طراحی

ویلاهای پیش ساخته

ویلاهای پیش ساخته

اگر زمینی دارید که به راحتی در دسترس نیست و امکان ساخت و ساز به کمک مهندسین و کارگران زبردست وجود ندارد، و احساس می کنید که بایر و بی مصرف مانده است اشتباه می کنید. معمولا افراد در چنین مواقعی حتی به فکر ویلا در زمین گفته شده نمی افتند ولی می بایست اشاره کنیم که برای این مشکل راه حلی وجود دارد که می تواند هم به راحتی شما را با امکان استفاده از زمین به صورت باغ ویلا را آشنا کند. شاید در وهله اول به سراغ چنین گزینه ای برای طراحی ویلای خود نروید ولی استفاده از ویلاهای پیش ساخته نه تنها برای راحتی ساخت و نصب بلکه برای اثراتی که برای محیط زیست دارند نیز بسیار پرطرفدارند. البته توجه کنید که فقط زمین بی مصرف برای استفاده از این ویلاهای پیش ساخته استفاده نمی شود و معمولا برای ساخت اقامتگاه و هاستل ها هم از این خانه های پیش ساخته بهره برده می شود ولی پیش از آنکه به جنبه های طراحی این خانه های پیش ساخته و جنبه های مالی طراحی ویلاهای پیش ساخته بپردازیم بهتر است کمی درباره اینکه ویلای پیش ساخته چیست و چه انواعی دارد اشاره کنیم. اگر مایلید با ما همراه شوید.

 

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

انواع ویلاهای پیش ساخته

انواع ویلاهای پیش ساخته

انواع ویلاهای پیش ساخته

ویلاهای پیش ساخته یا خانه های پیش ساخته نوعی از سکونتگاه به حساب می آیند که از قبل خارج از سایت ساخته می شوند و سپس به صورت بخش بخش یا یک پارچه به محل ساخت سازه منتقل می گردند و سرهم بندی می شوند. این ویلاهای از پیش ساخته شده از ظرافت و جزییات آنچنانی برخوردار نیستند و بیشتر از پسامدرنیسم و معماری آینده گرا تبعیت می نماید. ویلاهای پیش ساخته به ویلای پیش ساخته پانلی، خانه های مدولار و خانه سیار تقسیم می شوند. با این که شبیه به هم هستند، به لحاظ طراحی و روش ساخت با هم متفاوت هستند و این ویلاها را می توان به صورت ویلاهای پیش ساخته یک طبقه، ویلای پیش ساخته دوبلکس و یا خانه سفارشی طراحی و تهیه کرد.

ویلاهای پیش ساخته پانلی

ویلاهای پیش ساخته پانلی

ویلاهای پیش ساخته پانلی: این ویلاهای پیش ساخته پنلی روی تیرهای فولادی ساخته شده و به صورت کامل به محل نصب منتقل می گردد و پس از انتقال به محل نصب چرخ ها، اتصالات و محورها در محل از ویلای پیش ساخته از خانه جدا می شود.

خانه های مدولار

خانه های مدولار

خانه های مدولار: برخلاف ویلای پیش ساخته پانلی، خانه های مدولار به صورت بخش بخش ساخته می شوند و پس از قرار گرفتن در سایت مونتاژ می گردند. همانند لگو قطعات و بخش های مختلف ساختمان در کنار هم قرار می گیرند و یک واحد مستقل را تشکیل می دهند.

خانه های سیار

خانه های سیار

خانه های سیار: خانه های سیار در واقع نوعی خانه متحرک هستند که روی تریلرها ساخته می شوند و توسط وسایل نقلیه قابل حمل هستند. شبیه به حلزون که خانه به دوش است این نوع از خانه ها قابلیت نقل و انتقل به شهرهای مختلف را دارند و اموال شخصی به حساب می آیند.

ویلاهای پیش ساخته دوبلکس

ویلاهای پیش ساخته دوبلکس

ویلاهای پیش ساخته دوبلکس

ویلاهای پیش ساخته برای مکانهای خارج از دسترس مناسب هستند و قادرند آسیب های محیط زیستی را کاهش دهند. چرا که بیشترین مشکلات و آسیبهای محیط زیستی به هنگام ساخت سازه ایجاد می شود و از آنجایی که این ویلاها از پیش ساخته می شوند و فقط در محل نصب می گردند از این رو به لحاظ محیطی کمتر آلودگی تولید می نماید و همچنین در صورتی که زیرساخت مناسبی برای ویلا مد نظر کارفرما وجود نداشته باشد این ویلاها مناسب هستند. در نتیجه برای ماجراجویی و لذت بردن از مناطق دور افتاده و ناهموار پرکاربرد هستند. ویلاهای پیش ساخته چه به صورت بخش بخش ساخته شوند یا به صورت یکپارچه می توان آنها به صورت طراحی ویلا دوبلکس تهیه کرد و در محل نصب نماییم. یک ویلای پیش ساخته دوبلکس شاید در وهله اول جالب به نظر نرسد ولی با توجه به کاربرد منحصر و هزینه کمی که دارد برای سرمایه گذاری مناسب است. این ویلاهای پیش ساخته از تخته های رشته ای، تخته فیبر سیمانی و البته تخته سه لا تهیه می شوند و وزن به نسبت سبک تری از یک سازه با آهن، سنگ، آجر و شیشه دارند.

ویلاهای پیش ساخته مدرن

ویلاهای پیش ساخته مدرن

ویلاهای پیش ساخته مدرن

همانطور که می توانید حدس بزنید نمی توان انتظار داشت ویلای پیش ساخته با طراحی به سبک ویلا کلاسیک انجام شود و به همین دلیل نیز ویلاهای پیش ساخته به صورت ویلاهای پیش ساخته مدرن یا ویلا مدرن تهیه می شوند. این ویلاها را می توان به صورت مدرن در پالت رنگی محدود یا در اکثر مواقع به رنگ چوب تهیه کرد. همانطور که پیشتر گفتیم این ویلاهای پیش ساخته از تخته های رشته ای، تخته فیبر سیمانی و البته تخته سه لا تهیه شده اند و وزن کمی دارند و می توان با اضافه کردن شیشه و پنجره های بزرگ به ورود نور به داخل سازه کمک کرد و همچنین از خطوط منظم و تمیز و یا انحناهای کم برای طراحی ویلا می توان بهره برد. از طرفی ساخت ویلا به این صورت به این معنی نیست که نمی توانید شرایطی که یک ویلای معمولی برایتان ایجاد می نماید را فراهم کنید. در واقع با مونتاژ و نصب ویلا در محل خانه می توانید برای خانه استخر، فلاورباکس، تزییناتی که در عین سادگی به ویلای پیش ساخته حس و حال زندگی دهد را اضافه نمایید. البته می توانید زیر بنایی را برای سازه در نظر بگیرید و با بتن ریزه باکسهایی برای گل در کنار پله های بتنی تعبیه کنید و ویلای پیش ساخته را روی این زیر بنا قرار دهید.

ویلاهای پیش ساخته چوبی

ویلاهای پیش ساخته چوبی

ویلاهای پیش ساخته چوبی

از آنجایی که جنس ویلاهای پیش ساخته از نوع تخته سه لا نیز می تواند باشد اینکه ویلاهای پیش ساخته چوبی طراحی کنیم خارج از انتظار نیست. حتی میتوان با چوب مد نظر کارفرما نیز این خانه ها را تهیه کرد. خانه ای چوبی را تصور کنید که دارای در و پنجره ای شیشه ای است و حتی روی سقف آن نیز برای نورانی تر شدن فضا مناسب است و حتی می توان این ویلایی چوبی را به صورت چند طبقه در قالب ویلای پیش ساخته دوبلکس و یا ویلای پیش ساخته تریپلکس طراحی نماییم و با طراحی محوطه ویلا و قرار دادن ویلای پیش ساخته چوبی در کنار یک باغ ویلا زیبا و در نظر گرفتن فضایی در محوطه برای قرار دادن مبلمان، باربیکیو و ناهار خوری می توانید جذابیت ویلای پیش ساخته چوبی را که شبیه به ویلای جنگلی است چندین برابر نمایید. امروزه البته لازم به ذکر است که قابلیت طراحی ویلاهای پیش ساخته چوبی با بهره گیری از ام دی اف نیز رایج است.

ویلای پیش ساخته بتنی

ویلای پیش ساخته بتنی

ویلای پیش ساخته بتنی

وقتی از ویلای پیش ساخته بتنی صحبت می کنیم منظورمان این نیست که ویلاهای پیش ساخته از قبل با بتن تهیه شوند و سپس در سایت خانه مونتاژ و نصب گردند. چرا که بهره گیری از بتن به طور کامل برای از پیش ساختن خانه و سپس حمل آن به محل و نصب آن می تواند به دلیل وزن زیاد هزینه بر باشد از این رو ابتدا زیر بنای ویلای پیش ساخته با بتن پایه ریزی می شود و سپس ویلای پیش ساخته که از تخته فیبر سیمانی تهیه می شود را روی زیربنا نصب نماییم. در واقع تخته فیبر سیمانی از ترکیب سیمان و فیبرهای تقویت شده برای ساخت ورقه یا تخته های سیمانی بهره برده می شود که از لحاظ ضخامت می تواند در انواع مختلف تهیه شود. یا از بتن پیش ساخته که با استفاده از ریخته گری بتن قالب ریزی شده با قابلیت استفاده مجدد برای طراحی ویلای پیش ساخته بتنی بهره برده می شود. پس از قالب ریزی، بتن در محیط کنترل شده پخته شده و به محل ساخت انتقال داده می شود. از این دیوارهای بتنی پیش ساخته برای نمای بیرونی و داخلی استفاده می شود.

ویلای پیش ساخته ثابت

ویلای پیش ساخته ثابت

ویلای پیش ساخته ثابت

همانطور که پیشتر گفتیم ویلاهای پیش ساخته می تواند به صورت خانه سیار نیز به کار برده شود ولی به صورت ثابت نیز به کار برده می شود. در واقع در حالت سنتی یک ویلای پیش ساخته ثابت است و نیاز نیس روی یک تریلر سوار شود و از مکانی به مکان دیگر برده شود. به عبارتی ساخت این ویلا تنها نیاز به ورقه های فیبری، سیمانی و تخته سه لا دارد که به صورت قالبهایی برای ساخت سازه تهیه می شوند و در کنار هم مونتاژ می گردند.

مزایا و معایب ویلاهای پیش ساخته

حال که با ویلاهای پیش ساخته آشنا شده ایم نیاز است درباره مزایا و معایب ویلاهای پیش ساخته نیز بدانیم. ابتدا به مزایای به کارگیری از ویلای پیش ساخته اشاره می نماییم که شامل مقرون به صرفه بودن، صرفه های انرژی، تسریع روند ساخت و ساز بدون اتلاف زمان می شود. همچنین معایب این ویلاهای پیش ساخته نیز شامل نیاز به حمل و نقل و همچنین عوامل مونتاژ، نیاز به خرید زمین و همچنین هزینه های ابزار و سایر هزینه های پنهان می گردد.

قیمت ویلا پیش ساخته

مزایا و معایب ویلاهای پیش ساخته

مزایا و معایب ویلاهای پیش ساخته

قیمت خانه پیش ساخته بستگی به متراژ آن از جمله ویلا پیش ساخته 80 متری، قیمت خانه پیش ساخته 60 متری، قیمت خانه پیش ساخته 50 متری و غیره، به صورت کلی با تمامی فضاها از جمله تعداد اتاق ها، حمام و دسشویی، فضای تراس و فضایی برای استخر و غیره بررسی میگردد و به صورت کلی بسته به متراژ خانه مشخص می شود. در کشور ما این خانه های پیش ساخته از پی وی سی و یا ام دی اف نیز تولید شده و در متراژهای متنوع تهیه و خریداری می شوند. بسته به کیفیت و متراژ هزینه های ساخت این ویلاها متفاوت است اما کارفرمایان می توانند برای این که به راحتی و به سرعت ویلای مد نظر خود را آماده برای استفاده نمایند می توانند به سادگی با سفارش این محصول از کارخانه ویلای پیش ساخته را پیش خرید نمایند. البته هزینه های مونتاژ، نصب، هموارسازی سایت خانه و هزینه های مربوط به ابزار نیز برای نصب این ویلاهای پیش ساخته به قیمت اصلی سازه اضافه می شوند.

سوالات متداول پیرامون ویلاهای پیش ساخته

  1. ویلا پیش ساخته چیست؟ منظورمان از ویلای پیش ساخته سازه هایی هستند که به شکل خانه پیش ساخته پانلی، خانه سیار، خانه های مدولار تهیه می شوند. در واقع بخشهای مختلف ویلا از پیش در کارخانه تهیه می شوند و سپس با حمل به محل ویلا، مونتاژ و نصب می گردند. حال پیش از نصب به صورت یکپارچه حمل و نقل شده یا به صورت بخش بخش تا در محل مونتاژ گردند و گام به گام همانند لگو ویلای پیش ساخته تهیه شود می تواند بر اساس نیاز متفاوت باشد.
  2. متریال مورد استفاده برای ساخت ویلاهای پیش ساخته از چه نوعی است؟ برای تهیه ویلاهای پیش ساخته از تخته های رشته ای، تخته فیبر سیمانی و البته تخته سه لا استفاده می شود و حتی در کشور ما از پی وی سی و ام دی اف نیز برای تهیه این خانه های پیش ساخته بهره برده می شود. البته لازم به ذکر است از بتن پیش ساخته نیز که ضخامت کمی دارد و با قالب ریزی در فضای کنترل شده خشک می شوند نیز می توان در طراحی ویلا پیش ساخته استفاده کرد.
  3. انواع طراحی ویلاهای پیش ساخته شامل چه مواردی است؟ طراحی ویلاهای پیش ساخته به صورت کلاسیک راحت نیست چرا که نمیتوان عظمت و شکوه ویلاهای کلاسیک را با بهره گیری از متریالهای مربوط به ویلاهای پیش ساخته در معرض نمایش گذاشت. به همین خاطر به طور معمول می توان از طراحی ویلا مدرن، طراحی ویلا مینیمال، طراحی ویلای بوهو و البته نوع رایج آن طراحی ویلا جنگلی کوچک و غیره برای طراحی ویلای پیش ساخته بهره برد.
  4. مزایا و معایب ویلاهای پیش ساخته چیست؟ مزایای ساخت ویلاهای پیش ساخته، مقرون به صرفه بودن، صرفه های انرژی، تسریع روند ساخت و ساز بدون اتلاف زمان همچنین معایب این ویلاهای پیش ساخته نیاز به حمل و نقل و عوامل مونتاژ، نیاز به خرید زمین و هزینه های ابزار و هزینه های پنهان را در بر می گیرد.
  5. قیمت ویلا پیش ساخته چطور مشخص می گردد؟ برای اینکه بتوانیم ویلای پیش ساخته را قیمت گذاری کنیم می بایست جنس متریال، نیاز به هموار سازی و تراز کردن فضای نصب، متراژ ساختمان، هزینه های حمل و نقل، مونتاژ، نصب، ابزارآلات مورد نیاز نصب و البته متخصصی که بتواند فرآیند نصب ویلاهای پیش ساخته را به عهده بگیرد را در نظر بگیریم.

 

نمونه های طراحی ویلا گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی ویلای باران منطقه تهراندشت

طراحی ویلای باران منطقه تهراندشت

طراحی محوطه ویلا یکی از مهم ترین بخش های طراحی ویلاست؛ چرا که اولین تماس فضایی بیننده با یک ویلا از طریق محوطه بیرونی آن صورت می گیرد و...

ادامه مطلب

طراحی ویلا پروژه کردان 3

طراحی ویلا کردان شماره 3

ویلای کردان در زمینی به مساحت حدود 1000 متر مربع در کردان واقع شده است. ورودی اصلی زمین از سمت شمال است و ضلع غربی زمین، مجاور ملک همسا...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *