طراحی

طراحی ویلا دوبلکس

طراحی ویلا دوبلکس

یکی از مهم ترین دغدغه های زندگی امروز در شهرهای بزرگ، تدارک دیدن محیطی آرام و به دور از شلوغی و آلودگی معمولا در حومه شهرها و روستاها جهت گذراندن اوقات فراغت و فرار از هیاهوی شهرها در آخر هفته و تعطیلات است. از این رو پدیده ویلاسازی و ویلانشینی در اطراف شهرهای بزرگ و شلوغ بسیار رایج شده است. یکی از رایج ترین و محبوب ترین الگوهای طراحی ویلا، ویلای دوبلکس است. ویلای دوبلکس به علت کارکرد مناسب و عرصه بندی خوب فضاها از اقبال عمومی خوبی در میان افراد برخوردار بوده است. اما علت اصلی محبوبیت ویلای دوبلکس اینست که اکثر کارفرماها ترجیح می دهند ویلایشان دارای دو طبقه باشد تا با ویوی ابدی بتوانند حداکثر لذت را از مناظر اطراف ببرند و آنچه که در شهرها به علت آپارتمان نشینی و ضوابط کمیته نما از آن محرومند را در ویلایشان تجربه کنند. همچنین هزینه های مربوط به ساخت ویلای دوبلکس از لحاظ اقتصادی صرفه بیشتری دارد. از طرفی دیگر سکونت در ویلای دوبلکس آسایش بیشتری را به دنبال دارد و افراد ساکن می توانند آسان تر نیازهایشان را مرتفع سازند. اما اصول طراحی یک ویلای دوبلکس خوب کدامند؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی جامع ویلای دوبلکس بپردازیم:

 

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

پلان ویلا دوبلکس لاکچری

معمولا در پلان یک ویلای دوبلکس، نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه و غذاخوری به علاوه یک سرویس در طبقه همکف و اتاق های خواب، حمام و سرویس های بهداشتی و تراس ها در طبقه اول جانمایی می شوند. در ویلاهای بزرگتر معمولا یک یا دو اتاق خواب مهمان به همراه سرویس بهداشتی نیز در طبقه همکف در نظر گرفته می شود. همچنین در این ویلاها، نشیمن و آشپزخانه ای کوچکتر برای سرویس دهی به اتاق خواب ها در طبقه اول طراحی می شود. بعضی از ویلاهای لوکس دارای شاه نشینی مجلل با دید خوب به مناظر پیرامون در بالاترین طبقه ویلا هستند. در کل می توان گفت برقراری ارتباط درست و منطقی بین فضاهای مختلف در پلان ویلای دوبلکس و سیرکولاسیون صحیح مابین طبقات و عرصه ها، مهم ترین شرط دستیابی به یک پلان جذاب و کاربردی است.

طراحی ویلا دوبلکس کوچک

ویلا دوبلکس

ویلا دوبلکس

در پلان های جمع و جور و کوچک، باید از همه فضاها حداکثر استفاده بهینه شود و هیچ فضای قناص و پرتی وجود نداشته باشد. به همین منظور طراحی پلان کم متراژ از حساسیت بالایی برخوردار است. در این پلان ها گاهی فضاها با هم تلفیق می شوند یا با مبلمان و یا پارتیشن سبکی مجزا می شوند. راه پله هم معمولا در گوشه ای از فضا و به صورت مینیمال طراحی می گردد تا فضای کمتری را اشغال نماید و داخل ویلا دلبازتر به چشم آید.

طراحی داخلی ویلا دوبلکس

طراحی داخلی ویلا دوبلکس

طراحی داخلی ویلا دوبلکس

طراحی داخلی ویلا از جهت زیبایی بصری و تسهیل انجام امور روزمره حائز اهمیت است و باید به گونه ای صورت پذیرد که پاسخگوی نیاز ساکنین و تامین کننده آسایش و راحتی آنها باشد. همچنین طراحی دکوراسیون داخلی ویلا باید در هماهنگی با طراحی نمای ویلا باشد. فضایی که طراحی داخلی آن به درستی انجام نشده باشد، کارایی لازم را نخواهد داشت و تاثیرات منفی آن در زندگی روزمره به وضوح مشخص خواهد بود. طراحی داخلی ویلا طیف وسیعی از موارد شامل همنشینی فضاها، سیرکولاسیون فضایی، فرم، نورپردازی، متریال ها، تزیینات، مبلمان و … را در بر خواهد گرفت.

راه پله در طراحی ویلای دوبلکس

یکی از مهم ترین عناصر و نقطه طلایی طراحی ویلای دوبلکس راه پله است. جانمایی محل راه پله در پلان و شکل ظاهری آن دو فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذار بر زیبایی دکوراسیون داخلی ویلای دوبلکس شما هستند. معمولا در طراحی ویلا کوچک و نقلی، راه پله جمع و جور و در گوشه ای از بنا قرار می گیرد که فضای زیادی را اشغال ننماید. در ویلا کلاسیک راه پله در نقطه کانونی پلان و معمولا مقابل درب ورودی در نظر گرفته می شود. نقطه قرارگیری راه پله باید به گونه ای باشد که جلوی نور را نگیرد و همه فضاهای ویلا دسترسی آسانی بدان داشته باشند. فرم راه پله می تواند گرد، نیم دایره، یک طرفه، دو طرفه یا سه طرفه باشد. راه پله های گرد در بین افراد بسیار محبوب هستند، اما فضای زیادی نیاز دارند و فضای اطراف پله را پرت و بلا استفاده خواهند کرد؛ بنابراین برای ویلاهای دوبلکس کوچک مناسب نیستند. سبک طراحی و ساخت راه پله در تناسب با سبک ویلا می تواند کلاسیک باشد و از سنگ ساخته شود. همچنین می تواند مدرن باشد و با مصالحی از قبیل چوب، فلز، شیشه یا سنگ ساخته شود.

ارتفاع سقف در ویلای دوبلکس

طراحی داخلی ویلا دوبلکس کردان

طراحی داخلی ویلا دوبلکس کردان

اهمیت ارتفاع سقفی که برای ویلای دوبلکس در نظر گرفته می شود، به حدی است که می تواند همه چیز را تحت الشعاع قرار دهد. به عبارت دیگر، یک ارتفاع سقف نامناسب می تواند بهترین طراحی پلان و دکوراسیون داخلی را زیر سوال ببرد و برعکس؛ یک طراحی ساده و معمولی می تواند با ارتفاع سقف مناسب فوق العاده چشمگیر جلوه نماید. پس تا جایی که سازه اجازه می دهد و اتلاف انرژی به مشکل برنمی خورد ارتفاع سقف ویلای دوبلکس خود را افزایش دهید. یکی از عناصری که ویلای دوبلکس شما را چشم نواز می کند، وید (void) است. وید در واقع یک فضای میان تهی است که در نیم طبقه واقع می شود و دید به نقاط مختلف ویلا را امکان پذیر می کند. به طوری که وقتی در طبقه همکف هستید می توانید به طبقه اول دید داشته باشید و برعکس. وجود وید سبب دلبازتر شدن ویلای شما می شود و پخش نور طبیعی در فضاها را تسهیل می کند.

هزینه ساخت ویلا دوبلکس

طراحی ویلای دوبلکس

طراحی ویلای دوبلکس

هزینه طراحی ویلا دوبلکس و ساخت آن تحت تاثیر عوامل مختلفی است و بسیار مهم است که برنامه ریزی درستی جهت تخصیص هزینه ها در بخش های مختلف کار در نظر بگیرید. به طور کلی هزینه ساخت ویلای دوبلکس نسبت به ویلای معمولی و فلت بالاتر است؛ اما با مدیریت درست هزینه ها می توان آن را به حداقل رساند. با همه این تفاسیر هزینه ساخت ویلا دوبلکس را می توان تابع فاکتورهای زیر دانست:

  • زیربنای کلی ویلا
  • اقلیم و آب و هوای زمین پروژه
  • موقعیت قرارگیری زمین به جهت دسترسی به امکانات، تجهیزات و تیم اجرایی
  • نوع و کیفیت مصالح مصرفی
  • سبک طراحی
  • تعداد اتاق ها، سرویس ها، استخر و سایر فضاها

برای اطلاع از هزینه دقیق ویلای دوبلکس خود، کافیست با گروه معماری همستان تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول پیرامون طراحی ویلا دوبلکس

  1. هزینه طراحی ویلا دوبلکس چقدر است؟ هزینه طراحی ویلا دوبلکس بسته به عواملی از قبیل متراژ بنا، سبک طراحی، کیفیت مصالح به کار رفته، موقعیت پروژه و غیره است. جهت اطلاع از هزینه دقیق طراحی و اجرای ویلای خود با گروه معماری همستان تماس بگیرید.
  2. عوامل مهم در طراحی و ساخت ویلای دوبلکس کدامند؟ جهت گیری بنا، جانمایی راه پله، پیوستگی فضاها و سیرکولاسیون مناسب، ارتفاع سقف، نورگیری و نورپردازی نما مناسب و غیره.

نمونه های طراحی ویلا گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی ویلا آزالیا دهکده توریستی سامان شهرکرد

طراحی ویلا آزالیا دهکده توریستی سامان شهرکرد به همراه 11 رندر داخلی

طراحی داخلی به سبک مدرن صورت گرفته و از رنگ های کرم و نود روشن در انتخاب مبلمان و رنگ دیوار و کف و غیره استفاده شده است.طراحی دکوراسیون...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی ویلای کردان 2

طراحی ویلا کردان شماره 2

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رشد هر چه سریع تر زندگی صنعتی، نیاز به جدایی افراد از شلوغی شهر و گذران اوقات در محیط های بکر و آرام حاشیه ...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *