طراحی

نما کرتین وال

نما کرتین وال

نما کرتین وال ساختمان در واقع شبیه به نوعی روکش یا پوشش روی اسکلت نمای اصلی ساختمان قرار می گیرد و از ساختمان در برابر عوامل جوی و شرایط آب و هوایی محافظت می نماید. بر خلاف انتظار ما از یک نمای کرتین وال که از شیشه تهیه می شود و فکر میکنیم ظریف و شکننده اس این محصولات در برابر شرایط جوی و باد و طوفان مقاومت بالایی دارند و از طرفی با توجه به اینکه نمای کرتین وال قادر است بدون وارد کردن بار مرده به ساختمان وزن خود را به راحتی تحمل نماید و ساختاری ایستا داشته باشد و از این رو جزو متریالهای سبک وزن قرار می گیرد. دیوار کرتین وال قادر است لرزشها و بارهای جانبی ناشی از باد و طوفات را از طریق اتصالاتی که در طبقات یا ستونهای ساختمان قرار دارد و به سازه اصلی متصل شده است را به سازه اصلی انتقال دهد. این نمای مدرن که امروزه محبوبیت زیاده کسب کرده است به عنوان نمای بانک، ساختمان های تجاری و اداره و البته برج ها بسیار پر کاربرد است.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

متریال نما کرتین وال

نما کرتین وال برای ساختمان

نما کرتین وال برای ساختمان

کرتین وال به صورت سیستمی طراحی می شود که در واقع ترکیبی یکپارچه از قاب کرتین وال، پنلهای دیوار و متریالی است که در برابر خورشید، باد، باران و غیره مقاوم است. به عبارت دقیق تر اگر بخواهیم درباره طراحی نما کرتین وال برایتان بگوییم می بایست در مورد متریال به کار گرفته شده در این نما صحبت نماییم. قاب کرتین وال در گذشته با استفاده از فولاد طراحی و تعبیه می شده اند ولی امروزه از اکستروژن آلومینیوم برای تهیه قاب کرتین وال بهره برده می شود. متریال دیگری که در طراحی کرتین وال به کار گرفته می شود شیشه است. شیشه نه تنها هزینه های ساخت و ساز را کاهش می دهد بلکه قادر است زیبایی خاصی به نمای ساختمان ببخشد. از طرفی نمای کرتین وال شیشه ای اجازه ورود نور طبیعی را به داخل ساختمان می دهد. اما شیشه می تواند نکات منفی نیز داشته باشد، نور زیاد منجر به ناراحتی در دید افراد می شود و همچنین دمای محیط با افزایش گرمای خورشید زیاد می شود و نیاز به استفاده از سیستم تهویه مناسب برای خنک سازی محیط است. متریال های دیگری که به عنوان کرتین وال در کنار شیشه استفاده می شوند شامل روکش سنگ، پنل فلزی و غیره می باشد.
سیستم نما کرتین وال به این دلیل که در مقابل انبساط و انقباض حرارتی، آسیبهای ناشی از زلزله، عدم آسیب در اثر شرایط آب و هوایی مقاوم هستند و البته صرفه جویی های انرژی که در بهره گیری از کرتین وال وجود دارد باعث می شود از این سیستم برای ساختمانهای چند طبقه استفاده شود.

نصب و اجرای نمای کرتین وال ساختمان

نما کرتین وال ساختمان تجاری

نما کرتین وال ساختمان تجاری

نمای کرتین وال جزو نمای خشک به حساب می آید و برای نصب آن نمی توان از ملات خیس بهره برد. در واقع برای نصب به روش طراحی نما خشک از ریل ها و شاسی های خاصی بهره برده می شود که نصب را برای کرتین وال امکان پذیر می نماید. در واقع با بهره گیری از شبکه بندی در طراحی نمای خشک می توان کرتین وال را اجرا نماییم و در این شبکه بندی می توان از انواع متریال همانطور که پیشتر اشاره نموده ایم برای پر کردن داخل شبکه بندی استفاده نماییم. این متریال می تواند شیشه، انواع سرامیک و البته بتن های پیش ساخته مثل جی اف ار سی نیز باشد ولی معمولا از شیشه به عنوان کرتین وال بهره برده می شود. علاقه مندان به کرتین وال می توانند این نمای مدرن را با سایر متریال ها ترکیب نمایند و زیبایی منحصر به فردی به نمای ساختمان ارائه نمایند. برای نصب و اجرای کرتین وال از طریق قرار گرفتن شیشه در قاب شبکه بندی به صورت خطی اجرا می شود.

نما کرتین وال مدرن

نما کرتین وال مدرن

لازم به ذکر است به این نکته اشاره کنیم که کرتین وال قابلیت اجرا به صورت پیش ساخته را در محل کارخانه دارد و می توان به صورت یونیتایز شده نمای شیشه ای کرتین وال را نصب نماییم اما زمانی که کرتین وال به صورت استیک نصب می گردد نیاز به بهره گیری از لامل کرتین وال، براکت کرتین وال، اتصال دهنده لامل افقی و عمودی، پانل شیشه ای به عنوان متریال کرتین وال و لاستیک های درزگیر برای رعایت شرایط عایقی و جلوگیری از نفوذ آب به درون ساختمان است. لامل ها از نوع پروفیل های آلومینیوم اکسترود شده اند و در واقع شبکه بندی اصلی یا قاب را ایجاد می نمایند که شیشه در درون آنها قرار می گیرد. این لامل ها به صورت افقی و عمودی به کمک اتصال دهنده به هم وصل می شوند و شیشه در این قاب قرار می گیرد. شیشه برای نمای کرتین وال در ابعاد و ضخامت مشخصی بسته به شبکه و مدول بندی این نوع از نما انتخاب، طراحی و تعبیه می شود. معمولا اندازه این شیشه ها 2 در 3 متر و کمتر است، چرا که بزرگتر شدن شیشه می تواند هزینه های پروژه را افزایش دهد. ضخامت این شیشه ها که در واقع یک شیشه دو جداره می باشند حدود 6 الی 8 میلی متر می باشد.

انواع نمای کرتین وال

انواع نمای کرتین وال

انواع نمای کرتین وال

کرتین وال نمایی است که می توان با توجه به نوع شبکه بندی، نحوه ساخت شبکه و ظاهری که اجرای نمای کرتین وال دارد آن را دسته بندی نماییم. بر اساس جنس متریال شبکه بندی و لاملها می توان این دسته بندی را به صورت زیر داشته باشیم.

  • کرتین وال با شبکه بندی آلومینیومی
  • کرتین وال با شبکه بندی فولادی
  • کرتین وال با شبکه بندی چوبی

از طرفی بر اساس روش ساخت نما می توان طبقه بندی دیگری که پیش تر به آن اشاره نموده ایم یعنی اجرای نمای به صورت پیش ساخته یا یونیتایز و استیک را برای نمای کرتین وال در نظر بگیریم.

علاوه بر موارد گفته شده می توانیم نمای کرتین وال را بر اساس ظاهر آنها نیز طبقه بندی نماییم:

  • نمای کرتین وال فریم لس : در روش طراحی و اجرا به این سبک نما فاقد قاب می باشد و فاصله بین پنلهای شیشه با استفاده چسب به جای درپوش پوشانده می شوند و نمایی یک دست به بیننده ارائه می شود.
  • نمای کرتین وال فیس کپ: نمای کرتین وال فریم دار همانطور که می توانید حدس بزنید دارای درزگیر ها و درپوش هایی از جنس آلومینیومی است و شیشه در یک قاب بندی و فریم قابل مشاهده در نما قرار می گیرد.
  • نمای کرتین وال نیمه فریم لس: در این روش درزها معمولا با استفاده از درپوش در یک طرف و در طرف دیگر با چسب به یکدیگر متصل می گردند.

مزایای نمای کرتین وال

مزایای نمای کرتین وال

مزایای نمای کرتین وال

اگر هنوز هم به این فکر می کنید که چرا نمای کرتین وال محبوب شده است پیشنهاد می کنیم مزایای بهره گیری این سبک از نماسازی را با ما مرور نمایید.

  • نماسازی با کرتین وال به نور طبیعی اجازه ورود به ساختمان را می دهد و فضا با نور طبیعی روشن و گرم می شود.
  • بار مرده روی ساختمان که از طریق نماهای دیگر به ساختمان وارد می شود به این خاطر که این نما به صورت دیوار یا پوشش و از نوع غیر بنایی است این نما بار مرده کمتری وارد می نماید.
  • اتلاف انرژی کمتر به دلیل شبکه بندی دقیق
  • بالا بودن سرعت اجرای نمای کرتین وال
  • متریال بهره برده شده در ساختار کرتین وال عایق حرارتی می باشد
  • هزینه های نگهداری نمای کرتین وال پس از ساخت کمتر است
  • به دلیل شبکه بندی دقیق از ورود و نفوذ آب جلوگیری می شود
  • بازشوهایی برای تهویه محیط تعبیه شده اند و به راحتی نصب می شوند
  • در مقابل زلزله، عوامل جوی و شرایط محیطی مقاوم می باشند
  • کرتین وال در رنگ های مختلف طراحی و قابل استفاده است
  • نمای کرتین وال علاوه بر زیبایی و شیک بودن به ساختمان ارزش مالی بیشتری می بخشد و از این رو بانک ها بیشتر مایل به بهره گیری از این روش برای طراحی نما هستند.
  • نمای کرتین وال نه تنها در روز زیباست بلکه در شب نیز جذاب و چشم گیر است

پرسشهای متداول پیرامون نما کرتین وال

  1. نما کرتین وال چیست؟ نمای کرتین وال روی اسکلت اصلی بنا به صورت پوشش و پوسته ای غیر بنایی اضافه می شود و علاوه بر زیبایی و شیک بودن در مقابل شرایط جوی و زلزله مقاوم است.
  2. متریال به کار گرفته شده در نما کرتین وال شامل چه مواردی می شود؟ از آنجایی که برای نصب و اجرای کرتین وال نیاز به بهره گیری از شبکه بندی می باشد از آلومینیوم یا آلومینیوم اکسترود شده، فولاد و چوب برای تهیه شبکه بهره برده می شود و از طرفی از شیشه، سرامیک، gfrc پیش ساخته برای پر کردن داخل این شبکه استفاده می گردد.
  3. انواع نما کرتین وال به چه صورت است؟ انواع نمای کرتین وال بسته به نوع شبکه بندی یا فریم، نحوه اجرا و البته ظاهر نمای کرتین وال دسته بندی می شوند و شامل کرتین وال با شبکه بندی آلومینیومی، کرتین وال با شبکه بندی فولادی، کرتین وال با شبکه بندی چوبی، کرتین وال یونیتایز، کرتین وال استیک، نمای کرتین وال فریم لس، نمای کرتین وال فیس کپ و نمای کرتین وال نیمه فریم لس می باشد.
  4. عوامل موثر در انتخاب شیشه کرتین وال چیست؟ در انتخاب شیشه ضخامت و اندازه و البته مقاومت شیشه در برابر شکستن و آسیب دیدن اهمیت زیادی دارد از طرفی بهره گیری از شیشه معمولی می تواند به آسانی بروز حادثه را در اثر زلزله ای کوچک حتمی نماید و از این رو از شیشه لمینیت در طراحی کرتین وال استفاده می شود که در واقع با شکستن و خرد شدن ریز نمی شود و سر جای خود با همان حالت شکسته باقی می ماند.
  5. آیا نما کرتین وال عایق حرارت است؟ شیشه ها در نمای کرتین وال از نوع دو جداره و عایق دما می باشند و لازم به ذکر است با ورود نور خورشید به داخل ساختمان گرمای داخل ساختمان افزایش می یابد از این رو می بایست طراحی به گونه ای صورت گیرد که نه تنها نور خورشید به اندازه کافی وارد ساختمان شود بلکه نیاز به بهره گیری از سیستم تهویه گران قیمت جهت خنک شدن و تهویه هوا نباشد.

نمونه طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع اداری تجاری گلبرگ

طراحی مجتمع اداری تجاری گلبرگ

پروژه اداری تجاری گلبرگ در زمینی به مساحت حدودی 400 متر مربع در خیابان امیری طائمه نزدیک به فلکه اول تهرانپارس واقع شده است. خواسته اصل...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی کارخانه خودچسب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی کارخانه خودچسب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی پروژه خودچسب از حساسیت ها و اهمیت های بسیاری برخوردار بود. اول این که پروژه در مجاورت اتوبان فتح( جاده قدیم...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع اداری باغستان

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع اداری باغستان

پروژه اداری باغستان، در زمینی به ابعاد 20 در 20 در جنوب شرقی شهر تهران، بخش مرکزی شهرستان شهریار، بخش بابا سلمان واقع شده است. کارفرما،...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *