طراحی

انتخاب بهترین انواع متریال طراحی نما ساختمان

انتخاب بهترین انواع متریال طراحی نما ساختمان

یکی از جنبه های اصلی ساختمان مسکونی، ساختمان تجاری و اداری و ساختمان ویلایی نمای آن است. به عبارت بهتر می توانیم بگوییم نمای ساختمان هویتی به بنا می دهد که برای بیننده جذاب و برای درک بهتر ساختمان و سلیقه کارفرما توجه به آن ضروری است. البته لازم به ذکر است که طراح می تواند هنر طراحی خود را در طراحی نمای ساختمان به خوبی به نمایش بگذارد و قابلیت و توانایی خود را به معرض تماشا گذارد. از طرفی برای اینکه بتوانیم نمایی زیبا و لوکس برای ساختمان طراحی نماییم می بایست علاوه بر اینکه از طراحی حرفه ای بهره می جوییم از متریال با کیفیت و مناسب سبک طراحی نما نیز بهره ببریم. از این رو در اینجا مایلیم انتخاب بهترین انواع متریال طراحی نما ساختمان را برایتان شرح دهیم. اینکه چطور انواع متریال طراحی نما ساختمان را با توجه به سبک مد نظر خود انتخاب نمایید و با طراح خود درباره سلایق خود برای طراحی نما مشورت کنید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

استفاده از متریال یکی از ضروریات ایجاد ظاهری زیبا، شیک و منحصر به فرد است و احساس نهایی و هویت ساختمان را به خوبی مشخص خواهد کرد. برخی از انواع متریال که کاربرد فراوانی دارند را در ادامه برایتان معرفی نموده ایم که شامل:

سنگ طبیعی و مصنوعی در طراحی نما

سنگ طبیعی و مصنوعی در طراحی نما

سنگ طبیعی و مصنوعی در طراحی نما

سنگ های طبیعی و مصنوعی برای طراحی نما سنگ به کار گرفته می شوند و به نما شکوه و جلال حیرت انگیزی می بخشند به خصوص نما سنگ سفید معدن عباس آباد که یکی از انواع سنگ نما نوعی از متریال های مقاوم در برابر شرایط محیطی و گران قیمت هستند و به طور معمول از آن در طراحی نما کلاسیک بهره برده می شود. گرانیت، مرمر، سنگ آهک و غیره انواع متریال شیک و با دوام برای طراحی نما به حساب می آیند.

سرامیک و کاشی در طراحی نما

سرامیک و کاشی در طراحی نما

سرامیک و کاشی در طراحی نما

یکی دیگر از انواع متریالهای طراحی نما که در اینجا مورد بررسی قرار می دهیم، سرامیک و کاشی هستند که از دیرباز با معماری ایرانی عجین شده اند. شما می توانید نمونه های بی بدیل این متریالها را در نماسازی در انواع نماهای ایرانی اسلامی مشاهده نمایید که چطور با رنگهای شاد و طرح ها و برجستگی های زیبا به نما حس زندگی می بخشند. همچنین می بایست اشاره نماییم که این متریال ها تنها برای طراحی نما سنتی و نما ایرانی مناسب نیستند بلکه برای طراحی نما مینیمال و نما مدرن نیز پرکاربردند چرا که می توان آنها را در هر رنگی که مد نظرمان هست تهیه نماییم. کاشی های سرامیکی، پارکت های ساختمانی و غیره همگی از انواع این نوع از متریال طراحی نما می باشند که در برابر شرایط جوی مقاوم بوده و به آسانی قابلیت نگهداری آنها وجود دارد.

شیشه در طراحی نما

شیشه در طراحی نما

شیشه در طراحی نما

شیشه متریال های پرطرفدار در طراحی نما و البته پرکاربرد در طراحی نماست چرا که در وهله اول اگر برای شیشه در طراحی نما استفاده نمی کنید ولی در جایجای نما یا به عبارت بهتر در پنجره ها و همچنین درهای ساختمان که در نما قرار گرفته اند می توانید شیشه را مشاهده فرمایید. همچنین شیشه خود متریال بسیار شیکی است که در عین حال که ظاهری ظریف و شکننده دارد بسیار مقاوم است و می تواند در مقابل شرایط آب و هوایی و جوی خاص مقاومت نشان دهد.

فلزات در طراحی نما

فلزات در طراحی نما

فلزات در طراحی نما

آلومینیوم، فولاد و سایر انواع فلزات برای نما مدرن پرکاربرد است و پنلهای فلزی، فرفورژه ها و تزیینات پنجره ها و در همگی از جنس فلزات و در رنگهای مختلف قابل انتخاب است.

آجر، خشت و بلوک در طراحی نما

آجر، خشت و بلوک در طراحی نما

آجر، خشت و بلوک در طراحی نما

آجر یکی از متریال های اصلی در اسکلت بندی ساختمان و همچنین طراحی نما به حساب می آید و در انواع مختلف به صورت خشت، بلوک، آجر نسوز و غیره بهره برداری می شود و برای نماسازی سنتی و همچنین طراحی باغ ویلا ایرانی به کار گرفته می شود. آجر مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی و آتش سوزی می باشد و برای عایق حرارتی و صدا به حساب می آید. از طرفی نوع دیگری از متریال که در کوره تهیه می شود شامل سفال می شود که ظاهری سنتی و خالصانه به نما می بخشد.

چوب در طراحی نما

چوب در طراحی نما

چوب در طراحی نما

امروزه چوب در نما مدرن یکی از پرکاربردترین متریالها به حساب می آید و به صورت پنل های چوبی، تخته سه لا و MDF و غیره به عنوان متریالی که به نما گرمی می بخشد به کار گرفته می شود. همچنین لازم به ذکر است که چوب متریالی دوست دار طبیعت و از جمله مواد پایدار در نماسازی به حساب می آید و همین مساله جذابیت بیشتری به این متریال برای طراحی نما می بخشد. از انواع متریال چوبی مدرن می توان به ترموود اشاره کرد که برای طرای نماسازی بیرونی مناسب است و مقاومت کافی در برابر شرایط جوی مختلف دارد.

کامپوزیت در طراحی نما

کامپوزیت در طراحی نما

کامپوزیت در طراحی نما

کامپوزیت جزو متریال به نسبت ارزان قیمت و البته مناسب با طراحی های مدرن می باشد که در طرح ها و ابعاد مختلف طراحی و تعبیه می شود. این متریال که در برخی از مواقع از پلیمرها و فایبرگلاسها تهیه می شوند به عنوان یک متریال سبک و بادوام در نما مدرن به کار گرفته می شود.

نما سیمان و بتن

یکی از انواع متریال نمای ساختمان استفاده از سیمان و یا بتن می باشد که در رنگ های مختلف به کار گرفته می شوند. نما سیمان سفید یکی از نماهای پرطرفدار در طراحی نما نئوکلاسیک به شمار می رود. سیمان و بتن به نما ظاهری صنعتی می دهند و برای طراحی نما صنعتی و البته همانطور که اشاره شد نمای رومی سیمانی مناسبند.

نما سیمان و بتن

نما سیمان و بتن

با این حال قبلا برایتان ۱۰ متریال پرکاربرد طراحی نما را معرفی کرده ایم در صورتی که مایلید درباره انواع این متریالهای پرکاربرد بدانید به مقاله آن مراجعه فرمایید. از طرفی می بایست اشاره نماییم که انتخاب مواد نوین در ساخت نما با توجه به نیاز ساکنین، محیط زیست و سبک معماری که برای طراحی نما در نظر گرفته می شود بستگی دارد.

ویژگی های انواع متریال در طراحی نما

ویژگی های انواع متریال در طراحی نما

ویژگی های انواع متریال در طراحی نما

با توجه به اینکه نما یکی از بخش های مهم در طراحی ساختمان است می بایست از متریال با کیفیت برای طراحی نما استفاده نماییم از این رو می بایست ویژگی هایی در این متریال ها وجود داشته باشد تا آنها را به گزینه برای نماسازی مبدل کند. از مشخصات و ویژگی های مربوط به انواع نمای سختمانی می توانیم به مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی، شرایط جوی و البته حوادث طبیعی از جمله زلزله، سیل و طوفان اشاره نماییم. همچنین از دیگر مشخصات مربوط به متریال طراحی نما می توان عایق صوت و حرارت، قابلیت اجرا به صورت سنتی یا طراحی نما خشک، قیمت متریال نما ساختمان و اینکه استفاده از آن برای بالا بردن ارزش سرمایه گذاری ساختمان مناسب است یا خیر در نظر گرفت. لازم به ذکر است نماسازی درست می توان به بافت شهری زیبایی و جلوه خاصی ببخشد و علاوه بر این که ساختمان شما زیبا و منحصر به فرد خواهد شد بلکه روی ارزش ساختمانهای اطراف و همچنین زیبایی محیط شهری موثر است. همانطور که تا به این جا می دانید دو سبک طراحی نما در نماسازی رایج است که شامل طراحی نما کلاسیک و طراحی نما مدرن می شود که هر یک جزییاتی دارند که می بایست طراح به آنها توجه نماید. جزییات و المانهای تزیینی در طراحی کلاسیک به کار گرفته می شوند که باز هم می بایست از متریال با دوام و با کیفیت همانند سنگ تهیه شوند که می تواند جلوه بیشتری به نما ببخشد و جزو متریال های لوکس به حساب می آید. این المانها می توانند شامل مجسمه های سنگی، قرنیزهای سنگی، قاب در و پنجره با سنگهای گرانقیمت و زیبا را شامل شود.

نما ساختمان مدرن

نما ساختمان مدرن

نما ساختمان مدرن

پیشتر نیز درباره متریالهای مناسب نما مدرن گفته ایم و اینجا قصد داریم اشاره کوچکی به این متریالها نماییم. در واقع طراحی به سبک مدرن بر سادگی و خطوط تمیز تاکید می نماید و از این رو متریال به کار گرفته شده در عین سادگی، شیک و لوکس بودن خاصی به نما ارائه می دهد. از انواع متریال های مدرن در طراحی نما می توان به شیشه و فلز اشاره کرد که یکی از انواع متریال پرطرفدار برای طراحی مدرن به حساب می آیند. نما شیشه ای به صورت نما شیشه ای کرتین وال، نما شیشه ای اسپایدر و نمای شیشه ای بالکن استفاده می شود. فلزات نیز از جمله فولاد، آلومینیوم و آلیاژهای آنها در نما اصلی همانطور که پیشتر گفته ایم به کار گرفته می شوند.
یکی دیگر از این متریالهای پرکاربرد در طراحی نما مدرن ساختمانهای تجاری، کارخانه ها و فضاهای صنعتی متریال کامپوزیت است. پنلهای کامپوزیت سبک هستند در دسته متریال نمای خشک قرار می گیرند. همچنین دارای سطحی صاف و صیقلی می باشند که علاوه بر حس مدرن بودن به نما، حس تمیز و شیک بودن نیز برای نما ایجاد می کند.

نورپردازی نما

نورپردازی نما

آنچه در طراحی نما مدرن اهمیت دارد خطوط تمیز و صاف و استفاده از انحناهای هندسی منظم و شیب در طراحی نماست و حتی سازه های مدرن معمولا از طراحی سه بعدی و الگوریتم های مدرن برای طراحی فرمهای پیچیده و خلاق و شکلها و حجم های هندسی مدرن بهره برده می شود. از راه هایی که می تواند جلوه نما را بیشتر نماید استفاده از نورپردازی صحیح است در نقاطی است که مایلیم توجه بیشتری به آن شود. استفاده از پروجکتورها و لامپهای LED در نورپردازی نما رایج است و نتیجه آن نمایی زیبا و منحصر به فرد خواهد بود که در شب چشم ها را به خود خیره می کند.

نما ساختمان کلاسیک

نما ساختمان کلاسیک

نما ساختمان کلاسیک

متریالی که برای طراحی نما کلاسیک به کار گرفته می شود می بایست به شکوه و جلال ساختمان بیافزاید و از این رو در اکثر مواقع از سنگهای طبیعی در رنگهای زیبا برای نما کلاسیک استفاده می شود. البته این مساله به این معنی نیست که از سایر متریال از جمله آجر، چوب و فلزات برای طراحی نما کلاسیک بهره برده نمی شود. آجرنما به شکل های هریسه و یا ساده برای طراحی نما به کار گرفته می شود. پلکان و ستونها در طراحی نما کلاسیک به طور معمول با استفاده از المانهای تزیینی و اضافه شدن جزییات طراحی می شوند و از این رو به کارگیری متریالی که بتواند این جزییات را نشان دهد اهمیت زیادی دارد. تزیینات چوبی و فلزی برای قاب پنجره، در و نرده ها نیز رایج است. انحنا و قوس ها در طراحی درب و پنجره در کنار تزیینات پرکاربرد است و همچنین می بایست اشاره نماییم که ساختمان کلاسیک از سقفهای بلند بهره می برد که به نمای شما اعتبار می بخشد و استفاده از ستونها و طاق های زیبا در طراحی نما کلاسیک رایج است. از این رو به کارگیری متریال با کیفیت و مداوم جهت حفظ زیبایی و شکوه نما اهمیت زیادی دارد و نظافت نما نیز میبایست به صورت دوره ای صورت گیرد.

متریالهای جدید طراحی نما

متریالهای جدید طراحی نما

متریالهای جدید طراحی نما

با پیشرفت تکنولوژی و ابداع متریال های جدید ساختمانی هر روز به تعداد مصالح نمای ساختمان که دارای کیفیت و ظاهری منحصر به فرد هستند افزوده می شود. برای ایجاد ظاهری متفاوت و خلاقانه امروز استفاده از متریالهایی همچون کامپوزیتهای ACP، متریالهای ایزوله حرارتی، پنلهای شیشه ای تزیینی، پنلهای فایبرگلاس، پانلهای اف ار جی سی، پوششهای نانوتکنولوژی روی متریال نما، نمای فایبر سمنت، بتن و فلزات تقویت شده جهت نماسازی و متریال کنترل کننده نور همگی از انواع متریال جدید جهت نماسازی به حساب می آیند.

اما اگر با آنچه گفته شد هنوز هم نمی توانید متریال و سبک دلخواه خود را برای طراحی نما انتخاب کنید با ما همراه شوید تا درباره مزایا و معایب انواع متریال طراحی نما آشنا شوید.

خصوصیات و مزایا و معایب چوب به عنوان متریال طراحی نما

ترموود برای طراحی نما

ترموود برای طراحی نما

  • گرما و حس خلوص علاوه بر زیبایی و منحصر به فرد بودن نما،
  • چوب عایق خوبی برای صوت و دما در فصول گرم و سرد سال است،
  • چوب دارای الگوها و نقوش طبیعی است که زیبایی نما را چندین برابر می نماید،
  • همچنین می بایست اشاره نماییم که چوب از جمله متریالهای منعطف است و می تواند در طرح و فرمهای مختلف طراحی شوند،
  • چوب از نوع متریال های محیط زیستی در طراحی نما است و از متریال پایدار به حساب می آید،
  • وزن کم در مقایسه با سایر متریال های مورد استفاده در نماها،
  • مقاومت در برابر زلزله و شرایط جوی از جمله خصوصیات و مزایای چوب به حساب می آید.
چوب به عنوان متریال طراحی نما

چوب به عنوان متریال طراحی نما

اما می توان در کنار مزایای آن به معایب آن نیز اشاره نماییم که روی تصمیم گیری شما می تواند تاثیر گذارد. درست است که چوب به عنوان متریال مدرن در برابر شرایط جوی مقاوم است ولی به این معنی نیست که به هیچ وجه تحت تاثیر آن قرار نمی گیرد. اگر در ناحیه ای زنگی می کنید که برف، باران و تغییرات دمایی زیاد است ممکن است در ابعاد و شکل چوب تغییراتی ایجاد شود. همچنین چوب نیاز به تعمیرات دوره ای و نگهداری مناسب دارد تا دچار خشکی، ترک خوردگی، تغییر در رنگ و بافت آن ایجاد نشود. از طرفی این متریال در اثر آتش سوزی از بین میروند و نیاز به توجه بیشتری دارند و حشرات نیز به آنها حمله کرده و منجر به پوسیدگی چوب می شوند. با توجه به آنچه گفته شد می توانید حدس بزنید که چوب هزینه نگهداری بالاتری درمقایسه متریال های طراحی نما دارد و می بایست طراح نما حرفه ای با توجه به موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی و همچنین نیاز به نگهداری دوره ای بهترین متریال را جهت نماسازی انتخاب کند.

نقش فلزات در طراحی نما و انواع مختلف آن

نقش فلز در طراحی نما

نقش فلز در طراحی نما

نکات انتخاب متریال طراحی نما به شما کمک می کند نمایی زیبا و مستحکم داشته باشید تا به آسانی تخریب نشود و مدت زمان بیشتری حفظ شود. فلزات دارای دوام بالا، استحکام زیاد، انعطاف پذیری و فرم دهی بالا می باشند. معمولا از فلزات برای اسکلت ساختمان استفاده می شود ولی برای طراحی نما نیز به کار گرفته می شوند.

  • عناصر دکوراتیو فولادی و یا آلومینیومی،
  • سقف ها و پنلهای تنظیم کننده و محافظ در برابر نور آفتاب،
  • قابل پنجره ها و در در طراحی مدرن از جمله نقش فلزات در طراحی نما به حساب می آید.

از طرفی انواع فلزات برای طراحی نما شامل آلومینیوم، فولاد، فولاد ضد زنگ، برنز، تیتانیوم، فلزات خاص که شامل آلیاژهای آهن می باشند و در رنگهای مختلف در طراحی نما به کار گرفته می شوند از جمله انواع این مصالح ساختمان می باشند.

استفاده از سنگ به عنوان متریال در طراحی نما و خصوصیات آن

سنگ به عنوان متریال در طراحی نما

سنگ به عنوان متریال در طراحی نما

  • مقاومت بالای سنگ در برابر فشار، ترک خوردگی و تاثیرات محیط زیستی و دوام بالا،
  • ظاهر زیبا و مناسب هم برای طراحی کلاسیک هم برای طراحی مدرن،
  • تنوع رنگ و الگوهای طبیعی و متریال خاص،
  • مناسب برای تمامی اقلیم ها و شرایط جغرافیایی و جوی مختلف،
  • عایق حرارتی مناسب و کنترل کننده دما در محیط منزل.

انواع استفاده از شیشه در طراحی نما

انواع استفاده از شیشه در طراحی نما

انواع استفاده از شیشه در طراحی نما

متریال شیشه شفاف، نورپذیر، انعطاف پذیر و در عین ظرافت مقاوم هستند. این متریال های گزینه های مناسی برای طراحی نما مدرن به حساب می آیند. مناسب برای طراحی پنجره و در، دیوارهای شیشه ای و طراحی ویلا پلان باز، نما اسکاندیناوی و نما مینیمال که نور بیشتری به فضا داخل ساختمان وارد می نمایند، طرح های سه بعدی از شیشه و فضا زنده در طراحی نما، پوشش های شیشه ای برای حفاظت در برابر اشعه UV، کنترل حرارت و عایق صوت می باشند.

خصوصیات سیمان و بتن در طراحی نما

خصوصیات سیمان و بتن در طراحی نما

خصوصیات سیمان و بتن در طراحی نما

درست است که سیمان و بتن به عنوان اصلی ترین متریال ساختمان سازی به کار گرفته می شوند ولی می بایست اشاره نماییم خصوصیت آنها این مصالح را به گزینه ای مناسب برای طراحی نما مدرن تبدیل کرده است.

  • مقاومت بالای سیمان در برابر فشار و کشش،
  • پایداری قابل توجه در برابر تغییرات حرارتی،
  • خاصیت چسبندگی بالای سیمان.
  • از طرفی از خصوصیات بتن می توان به راحتی در شکل پذیری و تشکیل اشکال و فرمهای مدرن،
  • عایق حرارتی مناسب و عایق صوتی ساختمان،
  • تحمل فشار بالا،
  • مقاومت در برابر آتش سوزی اشاره کرد.

سوالات متداول پیرامون انتخاب بهترین انواع متریال طراحی نما ساختمان

  1. متریال طراحی نما چیست و چرا انتخاب آن مهم است؟ متریال طراحی نما، جنس ها و موادی است که در ساخت و طراحی نماهای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. انتخاب متریال مناسب بر اساس استایل معماری، مقاومت در برابر عوامل جوی، انرژی ای که به داخل ساختمان نفوذ می کند، نیاز به نگهداری و دیگر عوامل مهم است.
  2. چه انواع متریال طراحی نما وجود دارد؟ انواع متریال طراحی نما شامل شیشه، فلزات (از جمله آلومینیوم و فولاد)، سیمان، چوب، پلاستیک های مهندسی، سنگ ها، و مصالح مرکب می شوند. هر یک از این متریال ها ویژگی ها و کاربردهای مختلفی دارند.
  3. چگونه می توان متریال طراحی نما را بر اساس نیازهای ساختمان انتخاب کرد؟ برای انتخاب متریال مناسب باید به مواردی نظیر استایل معماری، محل قرار گیری ساختمان (اقلیم)، نیاز به عایق های حرارتی و صوتی، نگهداری و هزینه توجه کرد. انجام تحقیق دقیق و مشاوره با متخصصان معماری نیز می تواند کمک کننده باشد.
  4. آلومینیوم و شیشه به عنوان متریال طراحی نما چه ویژگی هایی دارند؟ آلومینیوم به عنوان یک متریال سبک و مقاوم در برابر زنگ زدگی شناخته می شود. شیشه نیز از نظر دیدگاه طراحی نما، به عنوان یک ماده شفاف با امکانات زیادی برای ایجاد مناظر و نورپذیری معماری مورد استفاده قرار می گیرد.
  5. آیا امکان استفاده از متریال های مختلف در یک نما وجود دارد؟ بله، می توان از ترکیب متریال های مختلف در یک نما استفاده کرد. این ترکیب می تواند به طراحی جذاب تر و منحصربه فردتر کمک کند. به عنوان مثال، ترکیب آلومینیوم و شیشه یا چوب و فلزات می تواند نتایج جالبی داشته باشد.

نمونه طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع اداری تجاری گلبرگ

طراحی مجتمع اداری تجاری گلبرگ

پروژه اداری تجاری گلبرگ در زمینی به مساحت حدودی 400 متر مربع در خیابان امیری طائمه نزدیک به فلکه اول تهرانپارس واقع شده است. خواسته اصل...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی گلزار

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی گلزار

این مجموعه در زمینی به مساحت 630 مترمربع در غرب شهر تهران و منطقه باغ فیض، خیابان گلزار 9 واقع شده است. لوکیشن مجتمع مسکونی گلزار یکی ا...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *