طراحی

طراحی باغچه ویلا

طراحی باغچه ویلا

فضای سبز زیبایی را تصور کنید که در آن درخت و گل های مورد علاقه تان را کاشته اید و در گوشه ای سبزیجات دوست داشتنی که خودتان پرورش داده اید خودنمایی می کنند. باغچه دل انگیزی که نه تنها به ویلای شما روح می بخشد بلکه می تواند سبزیجات ارگانیکی که خودتان پرورش می دهید را در اختیارتان قرار دهد جایی است که بسیاری از ما برای گذران وقت به آن احتیاج داریم. طراحی باغ و باغچه در سبک های مختلفی انجام می شود که بسته به سلیقه کارفرما متفاوت است ولی پیش از آن که مراحل و فاکتورهای مهم طراحی باغچه ویلا را برایتان بازگو کنیم بهتر است ابتدا شما را با سبک های مختلف این طراحی آشنا نماییم.

 

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

طراحی باغچه ویلا کوچک

طراحی باغچه ویلا کوچک

طراحی باغچه ویلا کوچک

برای طراحی باغچه ویلا نیاز است متراژ باغچه برای طراحی در ابتدا در نظر گرفته شود و پس از اینکه مساحتی که قابلیت طراحی محوطه ویلا دارد را در نظر گرفتیم طراحی آغاز می شود. در طراحی باغچه ویلا کوچک از آنجایی که متراژ محوطه می تواند کم یا زیاد باشد می بایست این نکته را در نظر بگیریم که برای دید کافی از نمای ویلا کوچک و نمای ساختمان یک طبقه تنها درختان و گل و گیاه کوتاه مناسب است. در واقع در صورتی که درختان بلند را برای طراحی باغچه یک ویلا کوچک فلت انتخاب کنید نمای ویلا با درختان پنهان می شود. حال با در نظر گرفتن این موارد پس از هموار سازی سطح باغچه و سپس بررسی خاک و اینکه آیا نیاز به اضافه شدن خاک و تغییر بافت آن وجود دارد یا نه می توانید به تقسیم بندی محوطه اقدام کنید. در واقع در طراحی باغچه می توانید بخشی را به درختان، گلهای زینتی و درختچه های زینتی اختصاص دهید. قسمتی برای سبزیجات و گیاهان ارگانیک و همچنین مسیری پیاده روی از درب ویلا تا داخل ساختمان که با سنگ هایی زیبا مزین می شوند.

طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل

طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل

طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل

بسته به آب و هوای شهر شما می توان از گیاهان بومی برای طراحی باغچه بهره برد. حیاط کوچک فضای کمی برای طراحی دارد. از این رو درختان بلند و بزرگ مناسب فضای باغچه نیستند. برای طراحی، مسیر ورودی منزل تا خانه خود را در نظر بگیرید سپس در اطراف آن به کاشت گل و گیاه، قرار دادن حوض کوچک، آبنما و البته فلورباکسهای زیبا در رنگ های مختلف اقدام کنید. می توانید کنارهای دیوار نیز گلهای زینتی همچون رز رونده و یا گل کاغذی و غیره بکارید و یا از درخت های کوتاه یا بنسای استفاده کنید. ولی آنچه در طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل می بایست حتما در نظر گرفته شود شلوغ نشدن فضاست. از آنجایی که حیاط کوچک متراژ کمی دارد می بایست به نحوی فضا سازی صورت بگیرد که فضا کوچک تر از اندازه ممکن به نظر نرسد و مانع از دیدن نمای خانه نشود.

طراحی باغچه ویلا مدرن

طراحی باغچه ویلا مدرن

طراحی باغچه ویلا مدرن

طراحی ویلا به صورت مدرن از اصولی پیروی می نماید و شامل خلق بنایی کاربردی بدون ساختار پیچیده و غیر ضروری است. در سبک طراحی مدرن از خطوط، سطوح و زوایا در اشکال هندسی مشخص مثل مربع و مستطیل بهره برده می شود و از این رو خطوط و زوایای صاف در طراحی باغ ویلا مدرن نیز پرکاربرد است. از طرفی در این سبک سادگی و کاربردی بودن طراحی اهمیت زیادی دارد. می توانید فضا را با ترموود و سنگهای متخلخل طراحی و قسمتی را برای قرار گیری میز و صندلی یا مبلمان مدرن برای ایجاد فضای نشیمن در باغ در نظر بگیرد. همچنین در اطراف این فضا می توانید از آتشدان یا شومینه ای گازی ساده نیز استفاده کنید. درختانی بدون شاخ و برگ زیاد مثل سرو، شمشماد، کاج مطبق و گلها و فلورباکسهای مدرن، پرگولاهای فلزی و باربیکیو در طراحی باغچه ویلا مدرن قابل استفاده است.

طراحی باغچه ویلا در شمال

طراحی باغچه ویلا در شمال

طراحی باغچه ویلا در شمال

وقتی به شمال کشور می رویم مایلیم از فضای سبز اطراف، منظره جنگل و دریا استفاده کنیم و از این رو برای طراحی باغچه ویلا در شمال علاوه بر سبک کلی طراحی ویلا از جمله ویلا کلاسیک، ویلا مدرن، ویلا جنگلی، ویلا روستیک و غیره، باغچه ای متناسب با سبک طراحی ویلا ساخته می شود. معمولا در این باغچه از باربیکیو، آلاچیق، ناهارخوری، مبلمان حصیری، تاب و باربیکیو بهره برده می شود. از طرفی معمولا وقتی وارد باغهای شمال می شوید درختان میوه و مرکبات زیادی در کنار سایر درختان و گلهای تزیینی وجود دارد. به همین دلیل بخشی از باغ را برای کاشت مرکبات در نظر می گیرند و البته مسیر پیاده روی از ورودی به داخل ویلا معمولا سنگ ریزه تزیین می شود.

طراحی باغچه ویلا در شیراز

طراحی باغچه ویلا در شیراز

طراحی باغچه ویلا در شیراز

شیراز از گذشته تا به امروز مملو از باغهای ایرانی زیباست. این باغ های ایرانی دارای طرح هندسی مشخص و محورهای معین می باشد که در محل تلاقی این محورها به طور معمول از حوض و فواره استفاده می شود. همچنین نهر آب از میان باغ و در اطراف آن می گذرد و هوای محیط را تازه و مطبوع نگه می دارد. همچنین در باغ های ایرانی از تخت های سنتی با قالیچه ایرانی در کنار این نهرها استفاده می شود و محل نشیمن دلچسب و زیبایی برای روزهای گرم تابستان می باشد. برای اینکه باغچه ای زیبا در شیراز داشته باشید آسان ترین راه الهام گرفتن از این باغ های ایرانی زیباست و همچنین اضافه کردن گیاهان و گلهای بومی منطقه می باشد. اگر در فصل بهار به شیراز سفر کرده باشید در بازدید از باغ ارم، سعیده و یا حافظیه به احتمال قوی بوی خوش بهار نارنج و ترنج به مشام شما رسیده است. اگر مایلید که حس نوستالرژی این باغها در خانه و یا ویلای شما تداعی شود می توانید درختچه های نارنج و ترنج را در باغچه بکارید. استفاده از حوض و آبنما کوچک با سفالهای رنگی نیز به فضای سنتی این باغ ها زیبایی دو چندان می بخشد.

طراحی باغ ویلا سنتی

طراحی باغ ویلا سنتی

طراحی باغ ویلا سنتی

از دوران قدیم تا به امروز طراحی ویلا و ساختن باغ رایج بوده است و باغسازی ایرانی بخش مهمی از معماری ایرانی به حساب می آید که زیبایی امارت ها و کاخ های ایرانی را چندین برابر می نماید. در واقع در طراحی این باغ ویلاهای سنتی طراحی به صورت قرینه با محورهای مشخص که در محل تلاقی به حوض یا فواره می رسند و سپس در وسط باغ نهر آبی قرار گرفته است که نهایتا به حوض بزرگتری روبروی ویلا می رسد. با ایوانی وسیع رو به این حوض که نه تنها زیبایی فضا را به آسانی خواهید دید بلکه از خنکای جاری شدن آب در نهر و حوض آب نیز لذت خواهید برد. باغ ویلا سنتی به طور معمول همانطور که پیشتر گفتیم با تخت های سنتی با قالیچه های ایرانی پر می شود تا فضای نشستن برای خانواده در سایبان درختان فراهم شود. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید به مقاله طراحی باغ ویلا مراجعه فرمایید.

طراحی باغ ویلا 500 متری

طراحی باغ ویلا 500 متری

طراحی باغ ویلا 500 متری

اصول طراحی باغ ویلا شامل، اندازه گیری مساحت باغ یا باغچه، سنجش وضعیت خاک باغ، انتخاب گل و گیاه، سیستم آبیاری، بذر و نهال و کاشت آن، نورپردازی، حصار، برنامه برای نگهداری و باغبانی می گردد و برای طراحی باغ ویلا 500 متری نیز می بایست این نکات رعایت شود. از ابتدای طراحی ویلا با توجه به متراژ مربوط به باغ می توان گزینه هایی همچون استخر، آلاچیق، فضای بازی برای کودکان با به طراحی باغ ویلا ساده اضافه کرد. در کناره های دیوار باغ ویلا 500 متری می توان درختان بلند کاشت و فضایی را برای قرار گرفتن استخر و نشیمن گاه در کنار باربیکیو و شومینه ای گازی در نظر گرفت.

نورپرداری در طراحی باغچه ویلا

نورپرداری در طراحی باغچه ویلا

نورپرداری در طراحی باغچه ویلا

یکی از جزییات بسیار مهم در زیبا باغچه ویلا استفاده از نورپردازی صحیح می باشد. تصور کنید که باغچه ای زیبا با گلهای رنگارنگ طراحی کرده اید ولی در شب نتوانید به خوبی این زیبایی را ببنید و فضایی دلچسب و زیبا را در شب تجربه کنید. از این رو نورپردازی اهمیت زیادی در زیبایی ویلا و علی الخصوص زیبایی باغ و باغچه دارد. استفاده از نورپردازی های دکوراتیو در مسیر پیاده رو و کنار درختان، در کنار حوض، استخر و فضای نشیمن باغ جلوه ای آرامش بخش و دلپذیز ایجاد می نماید.

طراحی باغ ویلا اصفهان

طراحی باغ ویلا اصفهان

طراحی باغ ویلا اصفهان

همانند همه انواع باغ و باغچه ایرانی برای داشتن دید و منظری دلربا از ایوان یا تراس وسیع که محل نشیمن می باشد برای لذت بردن از باغ بهره برده می شود. در طراحی باغ ویلا در اصفهان به قرار دادن نهر آب، حوض یا حتی پلهای کوچک بر روی این نهرهای آب برای ارتباط فضای بین دو طرف نهر، گلهای رنگی و درختان بومی اصفهان مثل چنار توجه می شود. می توان از حصار و یا آلاچیق چوبی نیز برای کاشت درختان انگور که نه تنها زیبایی باغ را چند برابر می نماید بلکه برای باغهای سنتی در مناطق خشک گیاه مناسبی می باشد بهره برد.

طراحی باغچه حیاط ایرانی

طراحی باغچه حیاط ایرانی

طراحی باغچه حیاط ایرانی

آنچه در اینجا بررسی کرده ایم باغچه هایی سنتی و ایرانی هستند. در واقع باغچه حیاط ایرانی دارای المانهایی مشخص از جمله شکل هندسی معین، محورهایی منتهی به نهرهای آب، فواره ها یا حوض و البته حوض در وسط باغ، درختان در اطراف و گل و گیاه زینتی می باشد. با این حال نیاز است اشاره نماییم با اضافه شدن معماری کلاسیک و مدرن به سبک طراحی ویلا، این باغچه های ایرانی نیز به صورت ترکیبی از این باغ ها قابل اجرا هستند. برای مثال به کارگیری نهر آب در فضای باغ مدرن و یا طراحی حوض به سبک رومی یا یونانی در واقع عنصری از طراحی ویلا کلاسیک و مجسمه برای مثل مجسمه شیر به این طراحی که هم با سبک کلاسیک ویلای شما هماهنگ باشد هم بتواند حس یک باغ ایرانی را به شما ببخشد، اضافه کرد. از طرفی بسته به محیطی که باغ ایرانی در آن ساخته می شود درختان بومی متفاوت خواهند بود. بهترین درخت میوه برای حیاط ایرانی در شمال شامل مرکبات، در طراحی باغ ویلا در تبریز درختان سیاه ریشه مثل آلو و درخت زردآلو، آلبالو و غیره، در بخش مرکزی و خشک باغ انگور و پسته پرطرفدار است.

طراحی ویلا باغ با استخر

طراحی ویلا باغ با استخر

طراحی ویلا باغ با استخر

با توجه به نوع استخری که مد نظر شماست می توان اطراف استخر را با توجه به سبک طراحی ویلای شما طراحی و اجرا کرد. به عبارتی معمولا با به کارگیری استخر، باغ مدرن پرکاربرد خواهد بود. می توان ورودی ویلا تا استخر را با بتن یا ترموود پوشاند و با قرار دادن پرگولای فلزی و چوبی و اضافه کردن ناهارخوری پس از استخر از نشستن در سایه این آلاچیق لذت برد. استخرها می توانند روی سطح زمین و یا پس از کندن زمین به صورت همسان با سطح باغ ساخته شوند. در صورت سرپوشیده بودن استخر استفاده از پمپ برای پمپ آب تمیز و لجن زدا برای تمیز بودن استخر ضروری است. برای استخرهایی که سرپوشیده نیستن نیز می بایست از پوششی برای جلوگیری از ریزش برگ و حشرات در آب استفاده نماییم.

ساخت باغ ویلا ارزان

ساخت باغ ویلا ارزان

ساخت باغ ویلا ارزان

برای طراحی باغ ویلا با کمترین هزینه می بایست ابتدا بودجه ای که برای طراحی باغ در نظر دارید را با معماری حرفه ای در میان بگذارید. با توجه به سبکی که مایل به طراحی باغ هستید، طراحی باغچه ویلا انجام می شود. در واقع پیش از انجام هر کاری یک طرف دو بعدی یا سه بعدی از فضای باغچه و باغ شما تهیه می شود و با توجه به بودجه طراحی صورت گرفته و با تایید کارفرما، برای اجرای طرح برای خرید متریال مورد نیاز ساخت باغ، سفارش درختان، بذر و گل و گیاه اقدام می شود. اگر مایل به طراحی باغچه ای زیبا هستید میتوانید از معماران حرفه ای ما در همستان کمک بگیرید. همکاران ما همواره سعی در طراحی و ساخت ویلا با حداقل هزینه و بیشترین کیفیت می باشند تا شما عزیزان بتوانید از ویلای خود نهایت لذت را ببرید.

نمونه طراحی باغچه ویلا

برای مشاهده نمونه طراحی باغچه ویلا توسط معماران همستان می توانید به طراحی ویلا صفادشت، طراحی ویلا کردان شماره 1، طراحی ویلا کردان شماره 2 و طراحی ویلا کردان شماره 3 مراجعه فرمایید. همچنین در زیر برایتان نمونه هایی از طراحی باغچه ویلا در سبک های مختلف را مشاهده فرمایید.

پرسشهای متداول پیرامون طراحی باغچه ویلا

  1. چطور طراحی باغچه ویلا زیبا داشته باشیم؟ برای اینکار با توجه به سبک ویلا می توانید از گلهای گلدانی یا درخچه های تزیینی، چمن، سنگریزه ها، گلدان هایی با مرمر به سبک کلاسیک، گیاهان ارگانیک، درختان کاربردی یا درختانی مثل کاج، سرو، بید مجنون و البته شمشاد بهره ببرید. قرار دادن حوض و استخر نیز می تواند باغچه ای زیبا برایتان فراهم کند.
  2. طراحی باغچه ویلا به چه معنی است؟ طراحی باغچه ویلا هنری است در طراحی و ساخت پلان که چیدمان گیاهان، عناصر یک باغچه و یا محوطه یک ساختمان ویلایی را مشخص می نماید. حتی برای این طراحی در برخی از مواقع از باغبانان حرفه ای نظر خواهی می شود و معماران حرفه از با توجه به محیط بومی ویلا شما اقدام به طراحی این باغچه یا باغ ویلا می نمایند.
  3. روش کاشت گیاهان خوراکی در طراحی باغچه ویلا چیست؟ اگر شما به کاشت گیاهان و سبزیجات ارگانیک علاقه دارید به خاطر داشته باشید که به معمار خود اطلاع دهید تا برای این گیاهان فضایی را در پلان باغچه در نظر بگیرد. کاشت گیاهان از این قبیل به صورت ردیفی از سمت شمال به جنوب است. بهتر است گیاهانی که به نسبت ارتفاع بیشتری پس از رشد دارند را در شمال بکارید و گیاهان کوتاه تر را در قسمت جنوبی محوطه کاشت قرار دهید.
  4. بهتری طراحی باغچه ویلا چطور صورت می گیرد؟ با سپردن طراحی باغچه ویلای خود به معماران حرفه ای به راحتی می توانید با استفاده از بودجه مشخص و اقلیم منطقه ای که ویلای شما در آن قرار دارد به رشد و پرورش گیاهان مورد علاقه خود اقدام کنید. در فرایند طراحی باغچه به ترکیب خاک مورد نیاز برای رشد گیاهان، مسیر پیاده رو برای ورود و خروج ویلا، حوض یا سیستم آبیاری مناسب نیز توجه می شود.
  5. اصل و اساس طراحی باغچه ویلا چیست؟ برای اینکه محوطه ویلا طراحی درخور، زیبا و دلفریب داشته باشد نیاز است وحدت بین عناصر، تعادل بین عناصر و طراحی، سادگی، تنوع در متریال، خطوط، توالی و تداوم، فرم و رنگ مورد توجه قرار گیرند.

 

نمونه طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی مریم

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی مریم

چالش اصلی پروژه این بود که زمان ارجاع کار به دفتر همستان، سازه و تاسیسات آن طراحی و اجرا شده بود. بنابراین طراح ناچار بود که مطابق با س...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی ارغوان

طراحی نما و دکوراسیون داخلی مجتمع مسکونی ارغوان

چالش اصلی پروژه، کشیدگی زیاد زمین در محور شمالی جنوبی بود که عملا منجر به نورگیری تنها از دوضلع ده متری شمالی و جنوبی می شد. بنابراین د...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *