طراحی

سبک های طراحی ویلا

سبک های محبوب طراحی ویلا

چالش مهمی که اکثر کارفرماها با آن روبرو هستند، عدم شناخت ویژگی ها و نام سبک مورد نظرشان است. مدرن، صنعتی، کلاسیک، مینیمال و سایر انواع سبک طراحی فهرستی بلند بالاست که همچنان ادامه دارد. انتخاب سبکی که مناسب سلیقه و نیازهای شما باشد نکته کلیدی برای آغاز طراحی داخلی ویلای شماست. گاهی نیز برخی از عناصر دو یا چند سبک ترکیب می شود و نتیجه ای ایده آل به دست می آید. اما در این مقاله ما شما را با تعدادی از سبک های رایج و پرطرفدار در طراحی داخلی ویلا و خصوصیات آنها آشنا خواهیم کرد تا بتوانید راحت تر در این مورد تصمیم بگیرید.

 

اگر زمان کافی برای خواندن این مقاله را ندارید، کافیست با مشاوران طراحی گروه معماری همستان تماس بگیرید.

طراحی داخلی ویلا به سبک مدرن (modern)

طراحی ویلا مدرن

طراحی ویلا مدرن

سبک مدرن یکی از مهم ترین سبک ها در معماری و طراحی داخلی است و ویژگی های اولیه آن خطوط صاف و خالص، پالت رنگی ساده و بهره گیری از مصالح نوین چون فلز، شیشه و فولاد می باشد. در طراحی دکوراسیون داخلی مدرن حس سادگی در همه عناصر از جمله مبلمان، رنگ ها و خطوط به چشم می خورد و هیچ چیز اضافه ای وجود ندارد. در این نوع طراحی معمولا از احجام پایه مانند مربع و مکعب استفاده می شود و خطوط صاف و بدون شکستگی می باشند. وسایل مورد استفاده در یک طراحی داخلی مدرن تنها اقلام ضروری هستند و وسایل اضافی و جزییات غیر ضروری جایی در این سبک ندارند. نظم و ترتیب در فضا و چیدمان فضایی خلوت و راحت به دور از شلوغی و استرس برای شما خلق خواهد کرد. جهت اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله طراحی ویلا مدرن را مطالعه فرمایید.

طراحی داخلی ویلا به سبک معاصر (contemporary)

طراحی ویلا به سبک معاصر

طراحی ویلا به سبک معاصر

دو سبک مدرن و معاصر اغلب اشتباه گرفته می شوند. تفاوت معاصر با مدرن اینست که طراحی را بر اساس زمان حال و مکان کنونی تعریف می کند.

تفاوت اصلی مدرن و معاصر اینست که مدرن تفسیر دقیقی از طراحی است که از قرن بیستم شروع شد. اما معاصر یک جریان روان است که پایبندی کمتری به یک سبک خاص دارد. برای مثال سبک معاصر ممکن است شامل خطوط منحنی باشد که سبک مدرن اینطور نیست. ممکن است این روزها دکوراسیون به سبک معاصر با خطوط صاف و رنگ بندی خنثی و مینیمال شناخته شود؛ ولی در آینده این اصول و معیارها دستخوش تغییر شوند. در واقع سبک معاصر یعنی سبکی به روز که با تغییر و تحولات زمانه همراه است و هر لحظه آماده تغییر شکل دادن است. برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله طراحی مدرن و طراحی معاصر مراجعه فرمایید.

طراحی داخلی ویلا به سبک مینیمال (minimal)

طراحی ویلا مینیمال

طراحی ویلا مینیمال

کانسپت مینیمالیستی مفهومی است که در استرالیا بسیار رایج است و مفاهیم معماری مدرن را در بر می گیرد و آنها را ساده تر می نماید. پالت های رنگی خنثی و سبک و اثاثیه ساده و کارآمد هستند و هیچ گونه لوازم جانبی اضافی یا تزیینات پر زرق و برق در هیچ کجای طرح دیده نمی شود. در واقع طراحی به سبک مینیمال دارای صراحت و سادگی افراطی است و این جنبه از ساده گرایی به نوعی طراحی را چشمگیر می کند. این سبک مانند سایر سبک های رایج در دنیا موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. برخی آنرا خشک، سرد، ملال آور و بی روح می دانند و در مقابل برخی آن را جذاب و مسحور کننده می خوانند. طراحی به سبک مینیمال تابع شعار معروف میس ون در روهه “کمتر، بیشتر است” می باشد. در صورت تمایل مقاله طراحی ویلا مینیمال را در سایت مطالعه فرمایید.

طراحی داخلی ویلا به سبک صنعتی (industrial)

طراحی ویلا صنعتی

طراحی ویلا صنعتی

این سبک اشاره به یک روند زیبایی شناسی ویژه در طراحی داخلی می کند که طرفداران خاص خود را دارد و البته باید بگوییم که در طراحی داخلی ویلا کمتر رواج دارد. همانطور که از نامش پیداست، سبک صنعتی با الهام از یک فضای صنعتی مثلا یک کارخانه قدیمی طراحی می شود. در سبک صنعتی، زیرساخت ها در معرض دید قرار می گیرند عناصر حس خامی ناتمامی دارند و وجود موارد غیرمنتظره مانند آجر نیمه کاره و بندکشی نشده، بتن، کانال کشی و لوله های اکسپوز در بنا امری طبیعی است. از دیگر خصوصیات این سبک طراحی سقف های بلند، چراغ های فلزی آویزان، رنگ های خنثی و تیره می باشد. رنگ های مورد استفاده در این سبک عبارتند از انواع خاکستری ها، رنگ آجر و سیاه.

طراحی داخلی ویلا به سبک مدرن میانه (mid-century modern)

طراحی ویلا به سبک مدرن میانه

طراحی ویلا به سبک مدرن میانه

سبک طراحی داخلی مدرن میانه بازگشتی است به طراحی میانه دهه 1900 علی الخصوص سال های 1950 و 60. طراحی بدون شلوغی در کنار برخی عناصر مینیمالیستی موضوع اصلی طراحی این دوره بود. این سبک بر روی فرم های کوچک اشکال طبیعی و ارگانیک با استفاده آسان و ساخت ساده تاکید دارد؛ مانند، صندلی تخم مرغی. طرح های ساده و به روز سبک مدرن میانه با لایف استایل امروزی و فضاهای گسترده مطابقت دارد. این سبک خلاقانه، هنری و سرشار از کنتراست است و توسط معماران بنام اوایل قرن بیستم رواج پیدا کرد. پنجره های بزرگ و هدایت نور طبیعی به داخل فضای یکپارچه از خصوصیات معماری به این سبک است. ترکیب خطوط منظم و گاها منحنی در کنار اشکال هندسی فضاها و ترکیب آن با رنگ های گرم و پر انرژی هارمونی جذابی را پدید می آورد.

طراحی داخلی ویلا به سبک اسکاندیناوی (scandanavian)

طراحی ویلا به سبک اسکاندیناوی

طراحی ویلا به سبک اسکاندیناوی

طراحی داخلی به این سبک برگرفته از سادگی زندگی در کشورهای شمال اروپا یا همان اسکاندیناوی است. طراحی مبلمان اسکاندیناوی شبیه یک اثر هنری است که با وجود سادگی و قابل فهم بودن، بسیار جالب و مجسمه گونه است.

سایر خصوصیات این سبک، پالت های رنگی تماما سفید و ترکیب آن با عناصری چون چوب طبیعی، آلومینیوم، فولاد و کفپوش های تخته ای پهن می باشند. الیاف طبیعی و خز بر روی یک مبلمان تکی معمولا در طراحی های این سبک دیده می شود. فضای دلباز، نور طبیعی، لوازم جانبی کمتر و مبلمان کاربردی از ویژگی های دیگر طراحی به سبک اسکاندیناوی است. برای مطالعه بیشتر به طراحی ویلا به سبک اسکاندیناوی مراجعه فرمایید.

طراحی داخلی ویلا به سبک سنتی (traditional)

طراحی ویلا سنتی

طراحی ویلا سنتی

در این سبک از خصوصیات خانه های ویلایی قدیمی و سنتی استفاده می شود و به معنی طراحی قدیمی و از مد افتاده نیست؛ بلکه به معنی استفاده از اصول و جزییات معماری سنتی در یک ویلای لوکس و امروزی است. این اصول طی قرن ها مطابق اقلیم و فرهنگ هر منطقه شکل گرفته اند و هر کشوری دارای معماری سنتی منحصر به فرد خود می باشد. در طراحی ویلا سنتی ایرانی، استفاده از ایوان های ستوندار، شاه نشین با پنجره های مشبک دارای شیشه های رنگی و نما آجری مرسوم است. سنتی بودن در مبلمان داخل ویلا نیز نمود پیدا می کند. فرش های طرح دار ایرانی، مبلمان با دسته های چوبی، گلدان های زینتی روی طاقچه ها و تخت های چوبی سنتی در تراس برای استراحت در عصر از عناصر نوستالژیک ویلای سنتی هستند. برای مطالعه بیشتر به طراحی ویلا سنتی مراجعه فرمایید.

طراحی داخلی ویلا به سبک کلاسیک (classic)

طراحی ویلا کلاسیک

طراحی ویلا کلاسیک

طراحی داخلی ویلا به سبک کلاسیک ریشه در دل اروپا دارد و جزییات زیادی را به نمایش می گذارد. این سبک دکوراسیون سرشار از پالت های رنگی اشباع شده، بافت ها و خطوط منحنی بسیار است. پارچه پرده و مبل ها معمولا مخمل، ابریشم و ساتن های براق هستند و در کنار رنگ های طلایی و نقره ای چوب یا فلز قرار می گیرند و ترکیب مجللی را پدید می آورند. ستون ها و سرستون ها، مجسمه های تزیینی، طاق و قوس ها و تزیینات فراوان از عناصر جدانشدنی سبک کلاسیک هستند و محصول یک بنای باشکوه و مجلل خواهد بود که چشم ها را خیره می نماید. یکی از مهم ترین اصول طراحی به سبک کلاسیک رعایت تقارن است؛ هم در پلان، هم در نما و هم در چیدمان. مبل های باشکوه استیل، آینه های قدی با قاب کلاسیک طلایی، کاغذ دیواری های گل درشت، اجسام تزیینی از قبیل مجسمه های بزرگ و شمعدان های طلایی و نقره ای، لوسترهای مجلل و بزرگ و غیره بخشی از مبلمان در طراحی ویلا به سبک کلاسیک هستند. در صورت تمایل مقاله ویلا کلاسیک را مطالعه فرمایید.

طراحی داخلی ویلا به تلفیقی یا انتقالی (transitional)

طراحی ویلا به سبک تلفیقی

طراحی ویلا به سبک تلفیقی

این سبک از محبوب ترین سبک ها در طراحی داخلی ویلا به شمار می رود و اگر بخواهیم در یک جمله آنرا تعریف کنیم باید بگوییم تلفیقی از سبک دکوراسیون داخلی مدرن و سنتی است. در طراحی داخلی به این سبک از عناصر موجود در سبک های مختلف برای خلق یک طرح منسجم و یکپارچه استفاده می شود. برای مثال می توان از مبلی مدرن در کنار آینه های آنتیک و قدیمی استفاده نمود. اما نکته ای که باید بدان توجه نمود اینست که باید رنگ و جنس و ابعاد اشیا با هم مطابقت داشته باشند. سبک تلفیقی چارچوب های دست و پاگیر ندارد و سبکی آزاد است که در آن به راحتی می توانید عناصر مورد علاقه تان را کنار هم بچینید و به راحتی هزینه هایتان را مدیریت نمایید. البته بر خلاف چیزی که ممکن است به نظر بیاید، ترکیب اسباب و وسایل مدرن و قدیمی با یکدیگر کار بسیار سختی است و به تجربه، مهارت و درک هنری بالایی نیاز دارد.

طراحی داخلی ویلا به سبک فرانسوی یا فرنچ کانتری (French country)

طراحی ویلا به سبک فرانسوی

طراحی ویلا به سبک فرانسوی

این سبک با الهام از خانه ها و کاخ های فرانسه پدید آمده و مشخصه اصلی آن رنگ های گرم و خاکی و وسایل چوبی و تزیینی است. در طراحی کانتری فرانسوی دیوارها با رنگ های روشن مات و نیمه مات و گاها با کاغذ دیواری و پارچه های قدیمی پوشش می شوند و برای تزیین سقف و دیوار از قاب بندی و گچبری استفاده می شود. مبلمان دارای پایه ها و دسته های چوبی بلند هستند. پالت رنگی این سبک شامل رنگ سفید و رنگ های روشن پاستلی است و رنگ های آبی روشن، نقره ای، خاکستری، زمردی و بنفش نیز در آن کاربرد دارند. سبک فرانسوی در طراحی داخلی ویلا سبکی وزین، شکیل و به دور از ابتذال است که ریشه در دل خانه های نجبا و اشراف زادگان فرانسه دارد.

طراحی داخلی ویلا به سبک بوهمین (bohemian)

طراحی ویلا به سبک بوهو

طراحی ویلا به سبک بوهو

بوهمین یک سبک محبوب است که از لباس و فشن آغاز شد و به دکوراسیون داخلی، گل آرایی و غیره رسید. سبک بوهو در طراحی داخلی ویلا از یک زندگی بی دغدغه و آزاد پیروی می کند. مبلمان و عناصری که در این سبک به کار گرفته می شوند، ممکن است اقلامی باشند که از بازارهای محلی در طول سفرهای مختلف خریداری شده اند. مشاهده بالش هایی کف فضا جهت نشستن روی زمین و یک فرش سنتی ایرانی در کنار لوستری مجلل در این سبک اصلا عجیب نیست. در این سبک نقش ها و رنگ ها حرف اول را می زنند و فضایی خاص و منحصر به فرد برایتان خلق می کنند. پالت رنگی این سبک شامل انواع رنگ های گرم برگرفته از طبیعت است و رنگ مشکی در آن جایی ندارد. اگر علاقمند هستید تا در مورد این سبک بیشتر بدانید، مقاله طراحی ویلا به سبک بوهو را مطالعه فرمایید.

طراحی داخلی ویلا به سبک روستیک (rustic)

طراحی ویلا روستیک

طراحی ویلا روستیک

طراحی روستیک رابطه تنگاتنگی با طبیعت دارد و در آن از عناصر خام و اغلب ناتمام مانند چوب و سنگ استفاده می شود. این سبک ماهیتی روستایی دارد که به جای زرق و برق و تجملات به طبیعت پناه می آورد و از مصالح بومی روستایی استفاده می کند. روستیک قدمتی دویست ساله دارد و منشا آن کشورهای غربی مخصوصا امریکا است. تنه درختان، چوب های برش خورده، پشم و پوست حیوانات عناصر مورد استفاده در طراحی داخلی ویلا به سبک روستیک هستند. در ویلای روستیک همه رنگ ها گرم و طبیعی هستند و رنگ های براق و خیلی تند جایی در پالت رنگی آن ندارند. پارچه در رنگ و طرح مختلف،سنگ آنتیک در اطراف شومینه یا بین کابینت های آشپزخانه و نیز گیاهان سرسبز در دکوراسیون ویلای روستیک جایگاه ویژه ای دارند. اگر می خواهید در این باره بیشتر بدانید، مقاله طراحی ویلا به سبک روستیک را مطالعه فرمایید.

طراحی داخلی ویلا به سبک رومانتیک یا شابی شیک (shabby chic)

طراحی ویلا به سبک شابی شیک

طراحی ویلا به سبک شابی شیک

این سبک با رنگ های غالب سفید و کرم، سبکی آرامش بخش، زنانه و رومانتیک است که در آن از حاشیه های چین دار، پارچه های طرحدار و گلدار و منگوله ها به وفور استفاده می شود. مبلمان به سبک قدیمی و معمولا سفید است و یادآور کاخ های فرانسوی و انگلیسی می باشد؛ اما به علت ظاهر قدیم وسایل شکوه و زرق و برق کاخ ها را ندارد و در واقع مخالف تجمل است. رنگ های نقره ای و طلایی مات، دیگر رنگ های پرکاربرد در سبک شبی شیک هستند. استفاده از پتینه و سمباده زنی در کمدها و کنسول ها، آنها را برای فضا مناسب تر می نماید. وسایل تزیینی آنتیک، در و پنجره های فلزی و چوبی با ظاهر و طرح کهنه، کاغذ دیواری های گلدار، کفپوش های چوبی بخشی از عناصر طراحی ویلا به سبک شابی شیک می باشند.

طراحی داخلی ویلا به سبک هالیوود (Hollywood glam)

طراحی ویلا به سبک هالیوود

طراحی ویلا به سبک هالیوود

این سبک دارای طراحی دراماتیکی است که تمایل به لوکس بودن و مجلل بودن بیش از حد دارد. جنبه نمایشی این سبک مناسب کسانی است که تمایل دارند ویلایشان بسیار پرزرق و برق و تاثیرگذار به نظر بیاید و سبکی ماکسیمالیستی به شمار می رود. استفاده از عناصر طراحی ویکتوریایی چون مبلمان و پرده های مخملی، قالیچه های ارزشمند قدیمی، آباژورهای ابریشمی و عتیقه جات از ویژگی های طراحی به سبک هالیوود است. پالت رنگی مورد استفاده شامل رنگ های اشباع شده چون بنفش، قرمز و فیروزه ای است. سطوح بزرگ سفید و سیاه جایگاه ویژه ای در این پالت دارند و سطوح فلزی و طلایی برای خلق جزییات به کار می روند. الگوهای هالیوودی بی پروا و جاودانه هستند و گاها نقوش طراحی نما نئوکلاسیک و نما آرت دکو نیز در آنها ظاهر می شوند. در هالیوود به کاغذ دیواری، فرش، چرم، لاک و جیر اهمیت فراوانی داده می شود.

طراحی داخلی ویلا به سبک ساحلی (coastal/Hamptons)

طراحی ویلا به سبک ساحلی

طراحی ویلا به سبک ساحلی

منشا سبک ساحلی یا همپتون، سواحل منطقه ای از ایالات متحده امریکا می باشد. پالت رنگی پرکاربرد در طراحی ویلا به سبک ساحلی شامل رنگ های روشن و مطبوع با سایه های سرد رنگ های آبی و سبز است. المان های داخل ویلا اغلب از دریا الهام گرفته شده اند. پنجره های بزرگ، مبلمان مخملی سفید، چوب سفید رنگ شده و اثاثیه به رنگ سفید و بژ از خصوصیات اصلی سبک ساحلی به شمار می رود. هدف این سبک ایجاد یک محیط آرامش بخش الهام گرفته از اقیانوس و ساحل است. دیوارهای روشن، منسوجات درخشان و سرد مانند کتان، میزهای چوبی و اکسسوری حصیری، گلدان های شیشه ای آبی و تزیینات الهام گرفته از اقیانوس مانند مرجان و صدف ها از شاخصه های طراحی داخلی به سبک ساحلی هستند. پرده ها سفید، نازک و سبک هستند تا نور از آنها عبور کند و نسیم ملایم آنها را به رقص در بیاورد. معمولا برای از فرش در این سبک استفاده نمی شود و کف گرم چوبی نمایان است.

طراحی داخلی ویلا به سبک جپندی (japandi)

طراحی ویلا به سبک جپندی

طراحی ویلا به سبک جپندی

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که ژاپن و اسکاندیناوی شباهت زیادی به هم دارند؛ اما وقتی صحبت از عناصر طراحی به میان می آید، بیش از آنچه فکر کنید به هم شبیه هستند. زیبایی شناسی هر دوی آنها بر پایه سادگی، عناصر طبیعی و راحتی متمرکز است؛ بنابراین جای تعجب نیست که طراحان طراحی کارآمدی اسکاندیناویایی را با طراحی خانه های روستایی و مینیمال ژاپنی را با هم ترکیب کرده و سبکی به نام جپندی (japandi) که ترکیب ژاپنی و اسکاندیناوی است، پدید آورده اند. تمرکز این سبک بر خطوط تمیز، فضاها و رنگ های روشن و نیز توجه به طبیعت است. پالت رنگی طراحی به این سبک شامل رنگ های آرامش بخش و روشن است که گاهی رنگ های دیگری هم به طور هوشمندانه ای با آنها ترکیب می شوند. از چوب، چوب پنبه و الیاف در این سبک به وفور استفاده می شود و در کل جپندی سبکی است که طرفدار و دوستدار طبیعت است. برای مطالعه بیشتر به مقاله طراحی ویلا به سبک جپندی مراجعه فرمایید.

پرسشهای متداول پیرامون سبک های طراحی ویلا

  1. ویلا چیست؟ طراحی ویلا به طور معمول تصویر یک خانه روستایی در ایتالیا با مسیری در کنار چمن زار یا درختان سرسبز را در یاد ما تداعی می نماید. همچنین ویلا می تواند خانه ای در شهر و مجتمع مسکونی نیز باشد که دارای حیاط و محوطه ای سبز است.
  2. سبک های طراحی ویلا چیست؟ طراحی داخلی ویلا به سبک مدرن (modern)، طراحی داخلی ویلا به سبک معاصر (contemporary)، طراحی داخلی ویلا به سبک مینیمال (minimal)، طراحی داخلی ویلا به سبک صنعتی (industrial)، طراحی داخلی ویلا به سبک مدرن میانه (mid-century modern)، طراحی داخلی ویلا به سبک اسکاندیناوی (scandanavian)، طراحی داخلی ویلا به سبک سنتی (traditional)، طراحی داخلی ویلا به سبک کلاسیک (classic)، طراحی داخلی ویلا به تلفیقی یا انتقالی (transitional)، طراحی داخلی ویلا به سبک فرانسوی یا فرنچ کانتری (French country)، طراحی داخلی ویلا به سبک بوهمین (bohemian)، طراحی داخلی ویلا به سبک روستیک (rustic)، طراحی داخلی ویلا به سبک رومانتیک یا شابی شیک (shabby chic)، طراحی داخلی ویلا به سبک هالیوود (Hollywood glam)، طراحی داخلی ویلا به سبک ساحلی (coastal/Hamptons) و طراحی داخلی ویلا به سبک جپندی (japandi) از جمله سبک های طراحی ویلا به حساب می آید.
  3. پرطرفدارین ترین سبک طراحی ویلا شامل چه مواردی می شود؟ طراحی داخلی ویلا به سبک بوهمین، ویلای ساحلی و البته ویلا به سبک سنتی از جمله سبکهای طراحی ویلا پرطرفدار بین علاقه مندان به حساب می آید.

نمونه های طراحی ویلا گروه معماری همستان

همراهان گرامی گروه معماری همستان می توانید از سایر طراحی های گروه ما بازدید نمایید.
طراحی ویلا پروژه کردان 3

طراحی ویلا کردان شماره 3

ویلای کردان در زمینی به مساحت حدود 1000 متر مربع در کردان واقع شده است. ورودی اصلی زمین از سمت شمال است و ضلع غربی زمین، مجاور ملک همسا...

ادامه مطلب

طراحی ویلای باران منطقه تهراندشت

طراحی ویلای باران منطقه تهراندشت

طراحی محوطه ویلا یکی از مهم ترین بخش های طراحی ویلاست؛ چرا که اولین تماس فضایی بیننده با یک ویلا از طریق محوطه بیرونی آن صورت می گیرد و...

ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *