طراحی

طراحی ویلا کوچک

بنر طراحی ویلا کوچک

ویلای کوچک از نظر شما چه متراژی دارد؟ در وهله اول بسیاری از ما فکر می کنیم یک ویلای کوچک دارای متراژی بسیار کوچک است ولی باید بگیم ویلایی با متراژ کمتر از 150 متر یک ویلای کوچک به حساب می آید و بالاتر از این رقم می تواند ویلایی متوسط و یا ویلایی بزرگ را در بر بگیرید. البته ناگفته نماند که یک ویلای کوچک می تواند طراحی ویلا 60 متری را نیز شامل شود ولی کمتر از 60 متر فضای بسیار کمی را برای طراحی به طراح می دهد که فرایند طراحی و ساخت را دشوار می نماید، از طرفی می توانیم اینطور بگوییم که طراحی ویلا 200 متری و طراحی باغ ویلا 500 متری در دسته ویلای متوسط و بزرگ قرار می گیرد که قابلیت فضاسازی را دارد. اولویت اصلی در طراحی ویلا کوچک به کارگیری فضا با حداکثر امکانات معمول یک ویلا است و طرح ویلا کوچک باید به گونه ای باشد که فضا کوچک به نظر نرسد. البته می توانید سبک های طراحی ویلا مدرن را به صورت فلت (یک طبقه)، طبقات دوبلکس و تریبلکس انجام دهید. اگر مایلید در قطعه زمینی که دارید ویلایی کوچک بسازید در این مقاله با ما همراه شوید.

 

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

طراحی ویلا کوچک مدرن

طراحی ویلا کوچک مدرن

طراحی ویلا کوچک مدرن

طراحی ویلای کوچک در سبک های مختلفی می تواند صورت گیرد و بستگی به بافت اطراف زمینی که می خواهید ویلا را در آن بسازید می تواند سبک طرح ویلایی کوچک متفاوت است. یکی از سبکهای رایج برای طراحی فضای کوچک سبک طراحی ویلا مدرن است. به عبارتی بهتر طراحی پلان، ساختار سازه، طراحی نما، طراحی داخلی ویلا و محوطه ویلا در طراحی ویلا کوچک مدرن اهمیت می یابد. همانطور که قبلا در طراحی ویلا به سبک مدرن برایتان گفتیم اصلی ترین هدف در طراحی یک ویلا ایجاد فضایی امن و آرام می باشد که شما را از شلوغی زندگی شهری دور نماید. جایی که بتوانید آخر هفته ها با خانواده و دوستانتان سپری کنید. اگر مایل به صرف هزینه زیاد برای ویلای آخر هفته های خود نیستید، طراحی ویلای مدرن کوچک می تواند بهترین راه حل برای شما باشد. اینطور نیست که از سبک کلاسیک یا نئوکلاسیک برای طراحی ویلای کوچکتر از 150 متر استفاده نشود ولی هر چقدر متراژ سازه کمتر باشد نیاز به استفاده از خطوط تمیز، اشکال هندسی منظم برای سطوح و تزیینات کمتر بیشتر می شود. دلیل اصلی آن شاید این باشد که با طراحی کلاسیک و نئوکلاسیک انتظار داریم بنایی دلربا با تزیینات منحصر به فرد شبیه به امارت پیش رویمان ببینیم ولی در طراحی مدرن جزییات ساده شده اند و ویلا کوچک ساده در اختیار کارفرما قرار می گیرد.

طراحی های مدرن که برای ویلا کوچک

طراحی های مدرن که برای ویلا کوچک

با این تفاسیر باید بگوییم که معمار با دستی باز و خلاقیتی خارق العاده اقدام به طراحی و ساخت ویلای کوچک کرده و محصولی منحصر به فرد و خاصل را ارائه می نماید. به طور معمول برای چنین طراحی از سطوح افقی و عمودی، اشکال خاص و ساده به عنوان حجم های پایه شامل مستطیل و مربع، پر و خالی کردن احجام برای خلق فرم مد نظر طراح استفاده می شود. همچنین اضافه کنیم که استفاده از تکنولوژی جهت هوشمندسازی، گرمایش و سرمایش و البته تجهیزات ایمنی جدید از جمله مواردی است که در طراحی ویلای مدرن به آن پرداخته می شود. یکی از انواع طراحی های مدرن که برای ویلا کوچک مناسب است طراحی ویلا اسپانیایی است. در ادامه توضیحاتی را درباره این سبک در اختیارتان قرار می دهیم.

طراحی ویلا اسپانیایی

طراحی ویلا اسپانیایی

طراحی ویلا اسپانیایی

اگر دلتان می خواهد در ویلای خود پاسیو، بالکن و تراس آفتاب گیر و روف گاردن داشته باشید بدون شک بهترین طراحی برای شما طراحی ویلا اسپانیایی است. در واقع در این سبک بین طراحی داخلی و طراحی نما هیچ مرزی وجود ندارد و این مساله زیبایی ویلای اسپانیایی را چندین برابر می نماید. در طراحی ویلا اسپانیایی آثار زیادی از دوره های تاریخی مختلف وجود دارد که طراحی این ویلا را منحصر به فرد می نماید. یکپارچگی در طراحی یک ویلای اسپانیایی از ویژگیهای این سبک است و استفاده از تزیینات حداقلی و طراحی نما صاف با گچ، خشت یا سنگ از جمله مواردی است که در طراحی ویلا اسپانیایی به آن توجه می شود. همچنین روی سقف های این ویلا را می توان با کاشی کاری یا سنگ کاری متمایز نمود که رنگ آنها، متفاوت از رنگ دیوارها که خنثی در نظر گرفته می شود، گرم هستند.

ساخت ویلای چوبی کوچک

ساخت ویلای چوبی کوچک

ساخت ویلای چوبی کوچک

ویلای چوبی سازه هایی سازگار با محیط زیست، مجلل و راحت هستند. حس گرمی خاصی در ویلای چوبی وجود دارد و ساخت ویلای چوبی کوچک در فضایی جنگلی می تواند گزینه ای مناسبی برای طراحی ارگانیک و یا بیومورفیسم باشد. ساخت ویلای چوبی می تواند به سبک ژاپنی و اسکاندیناوی یا ترکیبی از این دو صورت گیرد و علاقه مندان معمولا در کنار این طراحی به اضافه کردن باغچه ای کوچک نیز اقدام می نمایند. . از آنجایی که تنها از یک متریال برای ساخت ویلا بهره برده شده است در نتیجه برای طراحی ویلا با متراژی بین 100 تا 500 متر برای کارفرما از لحاظ اقتصادی بودن حائز اهمیت می باشد.

طراحی داخلی ویلا کوچک

طراحی داخلی ویلا کوچک

طراحی داخلی ویلا کوچک

در طراحی داخلی ویلا کوچک معمار حرفه ای به دنبال بزرگتر نشان دادن فضاست. برای اینکه بتواند طراحی بهتر و فضایی بزرگتر را نشان دهد در اکثر مواقع از پنجره های بزرگ و وسیع با دیوارهایی به رنگ سفید، طوسی و قهوه ای بسیار روشن است. دلیل به کارگیری پالت رنگی خنثی این است که استفاده از رنگ های تیره اگر از علاقه مندان این رنگ هستید منجر به کوچک نشان دادن فضا می شود و روشنایی و نور کافی به بزرگ نشان دادن فضا کمک می کند.

طراحی ویلا به سبک اسکاندیناوی

طراحی ویلا به سبک اسکاندیناوی

برای طراحی می بایست به متراژ بنا و مقدار فضا قابل طراحی، دلفریب بودن طراحی در کنار اندازه کوچک، بزرگ و کوچک بودن فضا در طراحی داخلی ویلای کوچک اهمیت ندارد بلکه سبک طراحی می تواند فضا را بزرگتر نشان دهد. سبک های مختلف طراحی ویلای کوچک همانطور که کمی پیش اشاره کردیم معمولا از طراحی ویلا مدرن، طراحی ویلا به سبک جپندی، طراحی ویلا به سبک اسکاندیناوی، طراحی ویلا مینیمال و غیره اشاره نماییم. البته می توانید از طراحی به سبک کلاسیک برای ویلاهای بین 100 تا 150 متر مربع استفاده کنیم ولی برای ویلاهای کوچکتر توصیه می شود موارد ذکر شده را جایگزین طراحی ویلا کلاسیک نماییم. به عبارتی بهره گیری از این سبک می تواند منجر به شلوغ نشان دادن فضا و بهم ریختگی فضایی که می بایست جایی برای آرامش باشد شود.

نورپردازی ویلا کوچک

نورپردازی ویلا کوچک

نیاز ساکنین ویلا اولویت اول برای طراح ویلا کوچک می باشد و جذابیت هماوره در اولویت دوم قرار دارد؛ از طرفی ناگفته نماند علاوه بر متراژ زمین، متریال موجود در منطقه، بودجه، عملکرد و هدف ویلا نیز مهم است و باید به این موارد نیز در هنگام طراحی داخلی ویلا توجه کنیم. یکی از گزینه های بسیار مناسب به هنگام طراحی داخلی نورپردازی است. شاید فکر کنیم نور پرداری فقط به لامپ های بالای سرتان اکتفا می کند، خیر! نورپردازی شامل انواع چراغ، لامپ سقفی، لامپ دیواری، لامپ کوچک، ریسه های سقف و حتی نورپردازی در کف ویلا می نماید که در حین حفظ کردن سادگی فضای ویلا به جلوه دادن به ویلا کمک می نمایند.

پالت خنثی برای طراحی ویلا کوچک

پالت خنثی برای طراحی ویلا کوچک

در طراحی مدرن برای ویلا به دلیل اینکه نور زیاد اهمیت قابل توجه دارد و همچنین ویلای کوچک با در نظر گرفتن سقف بلند بزرگتر و وسیع تر به نظر می رسد، انتخاب سقف بلند و دیوارهایی با رنگ آمیزی خنثی و پنجره های بزرگ باعث می شود ویلای شما بزرگتر به نظر برسد. همچنین به طور معمول می توان از پلان باز بهره برد و با اتصال فضای باغچه به اتاق با قرار دادن اتاق کالیفرنیایی و چیدمان مبلمانی مدرن و کاربردی، وسایل دکوراتیو، اقلام زینتی و گیاهان تزئینی جلوه خارق العاده ای به ویلای کوچک خود ببخشید. بسیاری از ما برای تعطیلات به ویلای خود میرویم و دوست داریم هوای تازه تنفس کنیم یا در باغچه و حیاط وقت بگذرانیم به همین خاطر چنین فضایی دو منظوره برای ما مناسب خواهد بود.

طراحی ویلای کوچک دوبلکس

طراحی ویلای کوچک دوبلکس

ویلای کوچک دوبلکس

برای اینکه بتوانیم از تمام فضا برای ساخت ویلایی زیبا و کاربردی استفاده کنیم بهترین کار این است که در فضای قابل طراحی به ساخت ویلایی کوچک به صورت طراحی ویلا دوبلکس بپردازیم. طراحی ویلای کوچک دوبلکس یکی از ایده های خارق العاده برای داشتن فضای بیشتر است. در واقع بسیاری از طراحان با قرار دادن اتاق خواب در طبقات بالاتر یا قرار دادن اتاق بازی یا اتاق تلویزیون در طبقه منفی یک و همچنین تعبیه فضایی بر روی سقف به عنوان روف گاردن می تواند نه تنها زیبایی ویلای کوچک را چند برابر نماید بلکه فضای بیشتری را در اختیارتان قرار دهد.

طراحی داخلی ویلا دوبلکس کوچک

طراحی داخلی ویلا دوبلکس کوچک

طراحی داخلی ویلا دوبلکس کوچک

با توجه به اینکه طراحی ویلا دوبلکس به فضای قابل دسترس ویلا می افزاید در نتیجه برای طراحی داخلی نیز امکانات بیشتری را در اختیار معمار قرار می دهد. با اینکه سبک های مختلفی برای طراحی وجود دارد می توان با پله هایی به سبک اسپیرال یا ساده به کمک چوپ و فلز و یا در صورت به کارگیری سبک طراحی ویلا کلاسیک، پله هایی سنگ کاری شده را در طراحی قرار دهیم. آنچه در این طراحی دکوراسیون داخلی می بایست به آن توجه کنیم پالت رنگی خنثی است که پیشتر درباره آن گفته ایم.
برای مبلمان ویلا کوچک می توانیم از مبلمان چند منظوره و یا تاشو یا اثاثیه چند منظوره استفاده نماییم. ابتدا می بایست به هنگام طراحی جای لوازم مد نظر کارفرما را مشخص کنیم و پس از طراحی و ساخت مبلمان کاربردی را به آن اضافه نماییم.

طراحی باغچه ویلا کوچک

طراحی باغچه ویلا کوچک

طراحی باغچه ویلا کوچک

طراحی باغ ویلا ساده با طراحی ویلایی کوچک در کنار باغی مملو از درختان و گل و گیاه می باشد. به عبارتی در طراحی باغچه ویلا کوچک و یا باغ ویلا در ابتدا می بایست به این نکته دقت نماییم که در صورت کاشت درختانی بلند نمای ساختمان بی فایده می شود و پشت درختان پنهان می شود. به همین خاطر می بایست درختانی را انتخاب کنیم که از نوع بنسای یا پاکوتاه هستند. از طرفی برای اینکه سادگی ویلا در کنار باغچه حفظ شود فضای منظم و مناسبی را برای گل کاری و حتی مسیر رفت و آمد در نظر بگیریم. مسیر رفت و آمد یا مسیر پیاده را در باغ ویلا می توان با سنگریزه پوشاند که از دو طرف به ورودی ویلا و درب ورودی باغ منتهی می شود و در طی این مسیر گل کاری صورت گیرد. البته بسته به سبک طراحی باغ ویلا و متراژی که برای باغ و باغچه در نظر گرفته می شود نتیجه نهایی متفاوت خواهد بود. معماری باغ شامل باغ ایرانی، باغ فرانسوی، باغ ژاپنی و باغ انگلیسی می شود که می توانید بیشتر در مورد آنها در مقاله طراحی محوطه ویلا بخوانید.

طراحی محوطه ویلا کوچک

طراحی محوطه ویلا کوچک

طراحی محوطه ویلا کوچک

طراحی حیاط ویلا کوچک می تواند با در نظر گرفتن فضایی برای باغچه آغاز شود ولی می تواند شامل در نظر گرفتن فضای پخت و پز، استخر و جکوزی نیز شود. در واقع هدف ما از رفتن به تعطیلات گذران وقت در فضای باز است و نه در چهاردیواری در نتیجه برای اینکه این هدف محقق شود نیاز است محوطه ای زیبا با حداکثر امکانات لازم طراحی نماییم. طراحی محوطه ویلا کوچک همچنین وابستگی زیادی به نورپردازی دارد. به کارگیری چراغ هایی زیبا هماهنگ با طراحی نما ویلا می تواند محوطه ویلا را زیباتر نماید

خانه باغ سنتی کوچک

خانه باغ سنتی کوچک

خانه باغ سنتی کوچک

وقتی از باغ سنتی حرف میزنیم منظورمان ویلایی چوبی و سنتی است که معمولا با گلهای شمدانی و رنگ آبی با سقف های شیروانی به فراوانی در شمال کشور به خصوص گیلان یافت می شوند. در صورتی که دلتان خانه ای کوچک در فضای دل انگیز می خواهد که احساس نوستالژی به شما دهد پیشنهاد ما خانه باغ سنتی کوچک است. معمولا این خانه ها به صورت چوبی تهیه می شوند و به صورت خانه باغی یک طبقه و دو طبقه تهیه می شوند. تزیینات این خانه ها سنتی بوده و تنها به شمال کشور ختم نمی شود. در واقع بسته به هر منطقه ای که این خانه ها طراحی می شوند، بافت سنتی آن منطقه ابتدا در نظر گرفته می شود و طراحی را با توجه به این بافت مد نظر قرار داد. توصیه می شود در خانه باغ سنتی کوچک از بیشتر از دو رنگ برای طراحی استفاده نشود و می بایست محوطه بیرونی و داخلی تناسب طراحی وجود داشته باشد. بافت شهرسازی منطقه، جهت نور خورشید، وزش باد و غیره همگی در طراحی ویلا سنتی اهمیت دارد. محیط اطراف زمین نیز در جهت فضاسازی و شکل نما موثر است.

ساخت ویلا کوچک در شمال

ساخت ویلا کوچک در شمال

ساخت ویلا کوچک در شمال

زمین های شمال به دلیل زیست بوم، نزدیکی به دریا و جنگل قیمت نسبتا زیادی دارند ولی به این معنی نیست که نمی توانید ویلایی زیبا در زمینی کوچک داشته باشید. همچنین اگر اگر ساخت ویلای کوچک و ارزان مد نظرتان است، ویلا کوچک با باغچه ای در کنار آن برای شما و خانواده تان مناسب است. طراحی ویلا همانطور که گفتیم دارای جذابیت و دل فریبی خاصی است که با بهره گیری از خلاقیت معمار به واقعیت تبدیل می گردد. ساخت ویلا کوچک در شمال به رطوبت و عوامل جوی بستگی دارد و اینکه نمای ویلا به کدام سمت باشد، به طرف جنگل، دریا و یا هر دو. از طرفی می توان طراحی ویلای دوبلکس با طراحی متمایز و اجرای خاص را نیز شامل شود. در بسیار موارد با اضافه کردن شومینه کوچک گازی و چوبی می توان حس گرمی بیشتری به فضای مدرن ویلا بخشید. همچنین در باغ ویلا شمال استفاده از باربیکیو و آلاچیق بسیار رایج است چرا که اکثرا افراد برای خروج از چهاردیواری منزل خود اقدام به رفتن به ویلا و گذران وقت خود در محیطی متفاوت می نمایند. این رو اگر باز هم در خانه ای بدون فضای سبز قرار بگیریم لذت چندانی را تجربه نخواهیم کرد. به همین خاطر در نظر گرفتن فضایی برای باغچه، استخر یا جکوزی، باربیکیو و آلاچیق با ابعاد کوچکتر ضروری است.

پرسشهای متداول طراحی ویلا کوچک

  1. آیا خانه ای کوچک می تواند ویلا در نظر گرفته شود؟ در حالت کلی ویلا به خانه ای بزرگ گفته می شود که در منطقه ای خوش آب و هوا ساخته می شود ولی خانه ای کوچک را نیز می توان به صورتی طراحی کرد که بتواند بخشی از امکانات ویلا بزرگ را داشته باشد و طراحی این ویلا کوچک به شکل های مختلف انجام می شود که ویلا بزرگتر به نظر برسد.
  2. طراحی ویلا کوچک به چه صورت انجام می شود؟ روش های مختلفی برای طراحی ویلا کوچک وجود دارد که شامل طراحی ویلا مدرن، طراحی ویلا به سبک جپندی، طراحی ویلا به سبک اسکاندیناوی، طراحی ویلا مینیمال و غیره اشاره نماییم.
  3. پرطرفدارترین نوع طراحی ویلا کوچک چیست؟ در صورت تمایل به داشتن پاسیو، بالکن و تراس آفتاب گیر و روف گاردن می بایست اشاره نماییم که بدون شک بهترین طراحی برای شما طراحی ویلا اسپانیایی است. در واقع در این سبک بین طراحی داخلی و طراحی نما هیچ مرزی وجود ندارد و این مساله زیبایی ویلای اسپانیایی را چندین برابر می نماید.
  4. در طراحی محوطه ویلا کوچک به چه مواردی توجه می شود؟ طراحی حیاط ویلا کوچک شامل طراحی باغچه می شود و همچنین می تواند فضای پخت و پز، استخر و جکوزی را نیز در برگیرد. مسیر رفت و آمد یا مسیر پیاده را در باغ ویلا می توان با سنگریزه پوشاند که از دو طرف به ورودی ویلا و درب ورودی باغ منتهی می شود و در طی این مسیر گل کاری صورت گیرد.
  5. هدف اصلی در طراحی ویلا کوچک چیست؟ هدف اصلی در این طراحی بزرگتر نشان دادن فضای ویلا است. در واقع با توجه به این نکته که ویلا کوچک است نیاز است از پنجره های بزرگ، دیوارهای بلند و رنگ های خنثی برای بزرگنمایی ویلا بهره برده می شود.

نمونه های طراحی ویلا گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی ویلا آزالیا دهکده توریستی سامان شهرکرد

طراحی ویلا آزالیا دهکده توریستی سامان شهرکرد به همراه 11 رندر داخلی

طراحی داخلی به سبک مدرن صورت گرفته و از رنگ های کرم و نود روشن در انتخاب مبلمان و رنگ دیوار و کف و غیره استفاده شده است.طراحی دکوراسیون...

ادامه مطلب

طراحی ویلای باران منطقه تهراندشت

طراحی ویلای باران منطقه تهراندشت

طراحی محوطه ویلا یکی از مهم ترین بخش های طراحی ویلاست؛ چرا که اولین تماس فضایی بیننده با یک ویلا از طریق محوطه بیرونی آن صورت می گیرد و...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *