طراحی

طراحی ویلا مینیمال

طراحی ویلا مینیمال

اختصاص زمانی برای استراحت و خلوت کردن در گوشه ای دنج در دنیای شلوغ امروز دور از انتظار نیست. بهترین راه حل به نظر شما چیست؟ اگر نظر ما را بخواهید فرار از شهرهای پر جمعیت و پر ترافیک و رفتن به گوشه ای دنج راه حلی است که بسیاری از ما حداقل هر چند ماه یکبار به ذهنمان می رسد و اگر مکانی از خودمان داشته باشیم به راحتی با استارت زدن ماشینمان می توانیم چند روزی به دور از هیاهوی اطرافمان به آرامش برسیم. و البته چه جایی بهتر از مکانی به دور از زرق و برق و شلوغی در طراحی! از این رو انواع ویلا به خصوص ویلاهای مینیمال که حس سادگی، زندگی بدون دغدغه و آرامش را به فرد می دهند می توانند گزینه مناسبی برای خلوتگاه افراد باشند. اما این ویلاهای مینیمال از کجا به وجود آمدند؟ شاید برایتان جالب باشد که سبک مینیمال پس از جنگ جهانی دوم زمانی که کشورها با مشکل مالی مواجه بودند به وجود آمد. طراحی ویلا مینیمال عاری از هر گونه زاویه سازی بیش از حد، جزییات و موارد اضافی در طراحی نما ویلا و طراحی دکوراسیون داخلی ویلا است.

 

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

طراحی ویلا به سبک مینیمال

طراحی ویلا مینیمال بتنی

طراحی ویلا مینیمال بتنی

در ابتدا بهتر است کمی با سبک مینیمالیسم آشنا شویم. مینیمالسیم مکتبی هنری است که آثار هنری مربوط به آن به صورت ساده بدون هیچ نوع پیچیدگی به مخاطب عرضه می شوند. این مکتب هنری به شکل امروزی اولین بار پس از جنگ جهانی دوم توسط معماری حاذق به نام لودویگ میس ون در روهه وارد دنیای معماری شد. وقتی از مینیمالیسم حرف می زنیم به این معنی است که هر گونه تزیینات اضافی در طراحی حذف می شود. سادگی در این طراحی را می توانیم در طراحی بنا در فرم، فضای بیرون و درون ساختمان، متریال به کار گرفته شده، جزییات و همچنین رنگ ببینیم.

توجه کنید این سبک طراحی مناسب همه افراد نیست، اگر مایل به داشتن ویلایی لوکس و خیره کننده هستید که چشم ببینده را به وجد آورد طراحی ویلا به سبک کلاسیک گزینه مناسب تری است ولی اینطور نیست که طراحی ویلا مینیمال فارغ از هرگونه زیبایی باشد. طراحی ویلا با استفاده از این مکتب در نهایت به ما ویلایی دلباز با فضایی نورانی و طراحی دلفریب می دهد. متریال به کار برده شده برای طراحی ویلا به سبک مینیمال امروزه شامل شیشه، بتن، فولاد و سنگ می شود و با ترکیب این عناصر با هم می توان بنایی ساده و منحصر به فرد را طراحی نماییم. به این نکته توجه داشته باشید که با این که نتیجه نهایی طراحی بنایی بدون پیچیدگی است ولی طراحی درست توسط معماری حرفه ای نتیجه نهایی را تضمین می کند و به همین دلیل توصیه می کنیم برای قرار گرفتن در مسیر درست رسیدن به ویلایی شیک و بینظیر ولی مینیمال با مشاورین ما تماس بگیرد.

ویژگی طراحی ویلای مینیمال

طراحی ویلا مینیمال چوبی

طراحی ویلا مینیمال چوبی

ویژگی اصلی طراحی ویلای مینیمال کم کردن جزییات و طراحی پیچیده است. در واقع این طراحی روی ساختار، نور پردازی، متریال و فضای بنا تمرکز می کند. از آنجایی که خود سازه در این طراحی اهمیت دارد و نه زرق و برق مربوط به سازه، به همین خاطر تزیینات اضافی در این طراحی آورده نمی شود و در نتیجه هزینه های مربوط به تزیینات نیز از برنامه کارفرما حذف خواهد شد. البته طراحی ساده به معنی نتیجه نامطلوب و ناپسند به عنوان ویلایی مینیمال نیست.

برای اینکه طرح ویلای مینیمال زیبا و دل انگیز شود، معماری حرفه ای نیاز است که بدون استفاده از تزیینات زائد با بهره گیری از فضاسازی درست، خطوط منظم و تمیز و پالت رنگی محدود و همچنین نورپردازی نما و به کار گیری متریال هایی مثل سنگ، بتن، شیشه و فولاد بتواند فضایی خارق العاده و منحصر به فرد را ارائه نماید. البته توجه داشته باشید که در طراحی ویلا به سبک مینیمال از رنگ های خنثی و آرام همچون سفید، خاکستری، سیاه و یا برنزه استفاده می شود. بر خلاف طراحی ویلا کلاسیک خطوط منحنی و زوایای بیش از حد در این طراحی جایی ندارد و از اشکال هندسی برای تمیزی و فضایی دلباز و نورانی بهره برده می شود.

طراحی داخلی ویلا به سبک مینیمال

طراحی ویلا مینیمال با توجه به طراحی داخلی

طراحی ویلا مینیمال با توجه به طراحی داخلی

نور زیاد و رنگهای مونوکرم از ویژگی های اصلی این طراحی است تا نمایی ساده و تمیز ایجاد شود و از سایر رنگ ها برای تاکید استفاده می شود. معمولا پلان باز با نور زیاد و مبلمان کاربردی با شکل، رنگ و بافت محدود در کنار هم قرار می گیرند تا هدف اصلی این طراحی یعنی تنها توجه به ضروریات، خطوط تمیز، پالت منوکروم یا تک رنگ در طراحی حفظ شود و به افراد با قرار گرفتن در فضا حس آرامش، و آزادی القا کند. در واقع در فضایی تک رنگ با قرار دادن تابلویی رنگی یا یک گلدان زیبا روی میز ناهارخوری می توان تضادی زیبا در فضایی با طراحی مینیمال ایجاد کرد.

طراحی ویلا مینیمال با مبلمان مینیمال

طراحی ویلا مینیمال با مبلمان مینیمال

مبلمان مینیمال و اکسسوری هایی کاربردی و ساده با سطح نرم و صاف و همچنین خطوط قوی و تمیز به تاکید بر طبیعی بودن فضا و توجه به جمله “کمتر، بیشتر است” کمک می کند. در این طراحی از مبلمان و اثاثیه زینتی با جزییات زیاد استفاده نمی شود. بلکه بیشتر روی حس پاکی و سادگی که مبلمان به فضا القا می کند توجه می شود. با استفاده از کمترین اثاثیه و اکسسوری از بهم ریختگی فضا کم می شود.

با اینکه از پالت تک رنگ سفید، بژ و خاکستری در طراحی ویلا مینیمال استفاده می شود ولی می توان از بافت، منسوجات و تناژهای مختلف از این رنگها برای متفاوت شدن طراحی بهره برد. برای مثال استفاده از پرده ای از جنس لینن، پارچه های پشمی نرم و البته فرش های تک رنگ در اتاق خواب می تواند حس گرمی به فضا ببخشد. همچنین در طراحی به سبک مینیمال از لوازم چوبی برای القا کردن احساس گرمی، زندگی و لطافت استفاده می شود.

ویلای مینیمال مدرن

طراحی ویلای مینیمال مدرن

طراحی ویلای مینیمال مدرن

وقتی از سبک مینیمال حرف میزنیم منظورمان نه تنها طراحی نما به این سبک است بلکه طراحی داخلی نیز اهمیت می یابد و این نوع طراحی نوعی لایف استایل برای طرفدارن این سبک به حساب می آید. طراحی داخلی ویلا در این سبک شباهت زیادی به طراحی ویلا مدرن دارد و در این طراحی از اثاثیه ساده و تنها لوازم ضروری برای زیباسازی استفاده می شود. در صورتی که سبک مینیمال و سبک مدرن را با هم ترکیب کنیم در این صورت ویلای مینیمال مدرن خواهیم داشت. یک ویلای مینیمال مدرن دارای طراحی داخلی تمیز، ساده، مبلمانی با ارتفاعی کم و نزدیک به کف و خطوط صاف و تمیز که از به کارگیری متریال طبیعی همچون چوب و چرم تهیه شده اند.

در طراحی چنین ویلایی سطحی صاف با کمترین دکوراسیون و تزیینات پوشانده می شوند. اشکال هندسی همانند یک طراحی ویلای مینیمال به کار برده می شوند و از خطوط منحنی کمتر استفاده می شود. تاکید در طراحی ویلای مینیمال بر روی سادگی و کاربردی بودن طرح است. اما بر خلاف طراحی ویلای مینیمال که تنها از یک پالت رنگی استفاده می کند، طراحی مدرن دارای پالت رنگی گرم، خنثی و خاکی است که معمولا در کنار رنگهای مونوکرم برای دیوار به کار برده می شوند که از بهره گیری از چوب طبیعی، چرم و فلزات ناشی می شود.

طراحی مینیمال ویلایی یا طراحی ویلای کلاسیک

ویلاهای مینیمال اسپانیایی

ویلاهای مینیمال اسپانیایی

درست است که یک ویلای مینیمال از تزیینات و جزییات چشم نواز کمتری در مقایسه با سبک طراحی ویلا کلاسیک برخوردار است ولی می بایست اشاره نماییم که قدرت طراحی می تواند زیبایی طراحی نهایی را چندین برابر نماید. در سبک کلاسیک به خصوص کلاسیک رومی تزیینات بیشتر و خیره کننده تری در طراحی در نظر گرفته می شوند شامل سنگ بری و گچ بری ولی در طراحی مینیمال بیشتر به فضاسازی و خصوص تمیز توجه می شود. اشکال هندسی در سبک مینیمال با هم تداخل ندارند و ادغام نمی شوند. یکی از انواع نمونه های مینیمالیستی در طراحی ویلا شامل ویلاهای مینیمال اسپانیایی می شود که نمونه های بی بدیل آن را می توانید به صورت ویلایی سفید رنگ با کمترین مقدار تزیینات ببینید.

طراحی ویلا مینیمال یا طراحی ویلا به سبک کلاسیک

طراحی ویلا مینیمال یا طراحی ویلا به سبک کلاسیک

اگر به دنبال ویلایی با تزیینات چشم نواز، پر از جزییات خیره کننده، با طراحی محوطه ویلا خاص همانند سازه های رومی هستید پیشنهاد ما این است که به سراغ طراحی ویلا مینیمال نروید. بر خلاف سبک کلاسیک که حداکثر امکان برای زیباسازی فضا در طراحی ویلا استفاده شده است در سبک مینیمال سادگی و کم بودن اهمیت می یابد. در طراحی ویلا به سبک مینیمال همانند سبک کلاسیک از سنگ برای طراحی نما استفاده می شود ولی این نما سنگ در رنگ های خنثی همچون خاکستری، سفید و بژ به کار برده می شوند.

به طور معمول سنگهای طبیعی در طراحی ویلای مینیمال استفاده می شود. همانند سبک کلاسیک، طراحی به سبک مینیمال دارای تقارن، تکرار ساختاری، آراستگی طراحی و البته اشکال هندسی عمدی بدون غرق شدن در تجمل گرایی است و با به کارگیری مواد ساده فضای تمیز، سردرگمی بصری کمتر، به هم ریختگی کمتر و جوی آرام به همراه خواهد داشت. ویلای مینیمال برای تعداد افراد کم، افراد تک بعدی یا به عبارت دقیق تر افراد درونگرا که مایل هستند از شلوغی محیط دور باشند مناسب است.

تفاوت طراحی ویلای مینیمال و طراحی ویلا مدرن

طراحی ویلا مدرن

طراحی ویلا مدرن

طراحی به سبک مینیمال و مدرن در اکثر مواقع با هم اشتباه گرفته می شود و شاید از هر دو سبک با یک عنوان یاد و توصیف شوند. با اینکه هم طراحی مینیمال و طراحی مدرن به دلیل طراحی تمیز و یکپارچه شناخته می شوند ولی با هم متفاوت هستند. در واقع در طراحی مینیمال هدف رسیدن به یک سادگی و پاکی خاص است این در حالی است که معماری معاصر همواره در حال تغییر است و بسته به دوره ای که در آن زندگی می کنیم می تواند متفاوت باشد. در واقع بسته به زمانی که طراحی سازه توسط معمار انجام می شود طراحی ویلا مدرن متفاوت خواهد بود ولی این تفاوت در بستر قالب شکنی به صاحب کاران ارائه می شود. در طراحی مدرن طرح نهایی تنها زاییده ذهن معمار است که با شکستن قالبهای فکری در طراحی بنا اقدام به خلق اثر منحصر به فرد می نماید. در واقع با بهره گیری از متریال مختلف، اشکال هندسی متفاوت، فناوری خاص و تخیل قوی در معماری معاصر اقدام به طراحی ورای آنچه در طراح های معماری معمول وجود دارد می شود.

طراحی مینیمال دارای حداقل تزیینات، متریال ساده، رنگ خنثی، خطوط تمیز و اشکال هندسی تکراری است و با بهره گیری از ساختار، فرم، نور و فضا به خلق زیبایی بصری با کمترین امکانات می پردازد.
طراحی مدرن اما با ترند پیش می رود، قالب شکن است و قوانین معماری را زیر پا می گذارد، خلاقانه، دارای شکل، ساختار و فرمی منحصر به فرد می باشد و از فناوری و تکنولوژی روز استفاده می نماید و همچنین در هر دور از زمان سبک طراحی مدرن تغییر می نماید.

سبک مینیمال در خانه

اگر نمی دانید که چطور خانه ای به سبک مینیمال داشته باشید می توانید ابتدا بهم ریختگی خانه خود را استفاده از کمی خلاقیت کم کنید. مواردی که می تواند به شما در به کارگیری سبک مینیمال در خانه کمک کند شامل موارد زیر می شود:

کاربردی بودن طراحی

کاربردی بودن طراحی ویلا مینیمال

کاربردی بودن طراحی ویلا مینیمال

شما می توانید پیش از حذف کردن همه اثاثیه ای که تا به اکنون در منزلتان استفاده می کردید ابتدا به این مساله فکر کنید که کاربرد اتاقی که می خواهید تغییر دکوراسیون دهید چیست. اتاقی برای پذیرایی از مهمان نیاز به فضای کافی برای نشستن دارد و اگر میخواهید اتاق کاری به سبکمینیمال داشته باشید نیاز از فضایی باز با کمترین عامل حواس پرتی برای تمرکز بیشتر ایجاد کنید.

خطوط تمیز

خطوط تمیز طراحی ویلا مینیمال

خطوط تمیز طراحی ویلا مینیمال

با به کارگیری اثاثیه ای با اشکال هندسی مکمل و کنار هم قرار دادن آنها در کنار هم در خطوطی منظم می تواند حس تمیز بودن و جذابیت بیشتری به فضا دهد.

دیوار با رنگ خنثی و کف ساده

پالت رنگی خنثی به طراحی تمیز و ساده کمک می کند. تناژ های سفید، بژ، خاکی، قهوه ای مایل به زرد و صورتی چرک رنگی مناسب برای دیوار خانه به حساب می آید که می تواند فضا را روشن، آرام و بدون بهم ریختگی نشان دهد. مثل دیوار کف خانه هم باید به روشن شدن فضا و دلباز شدن محیط کمک کند و به همین خاطر از کف پوشهایی چوبی روشن، بتن پولیش شده و کاشی های سفید استفاده می شود که به فضا احساس مینیمالیستی می دهد.

نور را به فضا دعوت کنید

نور طبیعی در طراحی ویلا مینیمال

نور طبیعی در طراحی ویلا مینیمال

در طراحی سبک مینیمال در خانه از پنجره های بزرگ استفاده می شود، همانطور که پیشتر گفتیم نورانی بودن فضا اهمیت زیادی دارد و باعث می شود فضای کوچک به نظر نرسد. با اضافه کردن پرده ای نازک می توانید هم محرمیت را حفظ کنید و هم فضای اتاق را رویایی کنید.
یکی از اکسسوری هایی که برای فضاسازی در طراحی داخلی استفاده می شود آینه است که در طراحی ویلا به سبک مینیمال هم پر کاربرد است. اگر نمی توانید پنجره ای بزرگ در خانه اضافه کنید می توانید از آینه به عنوان جایگزین استفاده کنید. آینه نه تنها به باز شدن فضا کمک می کند بلکه برای یک دکوراسیون مینیمال هم کاربردی، ساده و شیک هستند.

نورپردازی

نورپردازی در طراحی ویلا مینیمال

نورپردازی در طراحی ویلا مینیمال

راحت ترین راه برای بهتر کردن یک طراحی مینیمال نورپردازی است، علاوه بر نور طبیعی که در این سبک از پنجره های بزرگ به درون منزل وارد می شود، استفاده از نورپردازی در منزل می تواند حداکثر روشنایی را ایجاد کند. می توانید برای نورپردازی از چراغ های آویز، نورپردازی در سقف با رنگ های خنثی و یا حتی نوارهایی نورانی به رنگ طلایی یا مسی انتخاب کنید تا جلوه بیشتری به منزل ببخشید.

مزایا طراحی ویلا مینیمال

مزایا طراحی ویلا مینیمال

مزایا طراحی ویلا مینیمال

  • فضای کافی برای تنفس و جریان یافتن انرژی مثبت
  • صرفه جویی در هزینه با به کارگیری انواع کمتری از متریال در طراحی
  • کیفیت در مقابل کمیت
  • نگهداری آسان
  • حداقل سازی استرس و بهبود سلامت روان

معایب طراحی ویلا مینیمال

معایب طراحی ویلا مینیمال

معایب طراحی ویلا مینیمال

  • نیازمند مبلمان و لوازم خانگی با کیفیت و گران برای ایجاد تناسب با طراحی
  • ناتوانی در افزودن المان های رنگی پس از ساخت ویلا
  • خسته کننده بودن به دلیل نبود تزیینات و رنگ های گرم

سوالات متداول پیرامون طراحی ویلا مینیمال

  1. ویژگی طراحی ویلا مینیمال چیست؟ ویژگی اصلی طراحی ویلای مینیمال حداقل کردن پیچیدگی بصری است. تمرکز سبک مینیمال در طراحی ویلا روی ساختار، نور پردازی، متریال و فضای بناست. در طراحی ویلا به این سبک از هر گونه تزیینات خودداری می شود.
  2. هدف از طراحی ویلا مینیمال چیست؟ در طراحی مینیمال هدف رسیدن به یک سادگی و پاکی خاص است. خطوط تمیز و بهره گیری از پالتی تک رنگ برای طراحی و استفاده از پلانی با طبقه باز، نور زیاد، مبلمان و لوازم کاربردی و بهره مندی از تعدادی بافت انگشت شمار می تواند طراح را به هدف مد نظر برساند.
  3. مزایای طراحی ویلای مینیمال شامل چه مواردی می شود؟ سادگی اولین مزیت طراحی ویلای مینیمال است. در نتیجه به دلیل سادگی در طراحی متریال و مصالح به کار رفته در ساخت این نوع ویلا نیز کاهش می یابد که برای کارفرما اهمیت زیادی دارد. به دلیل نبود جزییات و به کارگیری متریال با کیفیت همچنین نیاز به تمیزکاری کمتری وجود دارد.
  4. در طراحی ویلای مینیمال از چه متریالی استفاده می شود؟ به طور معمول متریال های پر کاربرد در طراحی و ساخت ویلای مینیمال شامل سنگ، فولاد، بتن و شیشه می شود.
  5. تفاوت بین طراحی ویلا مدرن و طراحی ویلا مینیمال چیست؟ طراحی مینیمال دارای حداقل تزیینات، متریال ساده، رنگ خنثی، خطوط تمیز و اشکال هندسی تکراری است و با بهره گیری از ساختار، فرم، نور و فضا به خلق زیبایی بصری با کمترین امکانات می پردازد. این در حالی است که طراحی مدرن با ترند پیش می رود، در مقابل قوانین معمول معماری سر خم نمی کند، خلاقانه، دارای شکل، ساختار و فرمی منحصر به فرد می باشد و از فناوری و تکنولوژی روز استفاده می نماید و همچنین در هر دور از زمان سبک طراحی مدرن تغییر می نماید.

نمونه های طراحی ویلا گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی ویلای باران منطقه تهراندشت

طراحی ویلای باران منطقه تهراندشت

طراحی محوطه ویلا یکی از مهم ترین بخش های طراحی ویلاست؛ چرا که اولین تماس فضایی بیننده با یک ویلا از طریق محوطه بیرونی آن صورت می گیرد و...

ادامه مطلب

طراحی ویلا پروژه کردان 3

طراحی ویلا کردان شماره 3

ویلای کردان در زمینی به مساحت حدود 1000 متر مربع در کردان واقع شده است. ورودی اصلی زمین از سمت شمال است و ضلع غربی زمین، مجاور ملک همسا...

ادامه مطلب

2 دیدگاه برای “طراحی ویلا مینیمال

  1. حجتی گفت:

    درود بر شما مطالب عالی بود هم از جهت نگارش هم از جهت انتقال مفاهیم سپاسگزارم در صورتی که در خصوص معماری مدرن مطالب و دیتایل های اجرایی دارید لطفا بفرستید

    1. kia ahmadi گفت:

      جناب حجتی عزیز سلام، سپاس از لطفی که به گروه معماری همستان دارید. در صورت تمایل می توانید به مقالات طراحی ویلا مدرن و طراحی نمای مدرن، مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *