طراحی

اصول طراحی نما

اصول طراحی نما

احتمالا با این جمله روبرو شده اید که کسی برای ویلای خود هزینه زیاده انجام داده است ولی ویلا چنگی به دل نمیزند و زیبا نیست! اگر این جمله را شندید یعنی مسیر طراحی نما از ابتدا برای آن بنا اشتباه بود.اولین بخش و مهمترین بخش یک ساختمان، نمای آن است و طراحی نما باید از اصولی پیروی کند که بتواند از لحاظ زیبایی بی نظیر به نظر برسد. یک ویلا و ساختمان که نمای زیبایی دارد مطمئنن توسط افراد بیشتری انتخاب و مورد پسند قرار می گیرد و به همین خاطر توجه کنید هر چقدر هم که هزینه صورت بگیرد ولی طراحی اصولی نباشد و به صورت روتین و تکراری انجام شود، نتیجه نهایی آن دلربایی و جذابیتی که شما انتظار دارید را نخواهد داشت. همانطور که در مقاله طراحی نما به صورت جزئی درباره اصول طراحی نما با شما صحبت کردیم اینجا قصد داریم توضیحات مفصل تری را ارائه کنیم، پس اگر علاقه مند به زیبایی بیشتر نمای خود هستید با ما همراه باشید و اگر مایلید درباره قیمت طراحی نما بدانید می توانید به لیست قیمت طراحی نما مراجعه نمایید.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

اصول طراحی نمای ساختمان

اصول طراحی نمای ساختمان

اصول طراحی نمای ساختمان

اگر از خودمان بپرسیم طراحی نمای ساختمان چیست به چه موضوعی فکر خواهیم کرد؟ طراحی نما عنصر مهمی از سیمای یک شهر به حساب می آید و رعایت اصول طراحی نما در چارچوبی که بتواند به زیبایی شهر بیافزاید در ساخت و ساز ضروری است. از این رو با توجه به اصول فنی طراحی می توانیم ساختمان و یا ویلایی زیبا داشته باشیم که نه تنه برای خودمان لذت بخش بلکه برای همشهریان نیز دلچسب می باشد. اصول طراحی شامل مواد زیر می شود:

انتخاب درست متریال و مصالح

انتخاب درست متریال و مصالح

انتخاب درست متریال و مصالح

برای یک طراحی اصولی نیاز به استفاده از مصالح و متریال درست با توجه به شرایط اقلیمی و سبک طراحی است که مایل به پیاده کردن آن هستیم. طراحی نما با دقت در انتخاب مصالح راهی برای نمایش درست کاربری و هویت ساختمان به حساب می آید. معمولا استفاده از متریال مناسب، با کیفیت و بومی در اولیت طراحان می باشد و معماران همستان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بهره گیری از اصول درست و طراحی مناسب سلیقه کارفرما را از طراحان ما جویا شوید. در طراحی نما هارمونی اهمیت زیادی دارد که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت و این هماهنگی تنها با به کارگیری رنگهای مناسب اتفاق نمی افتد، بلکه جنس متریال نیز در برقراری این هماهنگی و ایجاد یک نمای ایده آل و دلربا کاربرد دارد. انواع متریال برای طراحی نمای ویلا شامل نما سنگ، نما سیمانی، نما آجری، نمای شیشه ای، نمای سرامیکی و طراحی نما کامپوزیت می باشد. برای کسب اطلاع بیشتر می توانید به مقالات مربوط به آنها مراجعه فرمایید.

رعایت هارمونی اجزای نما

رعایت هارمونی اجزای نما

رعایت هارمونی اجزای نما

از اصول اولیه طراحی نما رعایت هارمونی و هماهنگی بین اجزای نماست. عدم هماهنگی در اجزای طراحی نما می تواند از زیبایی ساختمان بکاهد و در واقع برقراری هارمونی و هماهنگی بین اجزای طراحی نما می تواند زیبا بصری را افزایش دهد. این هماهنگی نه تنها بین مصالح به کارگرفته شده برای نما برقرار است بلکه بین رنگ اجزای نما، رعایت پیوستگی بین عناصر، سازه های افقی و عمودی، تناسب بین بازشوها در بخش درب و پنجره، تراس، بالکن، روف و سایبان منجر به یک طراحی منسجم می شود که به چشم دلپذیر است. البته با همه آنچه گفته شد معنی طراحی نما به این معنی نیست که ساختاری یکنواخت و یک رنگ داشته باشید. ترکیب رنگ های مناسب با هم، متریال هماهنگ با هم و همچنین به کارگیری ریتمی مشخص در طراحی می تواند هارمونی بین اجزا را حفظ کند. با این حال یک عنصر مجزا می تواند جذابیت بنا را چند برابر نماید. در واقع یک جزء منحصر به فرد به خیره کنندگی بنا اضافه می کند. به طور مثال به کارگیری سنگی خاص به هنگام طراحی نما یا استفاده از چوب در کنار آجر، شیشه های بزرگ با بازشوهای منحصر به فرد، یا طراحی مجسمه هایی به سبک کلاسیک که به بخش هایی از نما اضافه شود.

نورپردازی مناسب

نورپردازی مناسب

نورپردازی مناسب

اگر نتوانید ویلا و ساختمان خود را به درستی در شب ببنید مثل این می ماند که فقط ساعاتی که نور در آسمان هست بنای شما ارزش دیدن دارد. از این رو برای اینکه به جذابیت نما در شب نیز دست یابیم نیازمند نورپردازی نما درست و مناسب با سبک طراحی نما خود هستیم. نورپردازی صحیح توسط طراحان نما به اهمیت بنا می افزاید و از حساسیت زیادی برخوردار است. در واقع این نورپردازی می بایست به گونه ای صورت گیرد که نه تنها کاربرد اصلی آن یعنی دیدن بنا باشد بلکه به نما زیبایی خاصی به هنگام شب ببخشد. البته نورپردازی نمی تواند بیش از حد صورت گیرد، با این کار جلوه بنا از بین رفته و تنها خود نورپردازی اهمیت می یابد.

سادگی و خوانایی نما

سادگی و خوانایی نما

سادگی و خوانایی نما

این جمله را شنیدید که زیبایی در سادگی است؟ سادگی در طراحی نما نیز می تواند زیبایی را دو چندان نماید. به این معنی نیست که نما منحصر به فرد نباشد، نه! بلکه به این معنی است که در عین حفظ سادگی اقدام به طراحی نما نماییم. جزییات و المان هایی که بی ربط به سبک طراحی مد نظر کارفرماست اضافه نکنیم. به همین خاطر درخواست کمک از طراحان حرفه ای می تواند شما را از دردسر هزینه اضافی و نتیجه نامطلوب برهاند. استفاده از پیچیدگی های نامناسب، رنگ ها متعدد، عناصر مختلف، پراکندگی متریال می تواند منجر به سردرگمی بیننده شود و خلوص و زیبایی را از نما بگیرد. همواره تعادل و تناسب و ایجاد نمایی با کیفیت بصری ایده آل می بایست در اصول طراحی نما رعایت گردد.

انواع سبک طراحی نما

انواع سبک طراحی نما

انواع سبک طراحی نما

یکی از نکته های مهمی که در ابتدای کار طراحی نما به آن توجه می شود سلیقه کارفرماست و اینکه تمایل دارد چه سبک از طراحی از جمله طراحی نما کلاسیک، طراحی نما مدرن، طراحی نما رومی، طراحی نما نئوکلاسیک، طراحی نما مینیمال و غیره را برای ساختمان خود می خواهند. از این رو در ادامه توضیحات بیشتری را درباره این سبک ها ارائه می نماییم. لازم به یادآوری است که سبک طراحی نما شامل نمای رومی و نمای مدرن می شود و از این رو در ادامه تقسیم بندی ما به همین صورت خواهد بود.

اصول طراحی نمای رومی

اصول طراحی نمای رومی

اصول طراحی نمای رومی

نماسازی رومی یا در واقع طراحی به سبک کلاسیک یکی از سبک های مورد علاقه بسیاری در کشور ماست. علی الخصوص این نماسازی در منطقه 1 و 2 و سایر مناطق در تهران به اشکال مختلف طراحی و اجرا شده است. این سبک از معماری همانطور که از نام آن مشخص است، اصول طراحی نما رومی، مربوط به کشور ما نیست و به همین خاطر انتقادهایی تند از طرف معماران به این سبک شده است. ولی اگر بخواهیم بی طرفانه بررسی نماییم نمی توانیم از شکوه و عظمت طراحی به این سبک نگوییم. طراحی نما کلاسیک اصول و ضوابطی دارد که در برگیرنده ویژگی های مثبتی است که می تواند به بنا شما زیبایی منحصر به فرد ببخشد.

اصول طراحی نمای کلاسیک

اصول طراحی نمای کلاسیک

اصول طراحی نمای کلاسیک

درست است که اشاره نموده ایم این نوع از طراحی به سبک کلاسیک مناسب فرهنگ کشور ما نیست، ولی به معنی وجود ایراد در این سبک طراحی است. نمای کلاسیک یا نمای رومی بسیار زیبا و دارای طرحی متقارن است که منجر به آرامش و عدم پیچیدگی در خوانایی طرح می شود. بسته به نیاز کارفرما طبقه بندی مختلفی در نظر گرفته می شود که نه تنها ببینده از نزدیک جذب بنا می شود بلکه از دور نیز این بنا لذت خواهد برد. یکی از مهمترین اصول در این سبک از طراحی توجه به جزییات زیاد، استفاده از متریال گران قیمت و زیباست که حس تجمل گرایی و لاکچری بودن را به بیننده القا می نماید.

اصول طراحی نما نئوکلاسیک

اصول طراحی نما نئوکلاسیک

اصول طراحی نما نئوکلاسیک

شاید تصور کنید که اصول طراحی نما نئوکلاسیک بسیار متفاوت از طراحی کلاسیک است در صورتی که معمار در اصول طراحی نما نئوکلاسیک به بازسازی ساختمان باستانی به سبک کلاسیک اقدام می نماید. در این سبک از توجه بیش از حد به جزییات و تزیینات خودداری شده و طراح با استفاده از هندسه، اشکال و تقارن ساده این تزیینات را کاهش می دهد. در نما نئوکلاسیک با تمرکز بر نما رومی و نما یونانی اقدام به بازسازی و خلق آثاری با روحی تازه می شود. اگر مایلید به مقاله ویلا کلاسیک مراجعه فرمایید.

اصول طراحی نمای مدرن

اصول طراحی نمای مدرن

اصول طراحی نمای مدرن

سبک طراحی مدرن در کنار کلاسیک از محبوبیت ویژه ای در بین طرفداران طراحی مدرن برخوردار است. در واقع هر سازنده غیر کلاسیک جزو سازندگان و طراحان مدرن به حساب می آید. اصول طراحی نما مدرن شامل این نکته بسیار مهم می شود که حرف اول و آخر را طراح می زند. در واقع طراح با توجه به متراژ مد نظر کارفرما اقدام به طراحی می نماید که مدرن بودن بنا را به خوبی با استفاده از هارمونی بین رنگ، ساختار، اشکال و متریال به کارگرفته شده نشان دهد و همچنین بسته به شرایط زمانی و استانداردهای مورد نیاز طراحی بنا مدرن به خلق اثری زیبا و شکیل دست می زند. مقاله طراحی ویلا علی الخصوص طراحی ویلا مدرن برای ارائه اطلاعات بیشتر به کارفرمایان عزیز منتشر شده است.

مراحل طراحی نمای ساختمان

مراحل طراحی نمای ساختمان

مراحل طراحی نمای ساختمان

حال که اصول طراحی نما را می دانیم باید بدانیم چطور طراحی را انجام دهیم. به همین خاطر مراحل طراحی نمای ساختمان نیز در اینجا مورد توجه واقع شده است.

  • اولین قدم برای داشتن بنایی زیبا و دلنشین بهره بردن از مشاوره توسط معماران حرفه ای است. برای اینکه بتوانید به راحتی از این مشاوره بهره مند شوید معماران ما جلسه توجیهی به همراه شما کارفرمای عزیز صورت می دهند و درباره مسائل مهم از جمله سلیقه و خواست و البته هدف کارفرما درباره طراحی نما صحبت خواهند کرد.
  • گام بعدی در طراحی نما، اقدام به برقراری ارتباط بین سلیقه کارفرما، توجه به فرصتهای بنا و البته محدودیت های آن و در نهایت توجه به نظر، ضوابط و اصول مربوط به مقررات ملی و منطقه ای می باشد.
  • در مرحله سوم معماران همستان اقدام به ارائه طراح اولیه نما به صورت نقشه های دو بعدی و سه بعدی و حتی در قالب چند آلترناتیو می نمایند.
طرح اولیه نما

طرح اولیه نما

  • پس از ارسال طراحی اولیه برای کارفرما، در جلسه ای به بررسی طرح و اعمال تغییرات لازم و در نهایت کسب تایید شما اقدام می شود.
  • مرحله بعد از فرایند طراحی نما شامل تهیه نقشه و فایلهای مورد نیاز کمیته نماست.
  • دریافت وقت جلسه کمیته نما در اسرع وقت.
  • دفاع از طرح و کسب تاییدیه نما در جلسه کمیته نما، در صورتی که اشکالی وجود داشته باشد نیاز به رفع مشکل و سپس حضور دوباره در کمیته نما می باشد.
  • در مرحله آخر از طراحی نما نیاز به تهیه نقشه ها و البته جزییات اجرایی و سپس ارائه آن به شهرداری می باشد.

پرسشهای متداول اصول طراحی نما

  1. المانهای مربوط به اصول طراحی نما چیست؟ المان هایی که در طراحی نما به کار برده می شوند و برای ایجاد هارمون در طراحی نما نیاز به توجه به این اصول می باشد. المانهای طراحی نما شامل قرنیزها، سرستون ها، فرسب، طاقچه، کنسول ها، کیستون و سایر المان ها که به چشم گیر شدن طراحی کمک می نماید.
  2. عواملی که روی اصول طراحی نما تاثیر می گذارد چیست؟ در طراحی نما عواملی همچون امنیت، استحکام، طول عمر و نگهداری اهمیت زیادی دارد. در واقع اصول طراحی نما شامل توجه به این موارد نیز می شود. علاوه بر انتخاب متریال صحیح، هارمونی بین اجزا، نورپردازی درست و البته سادگی و خوانایی بنا در وهله اول آنچه اهمیت دارد مواردی است که پیشتر به آن اشاره شد.
  3. اصول طراحی نما شامل چه مواردی است؟ برای اینکه بتوانیم نمایی دلفریب داشته باشیم نیاز است به مواردی از جمله انتخاب درست متریال و مصالح، رعایت هارمونی اجزای نما، نورپردازی مناسب و سادگی و خوانایی طراحی است.
  4. اصول طراحی نما کلاسیک و طراحی نما مدرن چه تفاوتی با هم دارند؟ در طراحی نمای کلاسیک اصول اولیه طراحی شامل توجه به جزییات، تزیینات زیاد و تجملات است تا بنایی با شکوه و عظیم طراحی شود. در نما کلاسیک و یا نما رومی از اشکال هندسی متقارن بهره برده می شود تا طراحی در نهایت انسجام بصری داشته باشد و منجر به آرامش بیننده شود. از طرفی طراحی نما مدرن فارغ از این مقررات است. در واقع نمای مدرن محصول ذهن طراح است و با توجه به شرایط زمانی و استانداردهای این سبک انجام شده و از هر گونه تزیینات زائد در طراحی جلوگیری می شود.
  5. مراحل طراحی نمای ساختمان چیست؟ برای اینکه طراحی نما ساختمان به درستی صورت گیر نیاز است ابتدا جلسه ای برای مشاوره با کارفرما برگزار شود و سپس با توجه به سلیقه و خواست کارفرما، همچنین فرصت ها و محدودیت های بنا، ضوابط و مقررات ملی و منطقه، طرح اولیه به صورت نقشه سه بعدی و دو بعدی طراحی گردد. پس از این مرحله کسب تایید کارفرما و ارائه نقشه ها و فایل های مورد نیاز کمیته نما می باشد. پس از تهیه فایلها وقت جلسه کمیته نما انتخاب و برای دفاع از طرح و کسب تاییده از کمیته نما اقدام می شود. در نهایت نقشه و جزییات اجرایی به اطلاع شهرداری رسانده می شود.

نمونه طراحی نما گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی ویلا پروژه کردان 3

طراحی ویلا کردان شماره 3

ویلای کردان در زمینی به مساحت حدود 1000 متر مربع در کردان واقع شده است. ورودی اصلی زمین از سمت شمال است و ضلع غربی زمین، مجاور ملک همسا...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *