمیر و نگهداری را به شدت کاهش می دهد و صرفه اقتصادی خواهد داشت. جهت اطلاع از هزینه دقیق طراحی و اجرای باغ ویلای خود کافیست با گروه معماری همستان تماس بگیرید.

سوالات متداول پیرامون طراحی باغ ویلا

  1. در طراحی باغ ویلا به چه مواردی باید توجه نماییم؟ توجه به بازی نور و سایه و کنتراست رنگ ها در طراحی فضاها، ایجاد تعامل مناسب و حداکثری بین فضای داخل و بیرون، طراحی مناسب و هماهنگ اجزای باغ جهت خلق چشم انداز زیبا
  2. المان های مورد استفاده در طراحی باغ ویلا کدامند؟ استخر و آبنما، آلاچیق، مبلمان فضای باز، باربیکیو، شومینه فضای باز، پوشش گیاهی، مجسمه و اشیاء تزیینی، نهرها و برکه های آب، ادوات نورپردازی و غیره.
  3. سبک های طراحی باغ ویلا کدامند؟ باغ ویلا کلاسیک، باغ ویلا مدرن، باغ ویلا سنتی، باغ ویلا روستیک، باغ ویلا مینیمال، باغ ویلا تلفیقی

نمونه های طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی آقای شیرافکن

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی آقای شیرافکن

ساختمان مسکونی آقای شیر افکن واقع در شهر همدان در منطقه استادان در زمینی به مساحت 503 متر مربع، با موقعیت شمالی در شش طبقه روی همکف طرا...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی گلزار

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی گلزار

این مجموعه در زمینی به مساحت 630 مترمربع در غرب شهر تهران و منطقه باغ فیض، خیابان گلزار 9 واقع شده است. لوکیشن مجتمع مسکونی گلزار یکی ا...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی صدف

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی صدف

چالش اصلی در طراحی مجتمع مسکونی صدف، سازه از پیش طراحی و ساخته شده پروژه بود. طراح باید پلان و طراحی نما را مطابق اصول طراحی خود، خواست...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *