طراحی

نمای شیشه ای

نمای شیشه ای

زمانی که از کنار ساختمان های شیشه ای گذر می کنیم احساس اینکه این ساختمان ها سبک و شکننده هستند دور از انتظار نیست. در واقع نه تنها شما بلکه کارفرمایان و معماران نیز به مقاومت نمای شیشه ای، استحکام و البته ایمنی آن اهمیت می دهند و پس از بررسی های متداول به این نتیجه خواهند رسید که آیا قابلیت اجرای نما شیشه ای برای ساختمان یا ویلا بدون آسیب و ریسک خرابی و ریزش وجود دارد یا نه. نمای شیشه ای امروزه به عنوان یکی از پرطرفردارترین انواع طراحی نما برای برج های تجاری، ساختمان های تجاری، ویلاهای تفریحی و حتی هتلهایی برای دیدن شفق قطبی و آسمان زیبا در جای جای دنیا به کار برده می شود. با به کارگیری نمای شیشه ای زیبایی منحصر به فردی به ساختمان القا شده و نور طبیعی و کافی وارد ساختمان می شود. همچنین این شفافیت و زیبایی منحصر به فرد حس مدرن بودن به ساختمان می دهد و بهتر است بگوییم که نمای شیشه ای از جمله طراحی نمای مدرن می باشد. اگر از طرفداران نمای شیشه ای برای ساختمان، ویلا و برج تجاری خود هستید با ما همراه شوید. از طرفی اگر مایلید می توانید برای تخمین هزینه های طراحی نما به لیست قیمت طراحی نما مراجعه نمایید.

 

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

نمای شیشه ای ساختمان

نمای شیشه ای ساختمان

نمای شیشه ای ساختمان

بر خلاف انتظار که شاید احساس کنید نمای شیشه ای سبک و شکننده است، در مقابل شرایط جوی و آب و هوایی از استقامت و استحکام بالایی برخوردار می باشد و در واقع بار مرده کمتری نسبت به سایر انواع نماها به ساختمان وارد می آورد. در صورتی که بیش از 60 درصد نمای ساختمان از شیشه تهیه شده باشد به این نوع از نما، نمای شیشه ای گفته می شود. از طرفی لازم است یادآوری کنیم که نمای شیشه ای به کمک روش طراحی نما خشک نصب و اجرا می شود. نمی توانیم به روش سنتی با ملات به نصب نمای شیشه ای بپردازیم تنها با استفاده از روش اجرای خشک به صورت مکانیکی قابلیت اجرای نمای شیشه ای وجود دارد. نمای شیشه ای دیواری شیشه ای به حساب می آید که فضای داخلی و خارجی را از هم جدا می کند و همانطور که قبلا گفتیم از انواع نمای مدرن است. طراحی ساختمان با بهره گیری از نمای شیشه ای به ساختمان جلوه ای لوکس و مجلل می بخشد. از طرفی این نما عایق خوبی در مقابل سرما و گرما، آلودگی صوتی و سر و صدا به عنوان نمای شیشه ای ساختمان ویلایی به حساب می آید.

نمای شیشه ای ویلا

نمای شیشه ای ویلا

نمای شیشه ای ویلا

دلیل جذابیت نمای شیشه ای یکپارچگی و پیوستگی آن و از طرفی ورودی نور طبیعی به صورت حداکثری به درون ساختمان می باشد. اما نمی توانیم این نکته را که به ما دید و منظر وسیعی از زیبایی اطراف ویلا شیشه ای ارائه می دهد را انکار کنیم. بهره گیری از نمای شیشه ای برای ویلا جنگلی، ویلا ساحلی، ویلا کوهستانی برای ما تصویری لذت بخش شبیه به یک نقاشی را از منظره جنگل، دریا و کوهستان ایجاد می نماید. نشستن روبروی این منظره و صرف غذا و گپ و گفت در کنار خانواده و دوستان حس خوبی را ایجاد می کند که هدف اصلی داشتن یک ویلاست.

انواع نمای شیشه ای ساختمان

انواع نمای شیشه ای ساختمان

انواع نمای شیشه ای ساختمان

با اینکه بیشترین کاربرد نما شیشه ای در ساختمان های تجاری و اداری است، نمای شیشه ای ساختمان مسکونی و نمای شیشه ای به عنوان نمای مغازه نیز یکی از ترندهای دنیای امروز است و می توان از شیشه در کنار سنگ، آجر، ترموود، سرامیک، سیمان و غیره به روش ترکیبی بهره برد. نمای شیشه ای خانه علاوه بر زیبایی بصری، به عنوان عایق مناسب برای صوت، گرما و سرما عمل می کند و همچنین نور خورشید را بدون اینکه به اشعه ماورابنفش اجازه ورود بدهد به درون ساختمان هدایت می کند. بسته به بودجه کارفرما و کاربری ساختمان و نما انواع نمای شیشه ای ساختمان و نمای شیشه داخل خانه وجود دارد که شامل موارد زیر می شود.

  • نمای شیشه ای کرتین وال
  • نمای شیشه ای اسپایدر
  • نمای شیشه ای بالکن

نمای شیشه ای کرتین وال

نمای شیشه ای کرتین وال

نمای شیشه ای کرتین وال

یکی از انواع نماهای شیشه ای شامل نمای شیشه ای کرتین وال می شود که نوعی نمای ساختمان مدرن شیشه ای به حساب می آید و همانطور که پیشتر اشاره کردیم برای اجرای نمای شیشه ای ساختمان نیاز به بهره گیری از روش خشک با کمک پروفیل های آلومینیومی می باشد. نما کرتین وال به روش های مختلف از جمله نمای کرتین وال قابدار، بدون قاب و یونیتاز قابل نصب می باشد. پروفیل های ساختار و استراکچری برای متریال شیشه ایجاد می نمایند که می توان شیشه را بدون هیچ نگرانی روی آنها نصب کرد. در واقع دو سری از پروفیل های آلومینیومی به صورت عمودی و افقی به کار برده می شوند و برای آببندی فضای بین شیشه ها و پروفیلها از لاستیک بهره برده می شود که از نفوذ هوا نیز جلوگیری می کند. برای نمای شیشه ای کرتین وال از براکتهای مخصوصی استفاده می شود که منجر به نصب پروفیل ها روی ساختار بنا به صورت عمودی می گردد و پس از آن با نصب پروفیل افقی به وسیله لقمه های مخصوص بر روی این پروفیلهای عمودی، فضایی چهارضلعی ایجاد می شود که شیشه در آن قرار گرفته و با لاستیک دور آن هواگیری و آببندی می شود. برای اجرای نمای شیشه ای کرتین وال از شیشه دو جداره یا بیشتر، شیشه رنگی، شیشه سکوریت، لمینیت و غیره بهره برده می شود. این شیشه ها از ضخامت بین 18 الی 40 میلی متر برخوردار می باشند و در سیستم کریتن وال قابلیت استفاده از بازشو مخفی، لولایی به سمت داخل، بیرون و دو طرفه وجود دارد. همانطور که می توان از اصطلاح کرتین (Curtain) معنی پرده یا جدار حدس زد این نوع از نمای شیشه ای به صورت جداگانه به عنوان سازه ای جدا، روی ساختمان نصب می گردد. این نوع از اجرا نمای شیشه ای مقاومت به نسبت زیادی در مقابل آسیب در اثر ضربه و شرایط جوی و آب و هوایی دارد.

نمای شیشه ای فریم کپ

در اجرای نمای کرتین وال به روش دارای قاب یا فیس کپ می توانیم به راحتی فریم مربوط به نمای شیشه ای را مشاهده کنیم و شیشه ها در این ساختمان با نمای شیشه ای به صورت قطعات جدا از هم، شبیه به کاشی هایی که دور آن ها قاب گرفته می شود و کنار هم قرار می گیرند دیده می شود. بینندگان به راحتی می توان قاب یا فریم مربوط به نگهداری شیشه ها در نمای ساختمان را مشاهده کنند.

نمای شیشه ای فریم لس

بر خلاف نمای شیشه ای قابدار در این سری که فریم لس یا بدون قاب است نمای شیشه سکوریت با فاصله ای بسیار کم از هم بدون لاستیک برای عایق بندی یا عناصر اضافه و فقط به کمک چسب های سیلیکونی کنار هم قرار می گیرند و به صورت پیوسته دیده می شوند و از آنجایی که فریم قابل مشاهده نیست به آن کرتین وال فریم لس گفته می شود.

نمای شیشه ای یونیتایز

از دیتیل نمای شیشه ای کرتین وال یونیتایز می توان به پیش ساخته بودن این پانل های شیشه ای در کارخانه اشاره کرد. این نوع از نمای شیشه ای دارای قیمت به نسبت بیشتری است و از این رو طرفداران کمتری نیز دارد. علاوه بر پانلهای شیشه ای، کلیه اتصالات مربوط به این پانل ها توسط دستگاه های مخصوص از پیش تهیه می شود. به دلیل پیش ساخته بودن این نما، نصب و اجرای آن سرعت بالایی دارد و برای برج های بلند بسیار به صرفه است.

نمای شیشه ای اسپایدر

نمای شیشه ای اسپایدر

نمای شیشه ای اسپایدر

معمولا برای ایجاد پیوستگی حداکثری در نما از نمای شیشه ای اسپایدر استفاده می شود. این نوع از نمای شیشه خود در انواع مختلف از جمله نمای شیشه ای اسپایدر لوله ای، نمای شیشه ای اسپایدر فین گلس، نمای شیشه ای اسپایدر کابلی و نمای شیشه ای اسپایدر اسپیس فریم به کار برده می شود و نصب و اجرای آن از نمای شیشه ای کرتین وال متفاوت می باشد. این نمای شیشه ای برای استفاده درساختمان های بزرگ و برج های چند طبقه مناسب است و در این روش شیشه نمای ساختمان از نوع ضد ضربه و نشکن هستند و از این رو مقاومت بالایی در برابر عوامل جوی دارند. دلیل یکپارچگی بیشتر این نما استفاده کمتر از فریم های فلزی برای نصب شیشه است. نما شیشه ای اسپایدر دارای ایمنی بسیار زیاد و البته با توجه به نحوه اجرای نمای شیشه ای ساختمان و استفاده از ابزار و یراق مخصوص بار اضافه وارد شده به ساختمان مهار می شود. برای نمای شیشه ای اسپایدر از شیشه لمینت استفاده می شود که دارای ضخامت مشخص با لایه ای میانی به ضخامت کمتر می باشد. در واقع دو لایه از شیشه سکوریت با یک لایه طلقی و عایق بین این دو لمینت می شود و برای نصب آن از نوعی قطعه فلزی شبیه به چنکگ به نام اسپایدر استفاده می شود و در این نوع از طراحی نما تمامی ستون ها و قطعات پیداست و همین نکته زیبایی خاصی به نمای ویلا مدرن می بخشد.

نمای شیشه ای اسپایدر لوله ای

برای داشتن نمای شیشه ای پیوسته نیاز به استفاده از تجهیزاتی است که اجرای آن را آسان نماید. یکی از انواع تجهیزات برای اجرای نمای لوله های فلزی هستند که نوعی نگهدارنده برای پانلهای شیشه ای به حساب می آیند و رایج ترین نوع نصب نمای شیشه ای اسپایدر است. جنس لوله های فلزی به کارگرفته شده به عنوان نگهدارنده از نوع فولاد و استیل می باشد.

نمای شیشه ای اسپایدر فین گلس

به جای استفاده از لوله های فلزی از ستون های شیشه ای برای نصب نمای شیشه ای اسپایدر استفاده می شود و اسپایدر فین گلس یکپارچگی و پیوستگی بیشتری در نما ایجاد می نماید. استفاده از این ستون های شیشه ای برای کاهش نیروی باد و ارتعاشات ناشی از آن می باشد.

نمای شیشه ای اسپایدر کابلی

برخلاف دو مورد قبل در نمای شیشه ای اسپایدر کابلی از کابلهای محکم برای نصب نمای شیشه ای استفاده می شود که قادرند وزن شیشه و بار مرده را تحمل و به زمین منتقل کنند. در واقع این کابلها به صورت افقی و عمودی قرار گرفته و یک شبکه یکپارچه را ایجاد می کنند که پانل های شیشه ای روی آنها قرار گرفته و مانعی برای دید ایجاد نمی کنند و برای به کارگیری در نماهای تخت و منحنی مناسبند.

نمای شیشه ای اسپایدر اسپیس فریم

به کارگیری نمای شیشه ای به روش اسپیس فریم برای طراحی و ساخت فرم های هندسی بسیار مناسب می باشند. همانطور که پیشتر اشاره کردیم هتلهای شیشه ای برای دیدن شفق قطبی و آسمان پر ستاره وجود دارند که در بسیاری از مواقع شبیه به نیم کره ای شیشه ای ساخته می شوند. استفاده از روش اسپیس فریم برای ایجاد فضاهای گنبدی، کروی و قوسی برای سقف مناسب است.

نمای شیشه ای بالکن

نمای شیشه ای بالکن

نمای شیشه ای بالکن

نمای شیشه ای تراس یا نمای شیشه ای بالکن یکی از سبک های محبوب به جای نرده ها و بالکن هایی با حفاظ سنگی می باشند که به نما حس شیک و لوکس بودن می بخشد. استفاده از شیشه در نمای بالکن به صورت یک دیوار شفاف یا چند پنل شیشه ای که به یکدیگر متصل شده اند و به صورت ریلی از هم باز و بسته می شوند در طراحی نما مدرن رایج است. برای ساخت این نمای شیشه ای توجه داشته باشید که شیشه آن می بایست در برابر عوامل جوی و شرایط مختلف آب و هوایی مناسب باشد. برای اجرای نمای شیشه ای بالکن از شیش سکوریت استفاده می شود که به صورت بدون فریم یا فریم دار نصب می گردد. به کارگیری شیشه با لولا یا به صورت کشویی نیز یکی دیگر از روش های طراحی بالکن شیشه ای است که نه تنها از لحاظ مصرف انرژی به صرفه است بلکه امنیت بیشتری را در ساختمان ایجاد می نماید.

قیمت نمای شیشه ای ساختمان

با توجه به اینکه طراحی نمای شیشه ای ساختمان نیاز به دقت زیادی دارد توصیه می شود این کار را به معماران و طراحان حرفه ای واگذار کنید. به طور کلی نمای شیشه ای به نسبت سایر انواع نما ساختمان گران تر و پر هزینه تر است. می بایست ارتفاع ساختمان، متراژ نما، تجهیزات اجرا و نصب و البته نوع شیشه ای که برای این نما به کار برده می شود از جمله شیشه سکوریت، شیشه لمینیت، شیشه سکوریت رنگی، شیشه عایق دو و سه جداره، شیشه رفلکس، مات و طرحدار را به هنگام بررسی و تخمین قیمت نمای شیشه ای ساختمان در نظر بگیریم. توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید شیشه خام برای طراحی نمای شیشه ای استفاده شود چرا که به اندازه کافی ایمن نیست و آسیب های زیادی به هنگام شکستن به دنبال دارد. از طرفی قیمت نمای شیشه ای کرتین وال به ارتفاع ساختمان، متراژ اجرای نمای شیشه ای کرتین وال، ضخامت شیشه ها و رنگ آن بستگی دارد. در صورتی که اجرای نما کرتین وال به درستی صورت نگیرد و شیشه های سنگین در این طراحی سقوط کنند آسیب زیادی به دنبال خواهند داشت از این رو سپردن این طراحی به معماری حرفه ای بسیار ضروری است. تیم طراحی همستان همواره درصدد خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد و علاقه مندان می توانید با تماس با شماره های موجود از مشاوره معماران ما بهره مند گردید.

پرسشهای متداول پیرامون نمای شیشه ای

  1. نمای شیشه ای چیست؟ در صورتی که بیش از 60 درصد نمای ساختمان از شیشه تهیه شده باشد به این نوع از نما، نمای شیشه ای گفته می شود. با به کارگیری نمای شیشه ای زیبایی منحصر به فردی به ساختمان القا شده و نور طبیعی و کافی وارد ساختمان می شود. همچنین این شفافیت و زیبایی منحصر به فرد حس مدرن بودن به ساختمان می دهد و بهتر است بگوییم که نمای شیشه ای از جمله طراحی نمای مدرن می باشد.
  2. کاربرد نمای شیشه ای شامل چه مواردی می شود؟ نمای شیشه ای به طور کلی در ساختمان های تجاری و اداری به کار برده می شود ولی لازم به ذکر است که امروز در طراحی نمای ویلا و ساختمان های مسکونی نیز رایج است. از طرفی نماهای شیشه ای مات و آینه مانند نیز برای بسیاری از ساختمان های ویلایی به کار برده می شود.
  3. انواع نمای شیشه ای چیست؟ نوع اول نمای شیشه ای کرتین وال که خود شامل نمای کرتین وال قابدار، بدون قاب و یونیتاز، نوع دوم نمای شیشه ای اسپایدر شامل نمای شیشه ای اسپایدر لوله ای، نمای شیشه ای اسپایدر فین گلس، نمای شیشه ای اسپایدر کابلی و نمای شیشه ای اسپایدر اسپیس فریم و در نهایت نمای شیشه ای بالکن یا نمای شیشه ای تراس به عنوان انواع نمای شیشه ای به حساب می آید.
  4. نمای شیشه ای چه مزایایی دارد؟ نمای شیشه ای دارای قابلیت نگهداری و نظافت نما آسان است و شستشوی نمای شیشه ای ساختمان توسط متخصصین صورت می گیرد. این نوع از نما دارای ماندگاری بالا، ظرافت و زیبایی است. از طرفی به دلیل این که این نما به صورت خشک اجرا می شود، اجرای آن سریع و نما به صورت پیوسته دیده می شود. علاوه بر این نکته استفاده از شیشه به عنوان نما عایق خوبی برای صورت و حرارت می باشد و از بار مرده روی ساختمان می کاهد.
  5. شیشه به کار گرفته شده در نمای شیشه ای چه انواعی دارد؟ شیشه سکوریت، شیشه لمینیت، شیشه سکوریت رنگی، شیشه عایق دو و سه جداره، شیشه رفلکس، مات و طرحدار از جمله شیشه های به کار گرفته شده برای نمای شیشه ای می باشند که می بایست با توجه به کاربرد و استفاده آن در جای درست به کار گرفته شوند.

 

نمونه طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی گلزار

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی گلزار

این مجموعه در زمینی به مساحت 630 مترمربع در غرب شهر تهران و منطقه باغ فیض، خیابان گلزار 9 واقع شده است. لوکیشن مجتمع مسکونی گلزار یکی ا...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *