طراحی

طراحی پلان ویلا

طراحی پلان ویلا

طراحی ویلا با این هدف انجام می شود که فضایی آرامش بخش با ایجاد احساس راحتی برای ساکنین فراهم گردد و از این رو به طور معمول یا در وسط سایت ویلا قرار گرفته و از چهارطرف با منظره باغ و باغچه روبرو است یا اینکه از دو یا سه طرف آزاد و از نما ساختمان به سمت محوطه بهره می برد. به طور معمول ویلاها دارای متراژ زیاد هستند و بسته به اندازه، نوع کاربری، شرایط اقلیمی، سلایق کارفرما و البته اصول طراحی پلان ویلا می توانند در طرح های مختلفی به کارفرمایان ارائه شوند. برای مثال پلان خانه روستایی شمال با خانه ای ویلایی در حومه تهران متفاوت است. پیش از آنکه ادامه دهیم می بایست اشاره نماییم انواع پلان ساختمان ویلایی شامل پلان ویلا یک طبقه، پلان ویلا دو طبقه، پلان نیم طبقه، پلان دوبلکس، پلان تریپلکس و پلان باز می شود.

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

طراحی پلان ویلا یک طبقه

طراحی پلان ویلا یک طبقه

طراحی پلان ویلا یک طبقه

طراحی ویلا فلت یا پلان ویلا یک طبقه یکی از انواع پلانهای ویلایی محبوب بین کارفرمایان به حساب می آید. این طراحی پلان شاید به نظر نتواند تمامی نیازهای ساکنین را برآورده نماید ولی اینطور نیست. طراحی اصولی ویلا می تواند شامل تقسیم فضاهای عمومی و خصوصی به درستی شود و در نتیجه آرامش ساکنین را به ارمغان آورد. درست است که با طراحی پلان ساختمان دو طبقه بر خلاف پلان ساختمان یک طبقه فضای کمتری به طراحی ویلا اختصاص داده می شود ولی به این معنی نیست که نمی توانید امکاناتی که سطح معمول یک ویلا را مشخص می کند را نداشته باشید. در بسیاری از مواقع استفاده از طراحی پلان ویلا به صورت یک طبقه با ترکیب پلان باز فضا را بزرگتر از آنچه هست نشان می دهد و با ورود نور بیشتر و مشاهده راحت تر منظره مقابل ویلا، این مکان را به ویلایی خاص و دلپذیر تبدیل می کند.

طراحی پلان نیم طبقه

طراحی پلان نیم طبقه

طراحی پلان نیم طبقه

پلان نیم طبقه یا ویلا نیم پیلوت معمولا به دلیل ایجاد فضایی برای اتاق خواب، انباری، موتورخانه و یکی از دلایل متداول این نوع طراحی یعنی پارکینگ طراحی می گردد که در واقع پلان نیم طبقه به دلیل اختلاف سطحی که به صورت نیم طبقه بالاتر از طبقه همکف قرار می گیرد نام گذاری شده است و به طور کلی از داخل ویلا با پله هایی طبقه همکف و نیم پیلوت به هم متصل می گردند و ظاهر ویلا را از یکنواختی در می آورند.

طراحی پلان ویلا دو طبقه

طراحی پلان ویلا دو طبقه

طراحی پلان ویلا دو طبقه

گاهی اوقات کارفرمایان مایلند به جای طراحی پلان ویلا دوبلکس که دسترسی دو طبقه با هم با پله هایی وسط پلان و یا اطراف آن ایجاد می شود، ویلای خود را با دو طبقه مجزا بسازند. دسترسی این دو از هم از بیرون ساختمان به صورت دو واحد مستقل در سایتی مشترک می باشد. در این صورت طراح می بایست برای هر طبقه آشپزخانه، نشیمن، ناهارخوری، تراس، سرویس بهداشتی، حمام و اتاق ها را در نظر بگیرد و با بررسی متراژ و توجه به بودجه و نیاز کارفرما اقدام به طراحی پلان ویلا نماید.

طراحی پلان ویلا دوبلکس

طراحی پلان ویلا دوبلکس

طراحی پلان ویلا دوبلکس

یکی از دلایل اصلی محبوبیت ویلا دوبلکس به این خاطر است که اکثریت کارفرمایان مایلند ویلایی دو طبقه داشته باشند که منظره ای ابدی به راحتی قابل دیدن باشد تا از لذتی که به دلیل اصول و ضوابط در نظر گرفته شده توسط کمیته نما محروم شده اند بهره مند گردند. از این رو طراحی پلان ویلایی دوبلکس محبوبیت زیادی کسب کرده است. از طرفی لازم به ذکر است یک ویلای دوبلکس نه تنها فضای عمومی بیشتری خواهد داشت بلکه قادر است فضاهای خصوصی بیشتر، اتاق بازی، اتاق سینما خصوص، اتاق اسپا و ماساژ و غیره را نیز به امکان ویلا اضافه نماید و طراحان بدون دغدغه کم آوردن فضا به طراحی ویلا دوبلکس می پردازند. در طراحی پلان ویلا دوبلکس لاکچری حتما به این نکته توجه می شود که به طور عمده در این طراحی ویلا نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه و غذاخوری و یک سرویس بهداشتی در طبقه همکف جای داده شود و در طبقه اتاق خواب ها به همراه حمام، سرویس بهداشتی و البته تراس قرار می گیرد. البته می بایست اشاره نماییم که به طور معمول با طراحی وید در پلان امکان دسترسی و دید کافی به طبقه همکف از طبقه بالا وجود دارد. برای مثال طراحی ویلا کردان شماره 3 یکی از انواع این طراحی ویلا دوبلکس است و پلان ویلا دوبلکس نیز در مقاله مربوط به آن آورده شده است. همچنین معمولا برای زیبایی و لوکس شدن بیشتر ویلا شاه نشینی مجلل در طبقه بالایی ویلا دوبلکس در نظر گرفته می شود که منظره و ویو ابدی در مقابل آن قرار گرفته است. حتی در برخی مواقع آشپزخانه کوچکی نیز در طبقه اول طراحی می شود تا رفاه بیشتری را برای ساکنین این طبقه فراهم آورد.

طراحی پلان ویلا تریبلکس

طراحی پلان ویلا تریبلکس

طراحی پلان ویلا تریبلکس

طراحی پلان ویلا تریبلکس نیز همانند حالت دوبلکس به ساکنین ویلا دید و منظر بیشتر و فضای بیشتر برای اضافه کردن امکانات را می دهد. بسته به دسترسی ویلا تریپلکس از ساختمان های اطراف ممکن است اتاق بازی، سینما، و یا حتی استخر اختصاصی با تمامی امکانات در طبقه سوم با ویو زیبا تعبیه شود. گروه معماری همستان با توجه به سبک و سلیقه کارفرمایان و البته بودجه ای که در برای طراحی پلان ویلا در نظر گرفته شده است اقدام به طراحی پلان ویلا با تمام جزییات نموده تا علاوه بر برآورده نمودن نیازهای ساکنین بتواند رویاهای ساکنین را برآورده نماید.

طراحی پلان باز

طراحی پلان باز

طراحی پلان باز

پلان باز و البته نما پلان باز یکی از پرطرفدارترین انواع طراحی پلان ویلای مدرن به حساب می آیند. در صورتی که ویلا کوچک و یا ویلا دوبلکس کوچک مد نظر کارفرما باشد معمولا با استفاده از پلان باز و طراحی نمای مدرن و طراحی ویلا مینیمال اقدام به بزرگتر نشان دادن فضا با استفاده از پالت رنگی خنثی و مونوکروم می نمایند و با بهره گیری از پنجره هایی بزرگ و بازشوهایی بزرگ در پلان ویلا می توان نور طبیعی را به آسانی وارد ساختمان نماییم و به بزرگتر نشان داده شدن ویلا کمک می نماید. پلان باز ویلا که در طراحی نما نیز به آسانی قابل تشخیص است دارای فضای بزرگ و باز است و در واقع در این طراحی اتاق های کوچک و فضای بسته مثل اتاق کار و یا غیره کمتر دیده می شود و معمولا پلان به صورت باز شامل اتاق خواب در فضای عمومی می شود.

طراحی پلان ویلای کوچک

طراحی پلان ویلای کوچک

طراحی پلان ویلای کوچک

همانطور که می توانید حدس بزنید ویلای کوچک فضای کمتری برای طراحی در اختیار معمار قرار می دهد و معمولا در طراحی پلان ویلا نقلی آشپزخانه، نشیمن و ناهارخوری با هم ادغام می شوند. پلان ویلا کوچک به طور معمول به صورت مستطیل و مربع صورت می گیرد تا امکان مد نظر ویلای کوچک را بتوان با تقسیم بندی ساده بدون فضای پرت به هنگام طراحی در آن جای دهیم. ویلاهای کوچک معمولا به صورت پلان دوبلکس کوچک طراحی می شوند و در پلان ویلایی دوبلکس کوچک فضای بیشتری برای اتاقها و فضاهای عمومی و خصوصی در نظر گرفته می شود.

تعرفه طراحی پلان معماری

تعرفه طراحی پلان معماری

تعرفه طراحی پلان معماری

برای اطلاع از قیمت طراحی پلان می توانید به لیست قیمت طراحی ویلا مراجعه نمایید و به راحتی تعرفه طراحی پلان معماری 1402 را برای متراژ 200 متر مربع و بیشتر با ارائه پلان تری دی و طراحی فضای سبز و لنداسکیپ پلان باغ ویلا بر اساس متراژ مشاهده فرمایید.

مراحل طراحی پلان ویلا

مراحل طراحی پلان ویلا

مراحل طراحی پلان ویلا

در طراحی پلان ویلا نیاز است به نکاتی از جمله نور طبیعی محیط، چشم انداز و منظره ویلا و البته سطح ارتباط ساکنین با دسترسی به این مناظر، تقسیم بندی فضای پلان ویلا به گونه ای که منجر به سختی در دسترسی و آسایش ساکنین نشود، فضاهای پرت کم شود و به حداقل برسد، تا حد ممکن طراحی ویلا لوکس به درخواست و سلیقه کارفرمایان، توجه به شرایط آب و هوایی جهت طراحی پلان باز و یا پلان بسته، همچنین تعیین جایگاه پنجره ها، درب ها و البته در صورت تمایل کارفرما استخر ویلا، ویلا استخردار می بایست به لحاظ حفظ حریم خصوصی بررسی گردد و جای استخر مشخص گردد. در پلان ویلا یا پلان ساختمان به طور کلی می بایست تراس، استخر، ورودی ساختمان، ناهارخوری، اتاق نشیمن، آشپزخانه، حمام و دسشویی و البته در صورت داشتن فضای بیشتر و تمایلات کارفرما اتاق جکوزی، اتاق اسپا و ماساژ، اتاق بازی، اتاق سینما، اتاق کار و غیره نیز در نظر گرفته شود که به لوکس شدن بیشتر فضا کمک می نماید.

نکات طراحی پلان ویلا

نکات طراحی پلان ویلا

در صورتی که پلان ویلا دوبلکس یا تریپلکس باشد و یا حتی ویلا یک طبقه، نیاز است ابتدا راه پله ها و جای آسانسور در صورت نیاز مشخص گردد. و لازم به ذکر است جایگاه مد نظر برای پله ها و آسانسور بستگی به پلان طبقه همکف و حتی در موارد وجود طبقه زیرزمین دارد، پارکینگ های خصوصی و عمومی برای ویلا، ورودی یا لابی ویلا و یکی از مهمترین جنبه های یک ویلا که در وهله اول با آن روبرو خواهیم شد یعنی نما ویلا دارد. طراحی نما کلاسیک یا به صورت مدرن روی جایگاه راه پله ها و حتی به کارگیری آسانسور تاثر می گذارد. ویلا به دو بخش فضاهای خصوصی و فضای عمومی تقسیم بندی می شود که به هنگام طراحی پلان می بایست به آن توجه شود. اتاق تلویزیون، نشیمن و آشپزخانه در قسمت های عمومی و نیمه خصوصی قرار می گیرند. در مرحله بعدی آشپزخانه ویلا با توجه به موقعیت آن نسبت به نور و امکان تهویه طبیعی، دسترسی به تراس، نزدیکی به ورودی ویلا و سپس خود ورودی ویلا طراحی و در نظر گرفته می شود. مرحله بعد شامل تعیین جایگاه اتاقها و البته سرویس بهداشتی و حمام است که معمولا به فضاهای خصوصی یعنی اتاق خواب ها نزدیکتر باشد و دور از دید سایر نقاط ویلا قرار داشته باشد. همچنین در نهایت پارکنیگ و موقعیت قرارگرفتن ماشین ها در پارکینگ اهمیت می یابد و می بایست ستون گذاری پارکینگ برای ایجاد فضایی استاندارد جهت پارک ماشین فراهم گردد.

پلان طراحی فضای سبز ویلا

پلان طراحی فضای سبز ویلا

پلان طراحی فضای سبز ویلا

محوطه و فضای سبز ویلا یکی از جلوه های دلپذیر و مهم در زیبایی ویلا و ایجاد فضایی متفاوت از آپارتمانهای مسکونی فراهم می آورد و محوطه سازی یکی از نکات مهم در طراحی پلان ویلا به حساب می آید. در پلان طراحی فضای سبز ویلا نیز در نظر گرفته می شود و حتی گیاهان بومی منطقه که همواره سرسبز و زیبا جلوه نمایند برای پلان ویلا بررسی می شوند. در صورتی که مایلید بیشتر درباره محوطه سازی و فضای سبز ویلا بدانید می توانید به مقالات طراحی محوطه ویلا، طراحی باغچه ویلا، طراحی باغ ویلا 1000 متری و طراحی باغ ویلا مراجعه فرمایید.

پرسشهای متداول پیرامون طراحی پلان ویلا

  1. اندازه مناسب برای طراحی پلان ویلا چیست؟ اندازه ویلا به موارد مختلفی از جمله نیازهای ساکنین، بودجه، متراژ زمین در دسترس کارفرما بستگی خواهد داشت. از طرفی تعداد ساکنین بلند مدت ویلا می تواند روی تعداد اتاق خواب ها تاثیر بگذارد و فضاهای نشیمن بزرگ و فضاهای باز ویلا نیز بر روی اندازه ویلا موثر است.
  2. انواع طراحی پلان ویلا چیست؟ نماییم انواع پلان ساختمان ویلایی شامل پلان ویلا یک طبقه، پلان ویلا دو طبقه، پلان نیم طبقه، پلان دوبلکس، پلان تریپلکس و پلان باز می شود.
  3. چطور بهترین سبک برای طراحی پلان ویلا را پیدا کنید؟ سبک های مختلفی در معماری از جمله ویلا کلاسیک و ویلا مدرن و بین این دو وجود دارد که کارفرمایان می توانند با توجه به سلیقه خود و البته بودجه ای که دارند طراحی پلان ویلا خود را انتخاب کنند.
  4. مراحل طراحی پلان ویلا شامل چه مواردی می شود؟ در طراحی پلان ویلا می بایست مراحل و ملاحظاتی را در نظر بگیریم که شامل راه پله ها و آسانسور، ورودی ساختمان، پارکینگ خصوصی و عمومی، سپس تقسیم بندی برای فضای عمومی و خصوصی که دربرگیرنده آشپزخانه، نشیمن، اتاق تلویزین و سرویس بهداشتی است و در فضای خصوصی اتاق خوابها، سرویس بهداشتی و حمام برای خانواده قرار گرفته است و می بایست به ترتیب گفته شده طراحی گردند.
  5. طراحی پلان باز ویلا به چه صورت انجام می شود؟ در طراحی پلان باز به این دلیل که فضای بیرون و داخل ساختمان ادغام می شود و از پنجره های بزرگ در طراحی نما استفاده می شود و از این رو عرشه جلو ویلا با طبقه همکف در یک راستا و شامل پاسیو، باغ و محل نشستن می گردد.

نمونه های طراحی ویلا داخلی گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
Kordan 1

طراحی ویلا کردان شماره 1

ویلا ساختمانی شاخص است که در محوطه ای معمولا وسیع ساخته می شود و طراحی محوطه ویلا توسط درختان، باغات، محوطه سازی احاطه می شود و به واسط...

ادامه مطلب

طراحی نما و دکوراسیون داخلی ویلای کردان 2

طراحی ویلا کردان شماره 2

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و رشد هر چه سریع تر زندگی صنعتی، نیاز به جدایی افراد از شلوغی شهر و گذران اوقات در محیط های بکر و آرام حاشیه ...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *